رییس دانشکده علمی و کاربردی پست و مخابرات: ۵G در زندگی تحولات بسیاری ایجاد می کند

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸

رییس دانشکده علمی و کاربردی پست و مخابرات با تاکید بر اینکه نسل پنج اینترنت در واقع پایه ای می شود که تحول دیجیتال رخ دهد و همه صنایع به سوی دیجیتالی شدن پیش بروند، گفت: بسیاری بر این باورند که اینترنت ۵G اقتصاد دنیا را متحول می کند و در اقتصاد تاثیر بسیار مثبتی برجای می گذارد.

صادق عباسی شاهکوه، رییس دانشکده علمی و کاربردی پست و مخابرات با روزنامه جهان صنعت  گفت و گویی داشته است که در ادامه می خوانید:

گستردگی، تفاوتها و میزان تاثیر مثبت اینترنت ۵G نسبت به نسل های پیشین کدام است؟


نسل های مختلف اینترنت همواره در حال تکامل است. پس از دستیابی به اینترنت نسل پنجم اکنون غول های فناوری مطرح دنیا تلاش می کنند به اینترنت نسل ششم دسترسی پیدا کنند.

در این میان نسل سوم با اینترنت ۴G تفاوت های بسیار زیادی داشت. متاسفانه توسعه نسل چهارم اینترنت در ایران کمی با تاخیر شروع شد. در واقع اینترنت ۳G و اینترنت ۴G را با هم توسعه دادیم. اکنون نسبت به دیگر کشورها عقب نیستیم. خوشبختانه در تمام شهرها و بیشتر روستاها اینترنت ۴G توسعه پیدا کرده است.

اگر به راستی اینگونه است سرعت اینترنت پایین است؟

ما در زمینه اینترنت تلفن همراه مشکل چندانی نداریم اما در زمینه اینترنت ثابت در زمینه سرعت اینترنت با مشکلات بسیاری مواجه هستیم. البته در تمام دنیا فعالیت هایی که نیاز به مصرف حجم بالایی از اینترنت را دارند را با استفاده از اینترنت ثابت انجام می دهند و برای دانلود یا بارگذاری فایل هایی که حجم کمی دارند از اینترنت موبایل استفاده می کنند.

در ایران در زمینه اینترنت ثابت ضعف داریم به همین روی کاربران تمامی فعالیت های اینترنتی خود را با استفاده از اینترنت تلفن همراه انجام می دهند. به همین دلیل اینترنت تلفن همراه  نیز در خدمات رسانی با مشکل مواجه شد.

از زمانی که نسل سوم و چهارم اینترنت در ایران توسعه یافت گوشی های هوشمند به وفور در دسترس مردم قرار گرفت و بسیاری از نرم افزارهای ایرانی به بازار آمد. ایران در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است چرا که مردم به سرعت تکنولوژی را پذیرفتند.

زمانی که نسل سوم و چهارم اینترنت در کشور توسعه یافت کسب و کارهای اینترنتی نوینی به بازار آمدند.

گفته می شود پس از توسعه اینترنت ۵G تحولات عظیمی ایجاد می شود که اکنون نمی توان تصور کرد و سبک زندگی مردم تغییر می کند. اما نسل پنجم اینترنت از نظر تکنولوژی چند تفاوت عمده با نسل های پیشین دارد که یکی از آنها سرعت بالای اینترنت است.

در رابطه با نسل پنجم اینترنت گفته می شود که باید نیاز و تقاضا برای آن ایجاد شود. این در حالی است که چنین نیازی در ایران وجود ندارد. بنابراین چه نیازی به اینترنت ۵G داریم.

پرسش اساسی اینجاست که آیا باید منتظر باشیم نیازی ایجاد شود و سپس برای رفع آن اقدام کنیم یا اینکه نیاز را تحریک کنیم. بسیاری بر این باور هستند که باید محصول یا خدمات تولید شده و سپس تقاضا تحریک شود. ایران کشوری است با ۸۰ میلیون نفر جمعیت.

اینترنت ۵G حوزه IOT را نیز توسعه می دهد در IOT تعداد ارتباطات افزایش می یابد. اکنون هر کاربر یک یا دو سیم کارت دارد، اگر به سوی IOT پیش رویم ممکن است یک سیم کارت تهیه کنیم برای یخچال، یکی دیگر برای چرخ گوشت، یک سیم کارت برای ارسال ضربان قلب و … به این صورت هر کاربر در آینده نزدیک ممکن است ده ها سیم کارت در اختیار داشته باشد.

نکته دیگر تفاوت سرعت اینترنت در نسل چهارم و پنجم اینترنت است. در نسل چهارم می توانید حجم بالایی از ترافیک را دانلود کرده و مصرف کنید اما سرعت بسیار محدود است.

در رابطه با اتومبیل ها نیز در آینده ممکن است خودروها به نحوی هوشمند شوند که راننده در هنگام ترمز زدن به خودروی عقبی سیگنال ارسال کرده و اعلام کند در حال ترمز کردن است. این سیگنال نیاز به اینترنت بسیار پرسرعت دارد که اینترنت ۴G پاسخگوی آن نیست. به همین روی می بایست از اینترنت ۵G برای خودروهای هوشمند و یا خودروهای خودران استفاده شود. به طور کلی اینترنت اشیا نیازمند استفاده از اینترنت ۵G است.

این روزها قطارها تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می روند اما قطارهای پرسرعت در آینه بالای ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت خواهند کرد. در این قطارها نیاز است که از اینترنت ۵G برای کاربران استفاده شود.

تفاوت دیگر اینترنت ۴G  با اینترنت ۵G در آن است که تعداد کانکشن ها و ارتباطات ده ها برابر می شود. حجم اطلاعات هر ارتباط و کانکشن نیز افزایش می یابد. بنابرانی اگر بحث داده ها مطرح باشد بازهم ضروری است که از اینترنت ۵G استفاده شود چراکه به ازای هر کاربر به سرعت گیگابایت بر ثانیه می رسیم. این سرعت تنها با اینترنت ۵G میسر است.

این موارد البته نیاز امروز ما را شامل نمی شود و حتی کشورهایی که به صورت پایلوت اینترنت ۵G را راه اندازی کرده اند نیز اعلام کرده اند که اقدامات عملی را از سال ۲۰۲۰ آغاز می کنند تا در سال ۲۰۲۵ به نتیجه مطلوب دست یابند. برخی از کشورها نیز از اکنون شروع کرده اند. طبیعتا ایران چند سالی نسبت به دیگر کشورهای دنیا در این زمینه عقب خواهد بود. اپراتورها نیز تا زمانی که نیاز برای استفاده از ۵G وجود نداشته باشد برروی ان سرمایه گذاری نمی کند. با این همه عقب ماندن ما از جهان زمان زیادی طول نخواهد کشید.

یک نکته دیگر در در نسل پنج مطرح است بحث تاخیر که خیلی مهم است و ما را می کشاند به سمت ۵G و سرعت و به اصطلاح ان میزان کانکشن خیلی مهم است و اینها نکات اصلی بود.

نکته مهم دیگر آن است که بحث اینترنت اشیا در شبکه ها بسیار مبحث مهمی است. زمانی که اینترنت اشیا توسعه یابد تقریبا تمامی کاربران به استفاده کنندگان تبدیل می شوند. مانند برق که بخواهد کنتورهای خود را تبدیل به یک شبکه کند. مانند اینکه کنتورها و شبکه های توزیع برق با یکدیگر صحبت کنند. یعنی برای خود یک جمعیت باشند. یا کنتورهای آب با تلمبه خوان ها هماهنگی داشته باشند. یا اینکه مردم بخواهند یک شبکه مخصوص به خود را داشته باشند که همه اینها یک جمعیت محسوب می شوند. بنابراین در یک شبکه ۵G هرکسی می تواند شبکه اختصاصی خود را داشته باشد. این موارد تنها در نسل پنجم اینترنت امکان پذیر هستند. با یک مفهوم مجازی سازی شبکه یعنی ما در داخل یک شبکه کلی شبکه های مجازی ایجاد کنیم. از سویی دیگر مجازی سازی به معنای آن است که داخل یک شبکه کلی شبکه های مجازی ایجاد کنیم. همچنین برای ایجاد شبکه اقدامات بسیاری باید صورت بگیرند که هم زمان بر بوده و هم هزینه بر. به همین منظور تا زمانی که اپراتورها به این نتیجه نرسند که از توسعه اینترنت ۵G سودآوری خواهند داشت به سمت آن نخواهند رفت.

اینترنت ۵G بر اقتصاد دنیا تاثیر می گذارد ؟

نسل پنج اینترنت در واقع پایه ای می شود که تحول دیجیتال رخ دهد و همه صنایع به سوی دیجیتالی شدن پیش بروند. بسیاری بر این باورند که اینترنت ۵G اقتصاد دنیا را متحول می کند و در اقتصاد تاثیر بسیار مثبتی برجای می گذارد، البته لزوما برای اپراتورها درآمدزایی و سودآوری زیادی به همراه نخواهد داشت. به طور مثال طی سال های گذشته اپراتورهای مخابراتی درآمدزایی بسیار خوبی داشتند اما اکنون این درآمدزایی بسیار کاهش یافته است.

گفته می شود امواج اینترنت ۵G برای محیط زیست ضرر دارد. این ادعا صحیح است ؟

خیر. این خبرها درباره تلفن های همراه نیز مطرح بوده است. آنچه مسلم است این است که هر چقدر میزان اشعه هایی که منتشر می شوند کمتر باشد بهتر است اما ضرر اینترنت ۵G برای محیط زیست اثبات نشده و گفته شده اشعه نسل پنجم اینترنت استاندارد است. به هرروی ۵G نیز امواج مضری با فرکانس های متفاوت ساطع می کند که برخی از آنها با اینترنت نسل چهارم یکسان است.

منبع: مرکز اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *