مدیرعامل زرین‌پال در گفتگو با وبنا مطرح کرد؛

افت ۳۴ درصدی تراکنش‌های اینترنتی پس از اجرای رمز دوم پویا / زمان متوسط برای انجام پرداخت آنلاین به ۱۲۰ ثانیه رسیده

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸

اجرای رمز دوم پویا همانطور که پیش‌بینی می‌شد سبب زیان کسب‌وکارهای آنلاین شده است.

این طرح که قرار بود امنیت تراکنش‌های اینترنتی را افزایش دهد و از فیشینگ جلوگیری کند حالا انجام پرداخت اینترنتی را با سختی مواجه کرده است به طوری که برخی از مدیران کسب‌وکارهای آنلاین از افزایش تراکنش‌های اینترنتی ناموفق و بهره‌گیری از روش پرداخت در محل خبر می‌دهند.

حسن عطایی سنگرودی، بنیانگذار نوبتی در رابطه با تأثیر اجرای رمز دوم پویا بر پرداخت آنلاین این استارتاپ در توییتر خود نوشته است: «انقدر که آمار پرداخت‌های آنلاین اومده پایین که بنظرم اگر گزینه پرداخت آنلاین را حذف کنیم و فقط پرداخت در محل بمونه بهتره. کاربر پرداخت آنلاین را انتخاب می‌کنه و به صفحه پرداخت میره، نمیتونه، کلافه میشه کلا بیخیال رزرو نوبت میشه.»


به گفته مصطفی امیری، مدیرعامل زرین‌پال در روزهای ابتدایی اجرای شدن رمز دوم پویا تراکنش‌های اینترنتی با ۳۴ درصد افت مواجه شده‌ است.

مصطفی امیری در گفتگو با خبرنگار وبنا، میزان کاهش تراکنش پس از اجرای رمزدوم پویا برای کسب‌وکارهای کوچک را ۴۲ درصد اعلام کرد و گفت: «در هفته دوم اجرای رمز دوم پویا کاهش تراکنش‌ها به ۲۰ درصد رسید و حدود ۱۲ درصد از کاهش تراکنش هفته اول برطرف شد.»

او در رابطه با افزایش درصد خطا در انجام تراکنش‌ها پس از اجرای رمزدوم پویا گفت: «پیش از اجرا شدن رمز دوم پویا از هر ۱۰ تراکنش ۸ تراکنش موفق دریافت می‌شد. در حال حاضر تعداد تراکنش‌های موفق به زیر ۶ تراکنش از هر ۱۰ تراکنش رسیده است. در ساعت‌هایی از روز به دلیل فشار روی گیت‌وی مخابراتی یا ناتوانی مردم از دریافت رمز دوم پویا تعداد تراکنش موفق به زیر ۴ تراکنش از هر ۱۰ تراکنش می‌رسد.»

مدیرعامل زرین‌پال با بیان‌اینکه پس از اجرا شدن طرح رمز دوم پویا تعداد درخواست برای پرداخت افزایش پیدا کرده است، گفت: «با اجرا شدن طرح رمز دوم پویا تعداد درخواست برای پرداخت ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این افزایش درخواست احتمالا به این دلیل است که مشتریان دفعه اول نمی‌توانند پرداخت انجام دهند و دفعه بعد با کارت دیگری امتحان می‌کنند.»

امیری زمان انجام تراکنش اینترنتی را شاخص دیگری برای ارزیابی تأثیر رمز دوم پویا بر تراکنش‌های اینترنتی می‌داند.

به گفته امیری پیش از اجرای این طرح، زمان متوسط برای انجام تراکنش اینترنتی ۴۰ ثانیه بود و با اجرای فاز به فاز این طرح این زمان به ۷۵ ثانیه افزایش پیدا کرد و در حال حاضر به طور متوسط زمان انجام پرداخت اینترنتی ۱۲۰ ثانیه است. ما مشتریان خبره‌ای داشتیم که پرداخت‌ها را در ۱۵ ثانیه صورت می‌داند ولی در حال حاضر آن‌ها نیز به ۷۵ ثانیه زمان برای انجام پرداخت اینترنتی نیاز دارند.»

امیری در رابطه با مدیریت اجرای رمز دوم پویا گفت: «رمز دوم پویا اتفاق خوبی بود که می‌توانست سبب افزایش رضایت و امنیت مشتری شود ولی متأسفانه به بدترین شکل اجرا شد و به مشتریان و کسب‌وکارهای آنلاین ضربه زد. پیش از اجرای طرح با دوستان بانک مرکزی که سابقه ۲۰ تا ۳۰ ساله در تصمیم‌گیری‌های مهم مالی دارند چندین جلسه گذاشتیم ولی نمی‌خواستند به حرف‌ها گوش دهند.»

او ادامه داد: «رمز دوم پویا یک تجربه بومی است که می‌شود ساعت‌ها در مورد آن صحبت کرد ولی باید از این تجربه درس گرفت. هر نقطه‌ای از دنیا هر بانکی که چنین متدی را برای افزایش امنیت پیاده کند با استقبال مشتریان مواجه می‌شود ولی این طرح به دلیل مدیریت بد سبب نارضایتی شد. این امکان وجود داشت به شیوه بهتری و بدون اجبار این طرح را اجرا کرد.»

گفتنی است در ابتدا قرار بود که رمزهای دوم ثابت از هفته اول خرداد جای خود را به رمزهای دوم پویا دهند ولی آماده نبودن بانک‌ها برای اجرای این طرح، بانک مرکزی را مجبور به عقب نشینی تا مدت نامعلوم و واگذاری مسئولیت سواستفاده‌های احتمالی به بانک‌های مربوطه کرد.

برای چند ماه خبری از اجرای این طرح در میان نبود تا بعد از قطع اینترنت، عامل دیگری برای نگرانی جدید کسب و کارهای آنلاین باشد.

نگرانی‌ها از بی بهره ماندن مشتریانی که گوشی تلفن همراه هوشمند نداشتند تا بوسیله اپلیکیشن‌های مربوطه رمز دوم پویا دریافت کنند بار دیگر موعد اجرای این طرح را از اول دی به هفته دوم دی ۹۸ موکول کرد تا امکان ارسال پیامکی رمز دوم پویا فراهم شود.

از بامداد ۱۶ دی ۹۸ گزینه دریافت پیامکی رمز دوم در صفحات پرداخت ظاهر شد و بانک‌های پارسیان و ملت در گام اول دریافت پیامکی رمز دوم پویا قرار گرفته بودند.

در آخرین خبرها ار اجرای این طرح، تراکنش‌های زیر ۱۰۰ هزار تومان از استفاده اجباری از رمز دوم پویا معاف شدند.

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *