هم‌بنیانگذار بیدود در گفتگو با وبنا خبر داد؛

بیدود به زودی به خیابان‌های تهران باز می‌گردد / آغاز به کار بیدود در شیراز از پنجشنبه

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸

در این روزهای سرد پاییز که آلودگی هوا نفس شهروندان تهرانی را تنگ و افق دیدشان را کوچک کرده است، ذهن‌ها معطوف به راه‌حل‌های کاهش آلودگی هواست. تمام دانش‌آموزانی که امروز را به دلیل آلودگی هوا در منزل سپری می‌کنند به خوبی می‌دانند که استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و دوچرخه می‌تواند تولید آلاینده‌ها را کاهش دهد.

بر اساس قانون گسترش حمل و نقل عمومی بر عهده دولت و شهرداری‌هاست ولی در این سال‌ها با گسترش نفوذ اینترنت و پیدایش کسب و کارهای اینترنتی، حاکمیت برای رفع مشکلات تنها نبوده است. برای نمونه تاکسی‌های اینترنتی با حدود ۲ میلیون سفر در روز به حمل و نقل شهروندان کمک کرده اند.

در این میان در این روزها جای بیدود که با هدف کاهش آلودگی هوا فعالیت خود را آغاز کرده بود، خالیست. بیدود سرویس دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند است که مدتیست دوچرخه‌های خود را از سطح شهر تهران جمع‌آوری کرده است. غیبتی که با نارضایتی کاربران این سرویس هوشمند همراه شده است.


کاوه گودرزی در این رابطه در صفحه توئیتر خود نوشته است: «چند هفتست که اپ بیدود از کار افتاده و دوچرخه‌هاش از سطح شهر جمع شده. امروز خواستم سپردم رو تسویه کنم و اپ رو پاک کنم که دیدم نمیشه! زنگ زدم پشتیبانی گفت ۲-۳ هفته دیگه اپ درست میشه و شما فقط می تونید از طریق اپ تقاضای استرداد سپرده رو بدید. واقعا این چه وضعیه؟»

به گفته غلامحسین قاسمی، هم‌بنیانگذار بیدود دوچرخه‌های بیدود در زمان قطع اینترنت و بروز اعتراضات جمع‌آوری شده است.

قاسمی در گفتگو با خبرنگار وبنا می‌گوید: «با قطع اینترنت به دلیل مسائل امنیتی و مشکلات زیرساختی پیش آمده امکان ارائه خدمات به شهروندان را نداشتیم. بیدود برای ارائه خدمات از نقشه گوگل استفاده می‌کرد. با قطع اینترنت اتاق مانیتورینگ بیدود از کار افتاد و قادر به پایش دوچرخه‌ها نبودیم. این موضوع سبب تصمیم گیری برای ایجاد تغییرات زیرساختی شد.»

هم‌بنیانگذار بیدود در رابطه با نارضایتی کاربران از مشکلات پیش آمده می‌گوید: «در این مدت جلوی ثبت نام جدید در بیدود را بستیم و فکر می‌کردیم این تغییرات با سرعت انجام شود ولی به طول انجامید. ما ۲۷۰ هزار کاربر داریم که برای استفاده از خدمات بیدود ثبت نام کرده اند. تمام دارایی ما این کاربران هستند و به طور حتم با شروع فعالیت مجدد، تلخی این مدت را جبران خواهیم کرد.»

قاسمی با بیان اینکه برای دسترسی بیشتر مردم به خدمات بیدود به دنبال تغییر مدل مالی آن هستیم، می‌گوید: «در جلسه با مسئولان شهرداری تهران در رویداد تهران هوشمند تصمیم گرفته شد با سوبسید شهرداری برای گسترش حمل و نقل با دوچرخه، دانشجویان و کارمندان شهرداری بتوانند به طور رایگان در بیدود ثبت نام کنند.»

او همچنین از شروع فعالیت بیدود در شهر شیراز از روز پنجشنبه خبر می‌دهد و می‌گوید: «شهرداری شیراز سوبسید بسیار خوبی را برای تمام شهروندان شیراز در نظر گرفته است به طوری که ثبت نام در بیدود برای شهروندان شیراز رایگان خواهد بود. روز پنجشنبه با حضور شهردار تهران بیدود را در شیراز افتتاح خواهیم کرد.»

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *