گزارش وبنا از وضعیت کسب‌وکارهای آنلاین، یک ماه پس از قطع اینترنت؛

با گذشت یک ماه از قطع اینترنت برخی کسب‌وکارها هنوز با کاهش فروش مواجه‌اند

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸

بیش از یک ماه از روزهای قطع اینترنت در ایران می‌گذرد.

اتفاقی که ابرآروان آن را کابوس خواند و دیجی‌کالا، بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران را در لجستیک، پرداخت و ارتباط با مشتریان با مشکل مواجه کرد.

قطع اینترنت علاوه بر کاهش فروش چشم‌گیر و زیان عمده کسب و کارهای آنلاین، سبب قطع امید آن‌ها از جذب سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران سنتی شد.


با این حال فعالان حوزه کسب و کارهای آنلاین زیان معنوی قطع اینترنت، یعنی ناامیدی و ایجاد انگیزه جدید برای مهاجرت را بزرگترین ضرر قطع اینترنت تلقی کردند. ناامیدی و ترس از تکرار دوباره تجربه قطع اینترنت تا حدی بود که سبب راه‌اندازی کمپین «مسئولیم» از سوی زرین‌پال شد تا در راستای ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری با آماده کردن فضای گفتمان میان صاحبان کسب و کارهای اینترنتی و فعالان حوزه تجارت الکترونیک بخشی از دغدغه‌های آن ها را مطرح و از طریق رسانه‌ها اقدام به مطالبه‌گری کند.

به گزارش وبنا، کسب و کارهای آنلاین در روزهای قطع اینترنت کاهش فروش خود را بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد اعلام کردند.

خبرنگار وبنا، بعد از گذشت بیش از یک ماه دوباره با صاحبان کسب و کارهای آنلاین تماس گرفت تا بپرسد: آیا وضعیت شما به وضعیت قبل از قطع اینترنت بازگشته است؟

با  گذشت ۱ ماه از وصل اینترنت، ۴۰۰۰ کسب و کار کوچک یا از بین رفتند و یا انگیزه برای ادامه فعالیت ندارند

قطع اینترنت تراکنش‌های زرین‌پال را از ۱۵۰ هزار تراکنش روزانه به ۲ تا ۴ هزار تراکنش در روز کاهش داده بود.

مصطفی امیری، مدیرعامل زرین‌پال در گفتگو با وبنا از بازگشت ۹۵ درصد تراکنش‌های زرین‌پال خبر داد و گفت: «بیشترین ضرر قطع اینترنت متوجه کسب و کارهای آنلاین کوچک بود. بیشتر کسب و کارهای آنلاین کوچک یا از بین رفته‌اند یا انگیزه خود را برای ادامه فعالیت از دست داده‌اند.»

امیری ادامه داد: «تعداد زیادی از کسب و کارهایی که در ما زیر ۵۰ تا ۶۰ تراکنش داشتند آسیب جدی دیدند. میزان تراکنش ماهیانه در زرین پال ۴ میلیون ۵۰۰ هزار تراکنش است. در حال حاضر و پس از گذشته ۱ ماه از وصل اینترنت هنوز ۵ درصد از تراکنش ماهانه زرین پال بازنگشته است که معادل ۲۰۰ هزار تراکنش در ماه است. ۲۰۰ هزار تراکنش تقسیم بر کسب و کارهایی که ۵۰ تراکنش در ماه داشتند، حاکی از از دست دادن انگیزه برای ادامه فعالیت و یا از بین رفتن ۴۰۰۰ کسب و کار کوچک است.»

 

فروش داروخانه آنلاین و زودشور به حالت عادی بازگشته

محمد رهی، بنیانگذار زودشور و مدیر فنی داروخانه آنلاین که ماه پیش از کاهش فروش ۷۰ تا ۹۰ درصدی این دو کسب و کار آنلاین خبر داده بود به خبرنگار وبنا گفت: «با توجه به اینکه در سه ماه پایان سال درخواست‌ها برای شستشوی لباس و پرده بالا می‌رود، فروش زودشور از میزان فروش این خشکشویی آنلاین در قبل از قطع اینترنت نیز بیشتر شده است. داروخانه آنلاین نیز به حالت عادی برگشته است. ولی با توجه به هزینه‌هایی که برای سئو کرده بودیم که با قطع اینترنت از بین رفت، باید دوباره برای این موضوع هزینه کنیم.»

به باور بنیانگذار زودشور، قطع دسترسی به گوگل اشتباه است و موتور جستجوهای داخلی حتی با وجود خرج و حمایت نمی‌توانند تکنولوژی گوگل را بدست آورند، چیزی که از قول او در توان یاهو و ماکروسافت نیز نبود.

 

فروش تخفیفان تقریبا به وضع قبل قطع اینترنت بازگشته

نازنین دانشور، مدیرعامل کسب و کاری که در زمان قطع اینترنت با ۹۰ درصد کاهش فروش مواجه بود، در رابطه با وضعیت فعلی تخفیفان گفت: «فروش تخفیفان تقریباً به وضعیت قبل قطع اینترنت برگشته است.»

 

فروش استاد سلام هنوز به وضعیت قبل قطع اینترنت بازنگشته

استاد سلام در زمان قطع اینترنت با ۷۵ درصد کاهش فروش مواجه شد.

نغمه عقیلی، بنیانگذار استاد سلام در رابطه با وضعیت فعلی این کسب و کار به وبنا گفت: «خیلی طول کشید تا وضعیت استاد سلام پس از قطع اینترنت بهبود پیدا کند، انگار مردم نمی‌دانستند اینترنت وصل شده است. با گذشت ۲ تا ۳ هفته آرام آرام بازدید استاد سلام مانند قبل شد، ولی فروش استاد سلام هنوز به وضعیت قبل از قطع اینترنت بازنگشته است. حالتی به وجود آمده که باید دید افراد به کسب و کارهای غیر آنلاین تقویت شود و انگار به دیوار کسب و کارهای آنلاین نمی‌توان تکیه کرد.»

 

فروش ایسام به وضع قبل قطع اینترنت بازگشته

ایسام از دیگر کسب و کارهای آنلاین بود که با قطع اینترنت متوجه ضرر شد.

سام مدن‌پور، مدیر عامل ایسام که پیش از این از کاهش ۳۰ درصدی فروش ایسام در زمان قطع اینترنت خبر داده بود، به وبنا گفت: «فروش ایسام به وضعیت قبل از قطع اینترنت برگشته است.»

 

درصد خوبی از فروش تپسل به حالت قبل قطع اینترنت بازگشته است

سعید صادقی، قائم مقام مدیرعامل شبکه تبلیغاتی تپسل که در روزهای قطع اینترنت از کاهش فروش ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی تپسل، ادمدیا و تگرو خبر داده بود، از بازگشت درصد خوبی از فروش خبر داد و گفت: «تکرار قطع اینترنت خیلی می‌تواند بد باشد.»

با گذشت بیش یک ماه از قطع اینترنت هنوز خبری در رابطه با جبران خسارات کسب و کارهای آنلاین توسط دولت منتشر نشده است. از نظر رضا الفت‌نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی جبران خسارت قطع اینترنت توسط دولت شبیه به شوخی است.

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *