با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری؛

کتاب دوسالانه «خانه نوآوری» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸

خانه نوآوری مکانی است که سرعت رسیدن به ایده‌ها را شتاب می‌دهد و از حامیان نوآوری‌های جوانان است. این مکان که با حمایت‌های ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شده است به تازگی در کتابی در قالب یک گزارش فعالیت‌ها و اقدامات خود را تشریح کرده است.

مخاطب در بخش آغازین کتاب با مدل‌های رشد استارتاپ‌ها و فعالیت‌های شتابدهی آشنا می‌شود. پس از آن نیز مطالعه تجربیات یکی از سرمایه‌گذاران موفق روی استارتاپ‌ها و افراد موثر دیگر در زیست بوم فناوری و نوآوری خالی از لطف نیست. همچنین در این گزارش با بیش از ۴۰ استارتاپ خانه نوآروی، ۱۳۰ کارگاه و دوره آموزشی، دورهمی‌های استارتاپی آشنا می­شوید.

باید گفت که گزارش عملکرد دوسالانه خانه نوآوری، گزیده‌ای از آمار و داده‌های این مجموعه موفق است که از فعالیت­های مختلف این نهاد موثر استارتاپی تشکیل شده است و برای نخستین به صورت عمومی منتشر می‌شود. در ماه­های اخیر زمزمه­هایی در خصوص «ناکامی شتابدهنده­ها در اکوسیستم نوآوری ایران» شنیده می­شود و خانه نوآوری مدعی موفقیت مدل بومی خود مبتنی بر تربیت جوانان و کارآفرینان بالقوه برای حضور در استارتاپ‌ها و تیم­سازی بر مبنای صداقت و درک شرایط کسب و کاری موجود کشور است. بنابراین با ذکر مواردی در این گزارش بر ادعا صحه گذاشته می‌شود.


همچنین در این گزارش تمرکز بر محتوا، بلاک­چین و برگزاری رویدادهای تخصصی و منظم در این محورها است که با هدف شبکه‌سازی و تعمیق دانش، کارآموزی و انجام مستمر فعالیت‌ها به عنوان اصلی­ترین عوامل موفقیت خانه نوآوری انجام می‌شود.

البته در کنار این موارد توجه به گزارش‌های فناوری، نوآوری و آینده پژوهی جهانی مانند گارتنر سبب شکل­گیری مدل بومی نیز شده است.

در پاییز ۹۸ نیز خانه نوآوری کمپ بلاک­چین را برگزار کرد که در آن علاوه بر آموزش بیش از ۵۰ نفر، ۶ استارتاپ مجوز ورود به فرآیند پیش­شتابدهی این مجموعه را دریافت کردند. در این گزارش نگاهی به این اتفاق نیز شده است.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *