محمدعلی یوسفی زاده، رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران؛

با طرح توسعه اینترنت آسیاتک مخالفت شد

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۸

با طرح توسعه اینترنت آسیاتک مخالفت شدشرکت آسیاتک در نمایشگاه الکامپ امسال از طرحی رونمایی کرد که زیرساخت‌های ارائه سرویس به ۲ میلیون مشترک اینترنت ثابت بر پایه فیبرنوری را آماده می‌کرد؛ اما اکنون مدیرعامل این شرکت می‌گوید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اجرای این طرح مخالفت کرده است.
به گزارش پیوست، براساس این طرح قرار بود این شرکت با کمک شرکت مخابرات ایران، زیرساخت ارائه سرویس FTTC (فیبرکشی تا کافوی مخابراتی) به ۲ میلیون مشترک جدید برای ارائه سرویس VDSL را فراهم می‌کرد؛ اما اکنون مدیرعامل این شرکت می‌گوید با وجود موافقت شرکت مخابرات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این طرح را نپذیرفته است.

محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل آسیاتک در این رابطه به پیوست گفت: «این طرح را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دفتر وزیر فرستادیم و حدود ۲۰ جلسه نیز با شرکت مخابرات ایران برگزار کردیم و‌ آنها هم موافقت خود را اعلام کردند؛ اما در نهایت رگولاتوری اعلام کرد چون این طرح به نوعی مشارکت با شرکت مخابرات در توسعه FTTC است، مورد قبول ما نیست.»

به گفته یوسفی‌زاده، سازمان تنظیم مقررات تاکید کرده است که تنها فعالیت در قالب مصوبه ۲۶۰ کمیسیون تنظیم مقررات، مورد قبول است که براساس آن شرکت‌های FCP (دارندگان پروانه اینترنت ثابت) باید در کنار کافوهای شرکت مخابرات ایران، تجهیزات خود را نصب کنند.


“اجرای این طرح با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باعث به‌روزرسانی کافوهای شرکت مخابرات ایران از نظر فنی می‌شد و سپس تمامی بازیگران اینترنتی می‌توانستند سرویس‌های اینترنت پرسرعت یا VDSL را به کاربران ارائه کنند”

براساس گفته‌های یوسفی‌زاده اجرای این طرح با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باعث به‌روزرسانی کافوهای شرکت مخابرات ایران از نظر فنی می‌شد و سپس تمامی بازیگران اینترنتی می‌توانستند سرویس‌های اینترنت پرسرعت یا VDSL را به کاربران ارائه کنند.

مدیرعامل آسیاتک می‌گوید به دنبال مخالفت سازمان تنظیم مقررات با طرح این شرکت، طرح دیگری براساس مصوبه ۲۶۰ رگولاتوری آماده و ارائه کرده است؛ اما مجددا این سازمان اعلام کرده شرکت دیگری که پیش از این چنین طرحی را ارائه داده، همچنان مشکلاتی برای اجرای آن دارد و تا زمانی که این مسائل برطرف نشود، طرح دیگری در این زمینه پذیرفته نیست.

یوسفی‌زاده در این رابطه به پیوست گفت: «با شرکت شاتل که قبلا وارد این حوزه شده، جلسه گذاشتیم و آنها اعلام کردند حاضر هستند با مشارکت ما و دیگر شرکت‌های FCP مدل خود را اجرایی کنند. نامه‌ای با امضای چند شرکت FCP تهیه کردیم و به رگولاتوری فرستادیم؛ اما هنوز به این نامه پاسخی نداده‌اند.»
او اعلام می‌کند که هفته گذشته در نامه‌ای به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، این موضوع را مطرح کرده‌اند و در انتظار پاسخ وزیر هستند.

شکست رایان تدبیر
یکی دیگر از تلاش‌هایی که شرکت‌های FCP برای ارائه سرویس اینترنت پرسرعت انجام دادند، تشکیل کنسرسیوم «رایان تدبیر» بود که اکنون مدیرعامل آسیاتک می‌گوید این تلاش نیز ناموفق بوده است.

کنسرسیوم رایان تدبیر در سال ۹۴ با هدف تامین تجهیزات، ایجاد شبکه‌های مخابراتی و انتقال داده و ایجاد ارتباط با شرکت‌های مخابراتی و اطلاع‌رسانی داخلی و بین‌المللی تاسیس شد. در این کنسرسیوم، هفت شرکت آسیاتک، پارس آنلاین، پیشگامان، شاتل، های‌وب، صبانت و گسترش ارتباطات حضور داشتند.

یوسفی‌زاده این باره به پیوست گفت: «این کنسرسیوم با توجه به مصوبه ۲۳۰ کمیسیون تنظیم مقررات شکل گرفت و موفق شدیم امکانات میکروداکت برای ایجاد شبکه فیبرنوری را از شرکت مخابرات بگیریم؛ اما متاسفانه در تضاد با مصوبه ۲۳۰، مصوبه ۲۵۴ ابلاغ شد در نتیجه آن بعضی از تعرفه‌ها کاهش پیدا کرد و طرح تجاری ما از بین رفت.»

مصوبه ۲۳۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که در ۹ اسفند ۹۴ به تصویب رسید، مقررات ارائه و استفاده از امکانات پایه‌ای شرکت مخابرات ایران را مشخص کرده است؛ اما یک سال بعد و در ۱۷ اسفند ۹۵ این کمیسیون در مصوبه ۲۵۴ خود اعلام کرد دارندگان پروانه FCP همچنان می‌توانند از تخفیف‌هایی در پرداخت حق امتیاز خود، بهره‌مند شوند.
به اعتقاد مدیرعامل آسیاتک، این مصوبه باعث شد ادامه مدل قدیمی و خرید سرویس از شرکت مخابرات ایران برای شرکت‌های FCP به صرفه‌تر از ایجاد شبکه باشد و در نهایت این شرکت‌ها در جلسه‌ای با مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، توافق کردند که از ۱ دی ۹۷ تمامی امکانات شرکت رایان تدبیر را به مخابرات واگذار کنند و عملا شکست مصوبه ۲۳۰ کمیسیون تنظیم مقررات به ثبت رسید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *