اسپمر های فارسی در موتور های جستجو

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۸۹

وبنا – حامد صفا – به جرات می‌توان ازعان داشت که روزی نیست از اینترنت اسفاده کنیم و موتور جستجوی گوگل مورد استفاده‌مان نباشد .
ماموریت گوگل ارائه بهترین تجربه‌ی جستجو دراینترنت بوسیله در دسترس و مورد استفاده قراردادن عمومی اطلاعات جهان است. گوگل، ایجادکننده بزرگترین ماشین جستجوی جهان، سریعترین و آسانترین راه پیدا کردن اطلاعات روی اینترنت را ارائه می کندو با دستیابی به بیش از ۱.۳ میلیارد صفحه ؛ گوگل نتایج را در ظرف کمتر از یک دوم ثانیه به کاربران در سراسر جهان ارائه می کند. اکنون، گوگل روزانه به بیش از ۱۰۰ میلیون تقاضای جستجو پاسخ می دهد. 
بازدید بالایی که گوگل دارد باعث شده که گاه مدیران سایتها از هر روشی برای استفاده و بالابردن بازدید خود از این موقعیت استفاده کنند که به مرور باعث ایجاد روشهایی برای فریب موتورجستجوی گوگل و پیدایش سایتهای اسپم شده است .
این موضوع بحثی است که خصوصا طی یکسال اخیر در سایتهای فارسی نیز رواج زیادی داشته است .
کافی است به دنبال جستجوی عبارت خاصی به زبان فارسی در موتور جستجوی گوگل بوده باشید بی‌شک ، به سایتهایی برخورد کرده‌اید که در واقع فاقد محتویات مورد نظر هستند.
در واقع این سایتها با قراردادن  یک سری کلمات کلیدی در صفحات خود باعث فریب موتورهای جستجو و در نهایت کاربر میشوند .
در اینگونه سایتها  یک ورودی keyword تعریف شده (مثلا توی یک فایل txt) و با استفاده از یک خزنده به تعداد کلیدواژه ها صفحات مشابه تولید میشه که در نتیجه باعث به وجود آمدن صفحاتی دارای کلیدواژه‌هایی پرکاربرد و فاقد مطلب مرتبط است .
که هدف:  تبلیغات و بالا رفتن رنک گوگل و ایندکس صفحات بسیار بالا در گوگل هست .
این یعنی اسپم …
البته موتورهای جستجو خصوصا گوگل، تا حدود زیادی می‌توانند جلوی اینجور اسپم‌ها رو بگیرند . اما گاهی اوقات رشد قارچ گونه این سرویس ها، گوگل رو هم دچار مشکل میکنه.
اخیرا گوگل در مطلبی در وبلاگ رسمی ‌اش اعلام کرده بود که در راستای بهبود نتایج جستجو در گوگل قصد دارد تا با تمرکز بیشتر به چند زبان خاص از جمله فارسی ، سرویس گزارش هرزنویسی خود را بهبود بخشد.
در همین راستا گوگل از کاربرانی که به زبانهای تایلندی – اندونزی – رومانی – چک و فارسی آشنایی دارند خواسته تا با شرکت در این برنامه به بهبود و پالایش هرچه بیشتر نتایج جستجوی گوگل کمک کنند .
موضوعی که چندی پیش وبلاگ شاهوار دات نت به آن پرداخته و با دعوت همگانی از کاربران فارسی زبان ؛ و با هدف اتحاد کاربران برای حذف سایتهای اسپم از نتایج جستجو سعی در حل این مشکل دارد .

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به آدرس http://www.shahvar.net/1389/02/21/report-spam-websites مراجعه کنید

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *