تفاهم‌ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و وزارت آموزش و پرورش برای اشاعه فرهنگ ایرانی – اسلامی بین دانش‌آموزان

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸

معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در راستای توسعه و حمایت از بازی‌ها و بازی‌سازان ایرانی و اشاعه فرهنگ ایرانی- اسلامی بین دانش آموزان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

بر اساس این تفاهم‌نامه، از ظرفیت‌ها و تخصص‌های طرفین، برای ظهور، آموزش و رشد استعدادهای آینده ‌سازان ایران اسلامی و همچنین معرفی توانمندی‌های موجود در زمینه بازی‌های رایانه‌ای و ساماندهی فعالیت‌های فراغتی، فرهنگی و آموزشی نسل جوان استفاده خواهد شد.

کمک به آموزش مربیان به منظور تدریس دوره‌های بازی‌سازی برای دانش‌آموزان، تدوین سرفصل‌های آموزشی مناسب، تولید بسته‌های آموزشی، تدوین استانداردهای جشنواره و باشگاه بازی‌سازان دانش آموزی از قبیل جشنواره فرهنگی و هنری، ارائه برنامه و سازماندهی محتوای بازی‌های رایانه ای، برگزاری کارگاه‌های کشوری و صدور گواهی‌نامه پایان دوره برای دانش آموزان و … در این تفاهم‌نامه مورد تأکید قرار گرفته است.


علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این جلسه با بیان این مطلب که بازی‌های رایانه‌ای ظرفیت بالایی در فرهنگ‌سازی دارد، تاکید کرد؛ با هم افزایی ظرفیت‌های طرفین؛ بهره وری و اثربخشی فعالیت‌ها افزایش و کاهش هزینه‌ها محقق خواهد شد. وی توجه به جذابیت بازی‌های رایانه‌ای و حمایت و معرفی بازی‌های ایرانی را یکی از مهم­ترین محورهای مشترک همکاری میان دو مجموعه برشمرد و افزود: بیش­ترین مسیری که حوزه فرهنگی جامعه را مورد تهاجم قرار می‌دهد بازی‌های رایانه‌ای است و پیام‌های مستقیم و غیرمستقیم به مخاطبان می‌دهد و امروزه دانش آموزان در خانواده‌ها به نوعی درگیر بازی‌های رایانه‌ای هستند که نشان از سهم بالای آن در حوزه فرهنگ‌سازی جامعه است.

در ادامه جلسه سیدصادق پژمان مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: وزارت آموزش و پرورش عضو هیئت امنای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است و در اساسنامه‌ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی طراحی و تایید شده، نگاه ویژه‌ای به نقش وزارت آموزش و پرورش در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای شده است.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش با توجه به اقداماتی که در حوزه بازی‌های رایانه‌ای انجام داده نشان می‌دهد دغدغه جدی در این حوزه دارد و در ماه‌های اخیر اقدامات مشترک در دستور کار دو مجموعه قرار گرفته است که نقطه قوت آن استفاده از ظرفیت‌ مجموعه‌های تخصصی مشترک است.

وی تأکید نمود این همکاری در حوزه سواد بازی که یکی از بحث‌های فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و سایر نهادهای مرتبط است بسیار موثر خواهد بود چرا که بسیاری خانواده‌ها هنوز در خصوص مصرف رسانه‌های جدید دچار مشکل هستند.

پژمان همچنین با اشاره به هدایت محتوایی خانواده‌ها در زمینه بازی‌های رایانه‌ای افزود: باید به خانواده‌ها در انتخاب بازی‌ها کمک کنیم و آن‌ها را با نظام رده‌بندی سنی بازی‌های ویدئویی آشنا سازیم. از طرفی، بسیاری از بازی‌سازان برای معرفی تولیداتشان در مدارس با موانعی روبرو هستند که با ارائه معرفی نامه‌هایی از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌توان در این زمینه اقدامات مهمی انجام داد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای توجه به مقوله آموزش را مهم برشمرد و تأکید کرد: با اقداماتی که در انستیتو ملی بازی‌سازی انجام شده است می‌توانیم آموزش‌های گسترده‌تری را برای دانش‌آموزان در قالب رشته‌های درسی ارائه کنیم. همچنین با توجه به تغییر مدل آموزش‌ها در آینده می‌توان از قابلیت‌های بازی‌های دیجیتال بیش­تر بهره برد.

پژمان در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های آموزش و پرورش برای استعدادیابی دانش‌آموزان در حوزه بازی افزود: این وزارتخانه می‌تواند علاقه­مندان به بازی‌سازی و بازیکنان مستعد را شناسایی و برای شرکت در دوره‌ها و مسابقات بین‌المللی به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای معرفی نماید.

منبع: اداره ارتباطات و امور بین الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *