سؤال‌های نامتداول سال ۹۸؛ از کلاسیکوی فردوسی‌پور تا فاند پونه

کاهش ۳۰ درصدی درآمد توسعه‌دهندگان کافه بازار در پی اجرای طرح رمز دوم پویا

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۹

کافه بازار به برخی سوال‌های نامتداول سال ۹۸ پاسخ داد.

به گزارش وبنا، گزارش کافه بازار به شرح زیر است:

در سال ۹۸ اهالی کافه‌بازار در کنار سایر هموطنان خود شاهد رویدادهای تلخ و شیرین بودند و کوشیدند بیش از پیش به کاربران و توسعه‌دهندگان خدمت‌ کنند- کوششی که در هفته‌های اخیر و شیوع کرونا هم متوقف نشده است. (با آغاز بحران کرونا، کافه‌بازار با هدف کاهش خطر ابتلا به این ویروس و انتشار آن، امکان دورکاری را برای کارکنان خود فراهم کرد.) در این مطلب می‌کوشیم از خلال چند سؤال‌ و جواب، به گام‌هایی اشاره کنیم که برای رونق صنعت برنامه‌ها و بازی‌های موبایلی در سال ۹۸ برداشتیم:


شمار کارکنان گروه توسعه فناوری اطلاعات هزاردستان به بیش از ۱۱۰۰ نفر در تهران، مشهد، و بندر انزلی رسید

بازار به چند میلیون کاربر خدمات ارائه می‌کند؟ 

در فروردین سال ۹۸، یعنی در آستانه‌ی هشت‌سالگی فعالیت کافه‌بازار، اپلیکیشن بازار از مرز ۴۰ میلیون نصب فعال گذشت- عددی که نشان می‌دهد کم‌وبیش نیمی از مردم ایران از این برنامه و محصولات ارائه‌شده در آن بهره می‌برند.

 

چرا گاهی سپر امنیت بازار هشدارِ حذف برنامه می‌دهد؟ 

گزارش چند سال پیش دانشگاه واسیدا که از سوی جمعی از پژوهشگران مستقل ژاپنی درباره‌ی امنیت اپ‌استورهای مختلف در جهان صورت گرفت، جایگاه کافه‌بازار ایرانی را از نظر امنیت، بالاتر از بسیاری از اپ‌استورهای بومی و جهانی معرفی می‌کرد. (بیشتر بخوانید.) امنیت گوشی و اطلاعات کاربران همواره مهم‌ترین اولویت کافه‌بازار بوده است. در سال ۹۸، کافه‌بازار علاوه بر نظارت پیش از انتشار برنامه‌ها، ساز و کار بررسی برنامه‌ها پس از انتشار را نیز جدی‌تر از پیش، تعریف و پیاده کرد. در این ساز و کار که محصول نهایی آن «سپر امنیت بازار» نام دارد، برنامه‌ها با ابزارهای مختلف از جمله ده آنتی‌ویروس جهانی بررسی می‌شوند و در صورت مشاهده‌ی تخلف، به کاربران هشدار داده می‌شود که برنامه‌ی متخلف را حذف کنند.

سپر امنیت

مهم‌ترین سرمایه‌گذاری کافه‌بازار در چه زمینه‌ای بود؟ 

بر اساس گزارش کافه‌بازار در سال ۹۷، فروش بازی‌های ایرانی نسبت به سال پیش از آن، ۵۹ درصد افزایش داشت. کافه‌بازار با هدف توجه بیشتر به صنعت داخلی بازی مصمم‌تر شد از شکل‌گیری و آموزش تیم‌های بازی‌ساز و تولید بازی حمایت کند. در همین راستا با سرمایه‌گذاری ۳۹ میلیارد ریالی روی شتاب‌دهنده‌ی آواگیمز گام تازه‌ای برای توسعه‌ی این صنعت داخلی برداشت. بیشتر بخوانید.

مهم‌ترین گام کافه‌بازار در حوزه محتوای ویدیویی چه بود؟ 

اواخر تابستان سال ۹۸ کافه‌بازار با یک چرخش بزرگ استراتژیک، مسیر تازه‌ای را برای بخش ویدیو در پیش گرفت: پخش رایگان محتوای ویدیویی همراه با تبلیغات (AVOD). به این منظور، کافه‌بازار می‌کوشد محتوای ویدیویی را به رایگان در اختیار کاربران قرار دهد، تا از طریق ایجاد رسانه‌ی قدرتمند تبلیغاتی برای کسب‌وکارها و در نتیجه ایجاد جریان درآمدی جدید برای محتوای ویدیویی منتشرشده، به رونق بیشتر تولید محتوای جذاب ویدیویی کمک کند.

چرا در اردیبهشت شایعه شد بازار هک شده؟ واقعیت چه بود؟

کمی پس از ۴۰ میلیونی‌شدن کاربران بازار، شایعه‌ای مبنی بر هک بازار در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. بررسی‌های تیم فنی کافه‌بازار وجود یک اشکال امنیتی در سورس‌کد یکی از زیرسیستم‌های وب‌سایت بازار را تأیید کرد. پس از شناسایی و رفع مشکل، بازار در بیانیه‌ای، وجود یک اشکال امنیتی را در زیرسیستم سایت تأیید و هرگونه نشت اطلاعات کاربران را رد کرد.

 

چرا در تابستان سال ۹۸ شایعه شد گوگل‌پلی فیلتر می‌شود؟

در خصوص علت و چگونگی این موضوع بهتر است از افراد مربوط سؤال شود چون ما اطلاع دقیقی از آن نداریم، ولی کافه‌بازار همواره با هر گونه محدودیتی مخالف بوده است. امین امیرشریفی، مدیرعامل کافه‌بازار، ساعتی پس از پخش این شایعه، مخالفت خود را با هر گونه محدودیت برای رقبا اعلام کرد و در توییت خود نوشت: «کافه‌بازار ۸ سال در کنار پلی‌استور گوگل رشد کرد و با ایجاد مزیت‌هایی روی محتوای بومی و پرداخت، در کنار محدودیت‌های محتوایی و نداشتن امکان نصب پیش‌فرض و دسترسی‌های سیستمی، توانست ۴۰ میلیون کاربر را با خود همراه کند، و امروز هم از فیلترینگ رقیبش حمایت نمی‌کند.»

 

قفل کودک چیست و چطور کار می‌کند؟  

قفل کودک به «بازار کودک» مربوط است که امسال برای استفاده‌ی کودکان راه‌اندازی شد. در دنیای امروز، کودکان باید به محتوای مناسب سن خود دسترسی داشته باشند و از محتوای نامناسب دور بمانند. به این ترتیب، والدین با روشن‌کردن دکمه‌ی بازار کودک، می‌توانند گوشی خود را با خیال آسوده به دست فرزند خود بدهند تا او از محتواهای ویدیویی و بازی‌ها و برنامه‌های مناسب سنش استفاده کند. (بیشتر بخوانید.)

فرق بازار ۸ با نسخه‌های قبلی بازار چیست؟ 

توسعه‌دهنده‌ی هر محصولی برای ارائه خدمات خوب به کاربر لازم است همواره در پی بهبود همه‌جانبه‌‌ی محصول خود باشد. با تغییرات سریع فناوری و نیز ذائقه‌ی کاربران، بازار هم از نظر فنی و هم رابط کاربری، نیاز به آب‌ورنگ تازه داشت. پس طی فرایندی چند ماهه، و با همکاری تنگاتنگ تیم‌های فنی و هنری، بازار ۸ با امکانات بیشتر، رابط کاربری بهتر و محیطی جذاب‌تر منتشر شد. (بیشتر بخوانید.) در توسعه این نسخه از بازار از جدیدترین فناوری‌های اندروید استفاده شده که بازار را بیش از همیشه سریع، کارا و ایمن کرده است. در اسفند سال ۹۸ حالت تاریک (dark mode) هم به امکانات بازار اضافه شد. همچنین سایت بازار نیز با تغییر ساختار، امکان تماشای ویدیو برای کاربران را نیز فراهم کرد– امکانی که برای رقم زدن بزرگ‌ترین رویداد ویدیویی بازار ضروری بود: کلاسیکو.

 

همکاری عادل فردوسی‌پور و بازار چگونه شکل گرفت؟ 

کلاسیکو برنامه‌ای به تهیه‌کنندگی عادل فردوسی‌پور بود که با گردآوردن شماری از چهره‌های محبوب و ایده‌ای نو موفق شد به آمار چشمگیر چندین میلیونی تماشاگر در پلتفرم‌های آنلاین دست یابد. پیشنهاد تولید این برنامه را کافه‌بازار به عادل فردوسی‌پور داد و تولید آن با همکاری سایر میزبانان ویدیویی آنلاین، یعنی فیلیمو و نماوا، صورت پذیرفت. این برنامه اینترنتی را فقط طی ۲۴ ساعتِ نخست، نزدیک به ۲ میلیون نفر تماشا کردند و بدین ترتیب اهمیت و ظرفیت بسترهای نمایش آنلاین در ایران بیش از پیش روشن شد.

فردوسی پور

گزارش‌های کافه‌بازار با چه هدفی منتشر می‌شود؟

با هدف کمک موثرتر به توسعه‌دهندگان، سیاست‌گذاران و تحلیلگران صنعت جهت رسیدن به تصمیم‌های راهبردی با تکیه بر داده‌های به‌روز و شفاف.

کافه‌بازار در سال ۹۸ سه گزارش فصلی، یک گزارش سالانه، گزارش عملکرد یکساله ابزار تبلیغات در جستجو، یک گزارش تحلیلی از بازی موبایلی و گزارش خلاصه ای از «صنعت بازی‌های موبایلی در ایران» به زبان های انگلیسی و چینی منتشر کرد. با تقویت تیم‌های تحلیل داده و تمرکز روی موضوعات مهم‌تر، و نیز بهره‌مندی از دانش و داده‌های تیم‌های مختلف، علاوه بر انتشار گزارش‌های موضوعی،‌ در گزارش‌های فصلی نیز به وجوه کمتر دیده‌ و گفته‌شده‌ای از صنعت پرداختیم.

نمونه‌های این گزارش‌ها را در اینجا و اینجا  بخوانید.


چرا کافه‌بازار در مشهد دفتر راه‌اندازی کرد؟ 

کافه‌بازار جهت رشد بیشتر صنعت برنامه‌ها و بازی‌های موبایلی نیازمند استفاده از توان تخصصی نیروهای توانمند خارج از تهران نیز هست. افتتاح دفتر کافه‌بازار در مشهد سبب شد که علاوه بر تمرکززدایی و رونق‌ اشتغال در خارج از تهران، با جامعه‌ی نخبه‌ی دانشگاهی و فعالان صنعت این شهر ارتباط سازنده برقرار شود و تخصص و دانش فارغ‌التحصیلان و دانشجویان آنجا فرصت شکوفایی بیابد.

 

درآمد توسعه‌دهندگان در چه زمانی از سال به پایین‌ترین حد رسید؟

با اجباری‌شدن رمز پویا، درآمد هفتگی توسعه‌دهندگان بازار در نخستین هفته‌ی اجرای طرح (۱۹ تا ۲۵ بهمن) ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داشت. بازی‌ها بیشترین کاهش (۳۰ تا ۵۰ درصد) را داشتند. کافه‌بازار از ابتدای طرح کوشید تا در ارتباط نزدیک با نهادهای بانکی، اشکالات اجرایی طرح را بیان کند و در این مدت، پیشنهادهایی برای کاهش اثر منفی آن ارائه داده است. با گذشت زمان و تسهیل روند فعالسازی و استفاده از رمز پویا، افت درآمد توسعه‌دهندگان روند کاهشی در پیش گرفته است.

 

کافه‌بازار از چه رویدادهای علمی و دانشگاهی حمایت کرد؟ 

در سال ۹۸ کافه‌بازار با برگزاری رویداد FCPC در دانشگاه فردوسی مشهد، حوزه حمایت خود از فعالیتهای علمی را وسعت داد و گامی نو در ارتباط  صنعت فناوری دیجیتال با دانشگاه‌ برداشت. (بیشتر بخوانید.) همچنین برای پنجمین سال پیاپی از رقابت‌های برنامه‌نویسی ای‌سی‌ام در غرب آسیا که در دانشگاه شریف برگزار می‌شد حمایت کرد. هفدهمین چالش جهانی ببراس برای دانش‌آموزان نیز برای دومین سال با حمایت کافه‌بازار در ایران برگزار شد. کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده با حضور در دفتر کافه‌بازار جهت برگزاری رقابت‌ها، محیط کاری ما را گرما بخشیدند.

رویداد برنامه‌نویسی FCPC در مشهد/عکس از زومیت

دلیل برگزاری رویداد تبلیغات در جستجو چه بود؟

با هدف بررسی قابلیت‌ها و ویژگی‌های ابزار تبلیغات در جستجو و شرح سازوکار آن در شهریورماه فرصتی فراهم کردیم تا گفتگوی مستقیمی میان استفاده‌کنندگان از این ابزار و توسعه‌دهندگان آن شکل بگیرد و به سوالات کاربران پاسخ داده شود. در این رویداد همچنین اعلام شد که تپسل به مدت یک سال، تنها آژانس تبلیغاتی ارائه‌دهنده خدمات تبلیغات در جستجوی کافه بازار خواهد بود. بیشتر بخوانید.

 

امین امیرشریفی در رویداد تبلیغات در جست‌وجو/عکس از دیجیاتو

آیا کافه‌بازار برای سیل‌زدگان قدمی برداشت؟

شیرینی نوروز سال را سیل ویرانگر جنوب و غرب کشور تلخ کرد. چند روز پس از این حادثه، کافه‌بازار با مشارکت جمعی از توسعه‌دهندگان داوطلب، بیش از ۵ میلیارد ریال از درآمد خود را به سیل‌زدگان اهدا کردند.


فاند پونه چیست؟  

در دی‌ماه هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ سرنشین سرنگون شد. در این حادثه‌ی تلخ چندین تن از همکاران، دوستان و بستگان کافه‌بازاری‌ها نیز جان خود را از دست دادند. از این رو به یاد قربانیان این حادثه، کمک‌هزینه‌ی تحصیلی ۱۷۶ دانشجوی دانشگاه‌های شریف و تهران را در سال ۹۹ برعهده می‌گیریم. نام این کمک‌هزینه، به یاد پونه گرجی، همکار سابق ما در کافه‌بازار، فاند پونه است.

روزی که همه‌ی ما به سوگ نشستیم

قطعی اینترنت چه تاثیری روی چه چیزهایی داشت؟

در مدت قطعی اینترنت، کاربران همچنان می توانستند از بازار استفاده کنند اما به نظر ما این اتفاق در کل به دسترسی سرویس‌های اینترنتی داخلی ضربه بزرگی زد، روند کار و فعالیت روزمره این شرکت‌ها را هم تا حد زیادی مختل کرد، و علاوه بر آن ضربه‌ای جدی بر بدنه‌ی نیروی انسانی نخبه‌ی این صنعت وارد آورد. امیدواریم چنین اتفاقی در سال‌های آینده هرگز رخ ندهد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *