مرکز رشد و شتاب دهنده علوم اعصاب در علوم پزشکی ایران ایجاد شود

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران با تاکید بر عمومی سازی علوم نوروساینس پیشنهاد داد در راستای اقدامات فناورانه، مرکز رشد و شتاب دهنده علوم اعصاب در دانشگاه علوم پزشکی ایران ایجاد شود.

به گزارش وبنا به نقل از دانشگاه علوم پزشکی ایران، اولین جلسه شورای راهبردی علوم اعصاب و شناختی با حضور دکتر کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکتر محمدتقی جغتایی رئیس دانشکده فناوری های نوین دانشگاه و رئیس انجمن علوم اعصاب ایران و مدیران دانشگاه برگزار شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: یکی از برنامه های استراتژیک دانشگاه، مبحث نوروساینس و علوم شناختی است که به صورت پروژه ای و با هدف توسعه علوم اعصاب در دست اجرا است.


کوهپایه زاده خاطرنشان کرد: هدف از ایجاد شورای راهبردی علوم اعصاب و شناختی ، همفکری بر روی اقدامات انجام شده است و کار تیمی اساس کار محسوب می شود. در این مسیر باید خلاهای موجود را بررسی کرد و اولویت های ضروری را در نظر گرفت.

در ادامه دکتر جغتایی در خصوص نقشه راه و برنامه راهبردی علوم اعصاب و شناختی دانشگاه علوم پزشکی ایران توضیح داد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی ایران از نظر تعداد مقالات در زمینه نوروساینس، حائز رتبه سوم در کشور است و اقدامات قابل توجهی در سطح بیمارستانها و دانشکده های تابعه انجام شده است.

به گفته وی، تربیت پزشک پژوهشگر، برگزاری دوره های مختلف آموزشی، برگزاری مسابقات دانش آموزی در زمینه دانش مغز، نشر کتاب های ملی و بین المللی، تاسیس انجمن علوم اعصاب از اهم فعالیت های صورت گرفته این حوزه توسط دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران خاطرنشان کرد: ایجاد کلینیک مغز و شناخت و بانک مغز ایران جزء ظرفیت های برجسته این حوزه است و مراکز تحقیقاتی سلولی ملکولی، اعتیاد و رفتارهای پرخطر و تحقیقات فیزیولوژی تحت پوشش دانشگاه ایران در حوزه علوم اعصاب و شناختی فعالیت دارند.

وی تاکید کرد: هدف اصلی این برنامه راهبردی؛ ارتقاء دانش نوروساینس، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و گسترش این حوزه در بخش های آموزشی، پژوهشی، فناوری، بالینی و بین الملل است.

جغتایی با تاکید بر عمومی سازی علوم نوروساینس پیشنهاد داد: در راستای اقدامات فناورانه ، مرکز رشد و شتاب دهنده علوم اعصاب در کلینیک مغز و شناخت ایجاد شود.

اعضای حاضر در خصوص شیوه انجام کار و پیشبرد برنامه راهبردی علوم اعصاب و شناختی بحث و تبادل نظر کردند که از مهمترین نظرات می توان به تامین نیروی انسانی مورد نیاز، توجه به به مبحث ژنتیک در حوزه علوم اعصاب، توسعه همکاری بین بخشی، شناخت امکانات و ظرفیت های موجود دانشگاه، توجه به محورهای ضروری و تعریف مگا پروژه، طراحی وب سایت برای ایجاد بانک اطلاعاتی آزمایشگاهها، بهره گیری از فناوری و شتاب دهنده در مسیر حل مشکلات جامعه، گسترش همکاری های بین المللی، استفاده از سرمایه صندوق های کارآفرین اشاره کرد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *