اولویت‌های همکاری سازمان توسعه تجارت الکترونیکی با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اعلام شد

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۸

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی محورهای ده گانه همکاری اولویت دار با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور ( نصر ) را اعلام کرد.
به گزارش وبنا به نقل از روابط عمومی نصر کشور، در رویدادی که صبح روز دوشنبه دوم دی ماه در محل سازمان نصر کشور برگزار شد، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از سازمان نصر خواست تا در تدوین آیین‌نامه تبلیغات و پلتفرم‌ها و همچنین قانون ضد انحصار برای فضای مجازی با این مرکز همکاری کنند.

علی رهبری در توضیح این درخواست گفت: «هم‌اکنون پیش‌نویس آیین‌نامه تبلیغات و پلتفرم‌ها آماده شده و روی وبگاه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی قرار گرفته و در حال نظرسنجی از فعالان این حوزه برای ارتقا و بهبود این آیین‌نامه هستیم تا بتوانیم تمامی نظرات افراد درگیر با این موضوع را جمع‌آوری کنیم.»

وی در این جلسه از اعضای صنف رایانه کشور خواست تا نظرات خود را در خصوص این دو آیین‌نامه برای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ارسال کنند. همچنین او با اشاره به تدوین قانون ضد انحصار در فضای مجازی افزود: «این مرکز سعی می‌کند با توجه به قوانین ضدانحصار موجود در کشور اقدام به تدوین قانون ضد انحصار به صورت خاص در فضای مجازی کند از همین رو نیازمند همکاری با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور هستیم.»


محمد باقر اثنی عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، در پاسخ به این درخواست و با اشاره به عضویت رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در جلسه دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: «هم‌اکنون دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی کشور نیز در حال تدوین آیین‌نامه مربوط به ضد انحصار است باید توجه شود که موازی‌کاری در تدوین چنین قوانینی صورت نگیرد.»

از دیگر درخواست‌های مطرح شده در این جلسه برای همکاری با سازمان نصر، سیستمی کردن فرایند صدور نماد اعتماد الکترونیکی برای اعضای صنف بود. رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از سازمان نصر کشور خواست تا امکان اتصال وب‌سرویسی با نماد اعتماد را برقرار کنند. به گفته او در صورت برقرار شدن این اتصال اعضای نصر می‌توانند زیر دو ساعت نماد اعتماد الکترونیکی خود را دریافت کنند.

رهبری در این زمینه گفت: «از اقدامات انجام شده در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تسهیل فرایند صدور نماد اعتماد الکترونیکی در کشور است. تا کنون فرایند صدور نماد فرایند طولانی بود؛ اما ما فرایند صدور نماد را کوتاه کردیم و در مقابل روی نظارت تاکید بیشتری انجام می‌دهیم.»

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز با اشاره به همین گفته رئیس مرکز توسعه تجارت الکترویکی به پروسه طولانی صدور نماد اعتماد الکترونیکی در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: «برگزاری جلسات دوره‌ای و مرتب کمیسیون تجارت الکترونیکی و همچنین حضور موثر نماینده مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این جلسات به طور قطع در بهبود روند صدور نماد اعتماد الکترونیکی موثر بوده‌است.»

همچنین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشوری خواست تا در رسیدگی به شکایت‌های دارندگان نماد عضو نصر به آنان کمک کنند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد که این مرکز می‌تواند امکان وب‌سرویسی بررسی و نظارت بر شکایت‌ها را علاوه بر اینکه برای نصر کشور فراهم می‌کند، برای سازمان‌های نصر استانی نیز برقرار کند تا استان‌ها نیز بتوانند علاوه بر اینکه بر دارندگان دارای نماد نظارت می‌کنند در رسیدگی به شکایت‌ها نیز در کنار مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، اتحادیه و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان قرار گیرد.

از دیگر محورهای همکاری مطرح شده میان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و سازمان نصر کشور کمک به جذب پیمانکار برای واگذاری خدمات ارزش‌افزوده سامانه‌های مختلف این مرکز به بخش خصوصی از طریق مزایده است.

رهبری اعلام کرد: «این مرکز این امکان را دارد تا خدمات ارزش‌افزوده سامانه‌های خود از جمله سامانه نماد را به بخش خصوصی واگذار کند. هم‌اکنون مجوزهای لازم برای اینکار از دولت گرفته شده است و امیدواریم تا پایان سال اولین مزایده برای واگذاری خدمات ارزش‌افزوده یکی از سامانه‌ها برگزار شود.»

از دیگر محورهای همکاری مطرح شده میان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و سازمان نصر همکاری برای آماده کردن زیرساخت‌های مورد نیاز برای استفاده از امضای الکترونیکی است.

رهبری با اشاره به ارتقای امنیت امضا و همچنین تسهیل فرایند صدور امضا که از ابتدای امسال در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صورت گرفته گفت:«بخش خصوصی می‌تواند روی نرم‌افزارهایی که قابلیت خواندن امضا را دارند فعالیت کنند. همچنین این مرکز آمادگی دارد تا با بخش خصوصی برای تسهیل فرایند بکارگیری امضا در سامانه‌های مختلف همکاری کند.»

توسعه بکارگیری سامانه امتا (احراز هویت مشتریان تجارت الکترونیکی) از دیگر محورهای مطرح شده برای همکاری میان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و سازمان نظام صنفی نصر کشور در این جلسه بود.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در توضیح این سامانه گفت: «این سامانه امکان احراز هویت مشتریان تجارت الکترونیکی را از طریق اتصال به تمامی سامانه‌های حاکمیتی احراز هویت از جمله سامانه ثبت احوال، شاهکار، ثبت شرکت‌ها فراهم می‌کند.»

رهبری اعلام کرد: «هر سامانه‌ای که نیازمند احراز هویت کاربران خود باشد می‌تواند از این سامانه بهره گیرد. به زودی امکان دریافت سوپیشینه و اعتبارسنجی نیز از طریق این سامانه فراهم خواهد شد.»

یکی دیگر از محورهای همکاری تعریف شده میان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی همکاری میان این دو بخش برای رتبه‌بندی بهتر کسب‌و‌کارهای این حوزه است.

آدرس کوتاه شده: http://www.irannsr.org/s/mfagLBV

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *