به همت مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات؛

فونت اختصاصی وزارت ارتباطات تحت عنوان «فناوری» رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۸

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد که فونت (قلم) اختصاصی وزارت ارتباطات تحت عنوان فونت «فناوری» رونمایی و آماده بهره‌برداری شد.
سید جمال هادیان با اعلام این خبر گفت: طراحی قلم اختصاصی بخشی از پروژه طراحی و اجرای هویت بصری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و یکی از مکعب‌های پازل‌ هویت بصری است که به تدریج تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است.

وی افزود: سازمان‌هایی که دارای اهداف مشخص و چشم‌انداز روشنی هستند حتماً برای خود هویت بصری طراحی می‌کنند و که یکی از حلقه‌های این هویت بصری داشتن یک ‌قلم اختصاصی است.

هادیان ادامه داد: در مجموعه فرایندها و فعالیت‌هایی که برای هویت بصری وزارت ارتباطات با مسئولیت مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی انجام شد، از سال گذشته طراحی قلم اختصاصی در دستور کار قرار گرفت.


رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات تصریح کرد: در همین راستا پس از مشورت با تعدادی از هنرمندان طراح قلم که تعدادشان هم در ایران از انگشتان یکدست تجاوز نمی‌کند، سرانجام استاد مسعود سپهر، استاد دانشکده هنرهای زیبا و نایب‌رئیس انجمن گرافیک ایران که در سابقه کاری خود طراحی چند قلم (فونت) را دارد برای این پروژه انتخاب شد.

هادیان خاطرنشان کرد: در مرحله اول طراحی برداشت‌های محیطی انجام شد و بر همین اساس بازدید از اماکن، رجوع به دست‌نوشته‌ها و تابلوهای قدیمی به‌عنوان یک عنصر و نشانه‌ای برای طراحی قلم (فونت) در دستور کار قرار گرفت؛ اما برداشت‌ محیطی به نقطه مطلوبی نرسید.

وی در ادامه گفت: بنابراین با توجه به اهداف و رسالت‌های وزارت ارتباطات، قلم‌هایی پیشنهاد شد که پس از چند بار تعدیل و اصلاح در نهایت با توجه به ویژگی‌ها و کارکردهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، قلمی متناسب آماده شد که به پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، فونت «فناوری» نام‌گذاری شد.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات افزود: این قلم در دو نسخه ضخیم و نازک آماده بهره‌برداری شده و امروز آماده بهره‌برداری بوده و هم‌اکنون از طریق این لینک برای عموم قابل دریافت است.

هادیان ادامه داد: البته استفاده از قلم اختصاصی لزوماً به معنای کاربرد آن در همه اجزای سازمان نیست. این قلم در حقیقت شخصیت تبلیغی، ترویجی، مناسبتی و مراسمی محسوب می‌شود و ممکن است گونه‌هایی از آن در آینده برای نگارش هم در سایت و نامه‌نگاری‌ها استفاده شود ولی فعلاً کاربرد قلم فناوری در نگراش و نامه‌نگاری‌های سازمان استفاده نمی‌شود.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات در ادامه با بیان اینکه با ورود فناوری یکی از دغدغه‌های همیشگی بحث رسم‌الخط، ویرایش و نگارش و حفاظت از زبان فارسی در فضای مجازی بوده است، گفت: تصمیم داریم در ادامه این مسیر تعدادی از فونت‌های استاندارد شده فارسی را حداکثر تا ۲۷ اردیبهشت، روز جهانی ارتباطات معرفی کنیم که امیدواریم سازندگان دستگاه‌های الکترونیکی اعم از موبایل، تبلت، رایانه و… در آینده به‌جای استفاده از فونت‌های عربی که به‌ عنوان پیش‌فرض در دستگاه‌ها قرار می‌گیرد از قلم‌های استاندارد فارسی استفاده کنند.

وی افزود: ما تعداد زیادی قلم فارسی داریم اما این قلم‌ها برای استفاده در فضای مجازی استانداردسازی نشده‌اند و ممکن است اشکالاتی به لحاظ اعراب، اندازه کشش‌ها، خوانایی و… داشته باشند که تلاش می‌کنیم در ادامه رونمایی از فونت یا قلم «فناوری اطلاعات»، قلم‌های استاندارد در فضای مجازی را هم در اوایل سال آینده معرفی کنیم تا قدمی در حمایت از رسم‌الخط زبان فارسی در فضای مجازی برداریم.

منبع: مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *