در نشست خبری ادغام تخفیفان و نت‌برگ مطرح شد؛

تحلیل ارقام و هم‌پوشانی پایین مشتریان سبب ادغام تخفیفان و نت‌برگ شد

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸

نشست خبری ادغام تخفیفان و نت‌برگ ۷ بهمن ۹۸ در دومین ساختمان تخفیفان در سعادت‌آباد تهران برگزار شد.

تخفیفان و نت‌برگ دو شرکت فعال در حوزه تخفیف گروهی هستند که نزدیک به ۳ سال برای ادغام بایکدیگر در حال مذاکره می‌کردند.

نازنین دانشور، مدیرعامل تخفیفان در ابتدای این نشست خبر در رابطه با فرآیند ادغام این دو شرکت تخفیف گروهی در شال‌های گذشته، توضیح داد: «نت‌برگ و تخفیفان در سال ۹۰ با فاصله یک ماه از یکدیگر کارشان را آغاز کردند. در ادامه شکل گیری هر دو شرکت بیزینس مدل خود را ادامه دادند و به رشد ۳۰۰ درصدی رسیدند. تخفیفان در سال ۹۵ فعالیت خود را  در استان‌های دیگر کشور آغاز کرد. در سال ۹۶ تمرکز تخفیفان به سمت گردشگری و نت برگ به سمت شرکت های B to B رفت. در سال ۹۷ کارمان را در استان ها ادامه پیدا کرد و استفاده از کدهای تخفیف را شروع کردیم. در سال ۹۸ به دلیل تغییرات سازمانی که رخ داد در تخفیفان سرویس کش بک را با عنوان «پول تو» شروع کردیم.»


مدیرعامل تخفیفان با بیان این‌که شرکای تجاری تخفیفان و نت‌برگ، ۸۰ هزار شرکت SME (شرکت های متوسط کوچک) بودند و این دو شرکت بالای ۱۰ میلیون مشتری و کاربر داشته‌اند، ادامه داد:بعد از دریافت دیتابیس‌هایی که وجود داشت، مشتریان نت‌برگ و تخفیفان را مقایسه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که ما ۱۵ درصد شرکای تجاری مشترک و  ۱۸ درصد مشتری مشترک داریم که در سال ۹۸ میزان مشتری مشترک ما به ۹ درصد کاهش پیدا کرده است.»

دانشور تفاوت ذاتی مشتریان نت‌برگ و تخفیفان را یکی از دلایل ادغام این دو شرکت تخفیف گروهی قلمداد کرد و گفت: «با توجه به تفاوت مشتریان و شرکای تجاری به این نتیجه رسیدیم که در این چند سال اشتباه جنگیدیم. ما یکی از جدی ترین رقابت های اکوسیستم را پشت سر گذاشتیم. برای شکل گیری ادغامی که امروز درباره آن صحبت می کنیم سه مرتبه مذاکره کردیم و امسال به نتیجه رسیدیم که این رقابت منجر به کاهش خلاقیت و عدم تمرکز ما شده است. به همین دلیل با مشترک کردن اهداف و کنار گذاشتن تقابل تصمیم به ادغام گرفتیم.»

مدیرعامل تخفیفان ادامه داد: «استراتژی نت‌برگ و تخفیفان در حوزه گسترش بازار بسیار متفاوت بوده است. می‌خواهیم جنگ بر سر درصد تخفیف را کم و روی خلق ارزش تمرکز کنیم. نت‌برگ و تخفیفان با ادغام با یکدیگر از مواری‌کاری‌ها خواهند کاست و در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهند کرد. این دو برند در رنج گشتره‌ای از دسته‌بندی‌های خدمات محور فعال بودند در حالی که نیاز حوزه تکنولوژی را بی‌پاسخ رها کرده بودند.»

او در رابطه با سرنوشت برندهای نت‌برگ و تخفیفان پس از ادغام، گفت: «آپشن های مختلف پیش روی ما وجود داشت می توانستیم برند جدید ایجاد کنیم، این دو را با یکدیگر ترکیب کنیم یا با هر دو برند راه را ادامه دهیم. تحلیل‌ها ما را به این جمع‌بندی رساند که جنس مشتریان و شرکای تجاری نت‌برگ و تخفیفان هم‌پوشیانی بسیار کمی دارند، بنابراین تصمیم گرفتیم هر دو برند به فعالیت خود ادامه دهند.»

دانشور درباره برنامه‌های این دو شرکت تخفیف گروهی پس از ادغام گفت: «ادغام اجازه می دهد تصویر بزرگتری را در مجموعه خدماتی‌ها ببینیم. مهم تر از همه منجر به خلق ارزش برای شرکای تجاری و ایجاد پلتفرم برای اس ام ای هاست که سرویس های را ارائه بدهیم که آن ها نیاز دارند. قصد داریم نوع تخفیف را سمت مشتری ها تغییر دهیم. در حوزه سفر می خواهیم به کاربران کمک کنیم که بهترین خرید و هوشمندانه خرید کنند.»

مدیرعامل نت برگ، درباره احتمال ایجاد انحصار در بازار تخفیف گروهی پس از این ادغام، گفت: «قصد داریم تمرکز خود را روی توسعه برندمان بگذاریم نه این که به سمت انحصار برویم. در این سال ها رقابت مانع از این شده بود که به شکل دقیق به توسعه فکر کنیم. اکنون در شهرستان ها سایت های بسیار خوبی در حال کار کردن هستند که ما در آن جا خیلی نفوذ نداریم مانند شیراز تخفیف و یزد تخفیف.»

علیرضا صادقیان ادامه داد: «نت برگ و تخفیفان طی این سالها به دلیل متمرکز بودن روی شیوه های رقابت، نتوانستند تمرکزشان را برای تکنولوژی صرف کرده و ارزش افزوده ایجاد کند. تصمیم جدی برای ادغام از این جا شکل گرفت.»

او در رابطه با مدیریت نت‌برگ و تخفیفان پس از این ادغام گفت: «از این پس مدیریت نت‌برگ و تخفیفان برعهده خانم دانشور خواهد بود.»

مدیر صندوق جسورانه ای که روی این طرح سرمایه گذاری کرده است نیز در ادامه گفت: «برای ادغام این دو شرکت جلسات متعددی ترتیب داده شد. این کار بزرگی است که منجر شده تا امروز دو رقیب که در فضای رقابت کسب و کار با هم سرسختانه رقابت می کردند کنار یکدیگر نشستند و تصمیم به همکاری گرفتند. اتفاق خوش یمنی که رخ داده باید الگویی برای فضای کسب و کار کشور باشد.»

حواجه نصیر گفت: «پس از ادغام تخفیفان و نت‌برگ برنامه ما در سال‌های آینده ورود به بورس خواهد بود. مذاکرات برای ادغام در فضای بسیار جدی انجام می‌شد و در نهایت ارقام، تحلیل، بررسی معکوس و هوش ریاضی مالی، این دو شرکت تخفیف گروهی را مجاب به ادغام کرد.»

محمدرضا خواجه نصیر خاطرنشان کرد: «جسارت، جوانی و نگاه به آینده سه خصوصیتی که در فاندرهای این شرکت ها است باعث شده در این حوزه سرمایه گذاری کنیم.»

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *