مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای؛

ساختار همگرا درگاه حمایتی حاکمیت از بازی‌سازان می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

ساختار حمایتی همگرا، که با هدف شناسایی و حمایت از استعداد‌های بازی‌سازی، توانمندسازی بازی‌سازان نوپا، تقویت توانمندی بازی‌سازان در‌حال‌رشد و بهره‌مندی از توانمندی شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی در جهت توسعه صنعت بازی‌های ویدئویی شروع به کار کرد؛ در دور دوم با تغییراتی در راستای ارتقاء کمی و کیفی ساختار آن همراه خواهد بود.

سیدصادق پژمان مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، درگفتگویی با اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد، ضمن اشاره به افزایش تعداد متقاضیان عضویت در ساختار حمایتی همگرا «سال ۱۳۹۹» تصریح کرد: در دور اول همگرا تعداد ۸۲ متقاضی مشتمل بر ۳۰ شرکت و ۵۲ تیم درخواست عضویت خود را ثبت کرده بودند که در دور دوم همگرا، به ۱۱۹ متقاضی شامل ۴۲  شرکت و ۷۷ تیم افزایش یافته است که نشان از رشد ۴۵ درصدی در تعداد متقاضیان عضویت در همگرا دارد.

ایشان افزود: در دور اول ساختار حمایتی همگرا، از ۱۴ استان کشور متقاضی عضویت در همگرا بودند و تهران با ۶۲ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده بود. در ساختار حمایتی(همگرا) برای «سال ۱۳۹۹» باز هم تهران با ۴۷ درصد، بیشترین سهم ثبت‌نام را در میان ۲۴ استانی که متقاضیان از آن ثبت‌نام نموده‌اند، دارد. به نسبت دور اول ثبت‌نام همگرا، امسال از ۱۰ استان دیگر نیز تقاضای عضویت ارسال شده است که کمک می‌کند تا این ساختار به عنوان چتر ملی حمایتی در حیطه بازی‌های رایانه‌ای فعالیت کند.


مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، با بیان اینکه میانگین سن شرکت‌های متقاضی در دور دوم همگرا از ۶ سال به ۳ سال کاهش یافته است، افزود: میانگین سن شرکت‌ها با توجه به تاریخ تاسیس و شروع فعالیت‌ در حوزه بازی، حاکی از آن است که شرکت‌های جوان‌ و جدید‌تری متقاضی عضویت شدند.

وی همچنین تصریح کرد: در دور جدید همگرا برای «سال ۱۳۹۹» به منظور سهولت در روند ثبت نام، متقاضیان طی فرآیندی ساده و تنها با تکمیل یک فرم و ارائه مدارکی مختصر ثبت نام خود را انجام دادند.

سیدصادق پژمان بیان کرد: ارزیابی درخواست‌های عضویت پس از تکمیل و تجمیع پرونده‌ها در دبیرخانه همگرا، در سه بعد «از منظر مخاطب و بازار»، «از منظر تولید» و «از منظر محتوای فرهنگی» مورد ارزیابی کارشناسی قرار می‌گیرند. در بخش «از منظر تولید»، کمیته ارزیابی تولید؛ متشکل از بازی‌سازان خبره شکل گرفته است که مجموعه بازی‌ساز را در پنج شاخص ۱. توانمندی تیم/شرکت ۲. کیفیت فنی، هنری و طراحی بازی‌های تیم/شرکت ۳. دستاوردها و همکاری‌های شبکه‌ای تیم/شرکت ۴. اندازه و درآمد تیم/شرکت و ۵. پتانسیل رشد، مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهد.

به گفته ایشان در حوزه ارزیابی محتوای فرهنگی نیز کمیته ارزیابی فرهنگی، بازی‌های ارائه شده توسط بازی‌ساز را در جهت اولویت‌های محتوایی تعیین شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بررسی قرار می‌دهد.

بنا به گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در ساختار حمایتی همگرا برای «سال ۱۳۹۹» شاهد تغییرات مثبتی در ساختار همگرا بوده‌ایم و رتبه‌ها در چهار سطح کلی تعریف شده‌اند. سطح یک، شامل شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی رشد یافته، سطح دو، شامل تیم‌ها و شرکت‌های بازی‌ساز درحال‌ رشد، سطح سه، شرکت‌ها و تیم‌های بازی‌ساز نوپا و سطح چهار شامل تیم‌های بازی‌ساز مستعد است.

ایشان همچنین اظهار کرد: در دور جدید ساختار حمایتی همگرا، دو نهاد «ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز» و «مرکز تعاملات بین‌المللی ریاست جمهوری» به عنوان همکار حمایتی جدید در کنار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، پشتیبان ساختار حمایتی «سال ۱۳۹۹» خواهند بود.

همچنین براساس اظهارات مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، تمرکز حمایت‌ها در دور جدید ساختار حمایتی همگرا، بر روی خدمات حمایتی مبتنی بر صادرات در راستای تشویق و توانمندسازی تیم‌ها خواهد بود.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *