آذری جهرمی در دیدار با معاون وزیر زیر ساخت ترکیه مطرح کرد:

ضرورت همکاری‌های مشترک ایران و ترکیه در زمینه هوش مصنوعی

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۸

وزیر ارتباطات با بیان اینکه پایه اصلی اقتصاد دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی است بر ضرورت همکاری‌های مشترک ایران و ترکیه در زمینه توسعه دانش هوش مصنوعی تأکید کرد.
محمدجواد آذری جهرمی، صبح امروز در دیدار با عمر فاتیح سایان، معاون وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه، برگزاری نشست کمیته تخصصی همکاری‌های مشترک ایران و ترکیه در حوزه فناوری اطلاعات را گام مهمی در مسیر توسعه همکاری‌های دوجانبه دانست و گفت: اراده دو کشور در توسعه روابط سیاسی بی‌نظیر است. اهداف مشترکی وجود دارد و برای تحقق این اهداف دو کشور هم انگیزه‌های بسیار زیادی دارند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه اقتصاد دیجیتال آینده جهان را رقم می‌زند گفت: برای آنکه سهمی در اقتصاد دیجیتال داشته باشیم باید از همین حالا به‌منظور گسترش همکاری‌های مشترک شروع به ریل‌گذاری کنیم.امیدواریم که جمع‌بندی نشست کمیته تخصصی همکاری‌های مشترک دو کشور منجر به برگزاری هر چه سریع‌تر اجلاس کمیسیون مشترک در حوزه فناوری اطلاعات شود.

آذری جهرمی افزود: من دعوت‌نامه آقای جاهد تورهان وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه برای شرکت در اجلاس وزرای فناوری اطلاعات عضو گروه D8 را دریافت کرده‌ام. امیدوارم نتایج نشست کمیته تخصصی همکاری‌های مشترک، منتج به برگزاری نشست کمیسیون مشترک با حضور وزرا، هم‌زمان با حضور در اجلاس D8 شود.


وزیر ارتباطات در ادامه با تأکید بر اینکه پایه اصلی اقتصاد دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی است گفت: واقعیت این است که هوش مصنوعی هم با شعار به دست نمی‌آید و باید تلاش کرد در دو حوزه دانش هوش مصنوعی و دیتا تولید ثروت کنیم.

وی با بیان اینکه ما در ایران کار روی هوش مصنوعی را از خیلی وقت پیش آغاز کرده‌ایم و تاکنون هم کارهای زیادی انجام‌شده است گفت: در حال حاضر بحث خودروهای هوشمند خودران را به خوبی پیش برده‌ایم و توانسته‌ایم دانش آن را توسعه دهیم. حدود ده روز پیش هم از پهپاد پستی رونمایی کردیم که آن‌هم مبتنی بر هوش مصنوعی است. بنابراین ما در زمینه هوش مصنوعی همگام با کشورهای پیشرفته جهان در حال تحقیق و توسعه هستیم که این مسئله از دید رسانه‌های بین‌المللی جهان‌ هم پنهان نمانده است.

آذری جهرمی افزود: اگر نتوانیم در زمینه فناوری‌های نوین همچون هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنیم در آینده که نابرابری اقتصادی در جهان دچار شکاف بزرگ‌تری تری خواهد شد تنها مصرف‌کننده خواهیم بود. واقعیت هم این است که پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی به‌تنهایی ممکن نخواهد بود. بنابراین راه پیشرفت در این زمینه همکاری‌های مشترک است.

وزیر ارتباطات در خاتمه بر ضرورت توجه بیش‌ازپیش به توافقات چهارجانبه تهران با حضور وزرای ارتباطات ایران، روسیه، ترکیه و آذربایجان و تحقق این توافقات تأکید کرد گفت: امیدوارم که افق روشنی برای همکاری‌های مشترک دوجانبه و منطقه‌ای در حوزه فناوری‌های نوین ایجاد شود.

در ادامه عمر فاتیح سایان، نیز با تأکید بر اینکه ما هم واقفیم که اقتصاد آینده متکی به فناوری اطلاعات است گفت: روسای جمهور ایران و ترکیه چشم‌اندازی که برای توسعه ترسیم کرده‌اند سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات بوده است. وظیفه ما این است که در راستای هدفی که آن‌ها ترسیم کرده‌اند گام برداریم و امیدواریم این همکاری را بتوانیم تا رسیدن به نقطه مطلوب پیش ببریم.

وی افزود: ما هم این اعتقاد را داریم که در زمینه فناوری‌های نوین مثل هوش مصنوعی باید همکاری‌های مشترک خود را توسعه دهیم و در این زمینه از آمادگی لازم برخورداریم.

معاون وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه در خاتمه با تأکید بر پایبندی ترکیه به توافقات نشست چهارجانبه تهران، اعلام آمادگی کرد که ترکیه میزبانی نشست آینده وزرای ارتباطات ایران، روسیه، ترکیه و آذربایجان را بر عهده بگیرد.

منبع: مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *