مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مطرح کرد؛

الزامات کسب‌وکارهای آنلاین و مشتریانشان در شرایط مبارزه با کرونا

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در شرایط مبارزه با کرونا توصیه‌هایی را به کسب‌وکارهای آنلاین و مشتریانشان اعلام کرد.

به گزارش وبنا به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، با شیوع ویروس کرونا و تشویق افراد به عدم خروج از منزل، مراجعه به مراکز خرید و فروشگاه‌ ها برای تأمین مایحتاج به حداقل خود رسیده است. در این شرایط، خرید از فروشگاه‌ های(کسب‌ و کارهای) الکترونیکی تبدیل به گزینه‌ای مطلوب شده و تمامی اقشار جامعه به سمت آن گرایش پیدا کرده‌اند. در مقابل، کسب‌ و کارهای الکترونیکی نیز با تمام توان و قوا برای ایفای مسئولیت اجتماعی خود و تأمین مایحتاج جامعه در تلاش هستند. آنچه از کسب ‌و کارهای الکترونیکی انتظار می ‌رود آن است که در کلیه مراحل زنجیره عرضه کالا، موارد بهداشتی و توصیه های اعلام شده توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا و یا دستورالعمل های وزارت بهداشت را اجرا نمایند.

از جمله مواردی که نیازمند توجه بیشتری است می‌ توان به شرایط بسته ‌بندی سفارشات، شرایط نگهداری کالا و مراحل ارسال بسته به مشتری اشاره نمود. در ادامه به مرور توصیه‌ های بهداشتی مختص کسب و کارها می ‌پردازیم:


۱- کسب‌وکار الکترونیکی لازم است روزانه محیط تحویل کالا از تأمین کننده، انبار و محل بسته بندی را با مواد ضدعفونی کننده، گندزدایی نماید. همچنین وسایل حمل‌ و نقل کالاهای ارسالی باید ضد عفونی شوند.

۲- کسب‌ و کار باید سازوکار لازم برای کنترل روزانه سلامت پرسنل بخش بسته ‌بندی و حمل ‌و نقل مرسولات را داشته باشد.

۳- کسب‌ و کار باید الزام استفاده از دستکش و ماسک را برای کلیه پرسنل به ویژه بخش بسته ‌بندی و حمل داشته باشد. همچنین پیش از هر بسته ‌بندی با رعایت نکات بهداشتی، دست‌ ها ضدعفونی شوند.

۴- کسب ‌و کارها در صورت امکان و با درنظرگرفتن حجم کالای سفارش داده شده، پیش از ارسال بسته‌ ها آنها را ضدعفونی نموده و در داخل بسته‌ های بزرگتر قرار دهند. بسته بزرگتر باید به نحوی بسته‌ بندی شود که در طول زمان تا تحویل به مشتری در معرض آلودگی قرار نگیرد.

۵- کسب‌ و کار لازم است ضمن اطلاع ‌رسانی نکات بهداشتی به پرسنل بخش حمل و توزیع، از ایشان بخواهد هنگام تحویل سفارش به خریدار، به وی توصیه های مرتبط با خرید اینترنتی و نکات را یادآور شوند.

۶- کسب ‌و کار باید اقلام بسته‌ بندی خود مانند کارتن ‌ها و پلاستیک‌ ها را در محل‌ هایی که دارای شرایط مناسب بهداشتی هستند و به طور مداوم ضدعفونی می ‌شوند، نگهداری نموده و در زمان انتقال به محل بسته ‌بندی نیز اصول بهداشتی را رعایت نماید.

اما رعایت نکات بهداشتی تنها متوجه کسب ‌و کار الکترونیکی نیست، بلکه مصرف‌ کننده نیز با رعایت موارد بهداشتی ذیل، می ‌تواند ریسک آلودگی بسته‌ های دریافتی را کاهش دهد.

۱- مصرف ‌کنندگان لازم است بسته‌ های سفارش را پیش از ورود به محل سکونت خود با رعایت نکات بهداشتی، ضدعفونی نموده یا در صورت عدم امکان، بسته ‌های سفارشی را در محل مناسبی قرار دهند تا پس از جابجایی اقلام داخل آن، محل قرارگیری را ضدعفونی نمایند.

۲- مصرف‌کنندگان لازم است اقلام خریداری شده خود را پیش از مصرف ضدعفونی نمایند. همچنین در صورتی‌ که امکان انتقال محتوای اقلام به داخل بسته بهداشتی دیگری وجود دارد، پس از انجام این کار، بسته بندی اولیه را دور بیندازند.

۳- مصرف‌ کننده باید تا زمان ضد عفونی کامل بسته ها از سایر اعضای خانواده بخواهد به محیط ضدعفونی نزدیک نشوند.

۴- درصورتیکه مصرف ‌کننده دسترسی به مواد ضدعفونی کننده ندارد لازم است حداقل تا ۴۸ ساعت بسته ‌ها را در محلی دور از دسترس و تردد قرار دهد و پس از آن اقدام به استفاده نماید.

امید است با رعایت نکات فوق، حداکثر همکاری برای مقابله با گسترش ویروس کرونا را داشته باشیم.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *