تفاهم نامه همکاری پست و سازمان فاوای شهرداری تهران منعقد شد؛

کد پستی آنلاین به واحدهای ساختمانی در حال ساخت اختصاص یافت

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸

تفاهم نامه همکاری شرکت ملی پست و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با هدف تخصیص کد پستی به صورت آنلاین و در سریع ترین زمان ممکن به ساخت و ساز های جدید در کلان شهر تهران منعقد شد.

به گزارش وبنا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست، در مراسم انعقاد تفاهم نامه مذکور که روز جاری به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، حسین نعمتی معاون وزیر، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل، محمد رضا قادری عضو هیئت مدیره و مدیران حوزه فناوری اطلاعات شرکت ملی پست و حامد مظاهریان معاون شهردار تهران، محمد فرجود مدیر عامل و مدیران فاوای شهرداری تهران در زمینه های گسترش سطح همکاری های دو طرف در راستای ارائه نشانی استاندارد و کد پستی توسط شرکت ملی پست و ارائه لایه های نقشه، اطلاعات پروانه ساخت و پایان کار، نامگذاری و تغیرات اسامی معابر و پلاکهای ساختمانها توسط فاوای شهرداری تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نعمتی در این نشست ابتدا با اشاره به این که جزییات طرح اختصاص کدپستی به اماکن از مدت‌ها بین شهرداری تهران و شرکت ‌ملی ‌پست بررسی شد، گفت: با وضعیتی که در آن قرار داریم و محدودیت‌هایی که برای تردد شهروندان در نظر گرفته شده است، رونمایی از طرح‌های این‌چنینی بسیار ارزشمندی است.


معاون وزیر گفت: از مدت‌ها قبل موضوع همکاری دو جانبه میان شهرداری تهران و شرکت ملی پست وجود داشت. بر همین اساس با هدف ارتفای همکاری و بهره‌مندی بیشتر شهروندان از خدمات این دو نهاد جلسات تخصصی برگزار شد و نهایتا تخصیص کدپستی برای ساخت و سازهای جدید در کلانشهر تهران فراهم شد.

وی افزود:‌ قطعا با تحقق این مهم خدمات به شکلی راحت‌تر و سریع‌تر به شهروندان ارائه می‌شود.

نعمتی تأکید کرد: در تلاش هستیم خدمات مورد نیاز مردم را با سهولت بیشتر و سرعت مناسب ارائه کنیم. تخصیص کدپستی آنلاین نیز حدود یک ماه است که آغاز شده و امیدواریم این خدمت هر چه بیشتر توسعه پیدا کند.

نعمتی در خصوص کاهش سفرهای درون شهری ناشی از تخصیص کدپستی به شکل آنلاین گفت: براساس پایشی که انجام شده قطعا تعداد قابل توجهی از سفرهای درون‌شهری ناشی از ارائه این خدمت کاهش پیدا می‌کند.

حامد مظاهریان معاون شهردار تهران نیز گفت: امضای این تفاهم‌نامه به ایجاد زیرساخت برای تبادل بین بخش‌های مختلف کمک می کند و نوید خوبی است که در دو سال آینده، برنامه هایی که از سوی دو بخش تدارک دیده شده بسیاری از این فرآیندها که از یکدیگر جدا بود، به شکل یکپارچه انجام شود.

معاون شهردار تهران افزود: این تفاهم‌نامه استعلام‌ها را کاهش می‌دهد و کسی که قصد دارد ساختمان را به فروش برساند کد یکسانی دریافت خواهد کرد. با این کار در نهایت خریدار و فروشنده هر دو برنده معامله می‌شوند و علاوه بر این جرم‌زدایی نیز صورت می‌گیرد.

وی با بیان این‌که پیش‌فروش مسکن موضوعی است که گاهی در کشور بستر ایجاد فساد و جرم را مهیا می‌کند، گفت: یکی از مسایل مهمی که دادگاه‌ها را اشغال کرده، بحث پیش فروش ساختمان است. معامله بین مالک و خریدار بر مبنای قانونی تنظیم می‌شود که تقریبا قدرت اجرایی ندارد و همه معتقدند که این قانون نیاز به بازنویسی و به تصویب رسیدن در مجلس دارد. یکی از مواردی که در پیش‌نویس کنونی این قانون وجود دارد اختصاص کدپستی به واحد ساختمانی است. زمانی که کدپستی یونیک به یک ساختمان در حال ساخت، تعلق بگیرد دیگر کسی نمی‌تواند آن را به چند نفر بفروشد. زیرا پس از فروش این کد قفل می‌شود و نمی‌توان آن ملک را برای بار دوم معامله کرد.

محمدرضا قادری عضو هیات مدیره شرکت ملی پست نیز که از دیگر حاضران این جلسه بود، افزود: از یک سال قبل به دعوت رییس فاوای شهرداری تهران درباره اتصال پایگاه داده پروژه ملی GNAF (صحت‌سنجی یک نشانی فیزیکی) و کدپستی شرکت ملی پست به پایگاه داده‌های شهرداری جلساتی را برای همکاری متقابل برگزار کردیم. نتیجه این جلسات طرح تخصیص کدپستی به اماکن در حال ساخت است که منفعت اصلی آن به مردم می‌رسد.

وی با تاکید بر این که در شرکت پست تحول دیجیتال دنبال می‌شود و این تحولات باید منطبق با نیازمندی‌های روز باشند، افزود: تاکنون هزار و ۱۱۰ کدپستی به ساختمان‌هایی که به تازگی پروانه ساخت‌شان صادر شده، اختصاص پیدا کرده‌اند و این طرح در ادامه برای تمامی املاکی که از این به بعد بازسازی یا ساخته خواهند شد نیز اجرایی خواهد شد. این تعداد ملک تقریبا بر اساس برآورد ما ماهانه ۷هزار و سالانه ۱۰۰هزار واحد خواهد رسید. املاکی که فروش آن‌ها به چندین نفر غیرممکن است.

همچنین محمد فرجود، رییس سازمان فاوای شهرداری تهران افزود: تفاهم‌نامه‌ای که امروز آن را به امضا می‌رسانیم، در تمام این سال‌ها می‌توانست جلوی عدم تطابق داده‌ها را بگیرد. اکنون می‌توان این همکاری مشترک بین شرکت ملی پست و سازمان فاوای شهرداری را آغاز حرکت جدی برای یکپارچکی مدیریت شهری نامید.

فرجود با بیان این‌که با همکاری شرکت ملی پست در آینده ممیزی املاک و تطبیق کدپستی انجام خواهد شد، گفت: اختصاص کدپستی تقریبا از ۲۰ روز قبل به شکل پایلوت آغاز شد و در این مدت هزار و صد و ده ساختمان نوساز به آن مجهز شدند. این طرح آزمایشی بدون مشکل پیش رفت و از این پس به صورت کامل به مرحله اجرا در خواهد آمد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *