یک مقام مسئول در رگولاتوری:

کم فروشی اینترنت توسط اپراتورها ثابت نشد / هر گیگ اینترنت آزاد ۴۲ هزار تومان

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸

یک مقام مسئول در رگولاتوری با بیان اینکه قیمت هر گیگابایت اینترنت به صورت آزاد حدود ۴۲ هزار تومان محاسبه می شود، گفت: موردی از کم فروشی و حجم خوری اینترنت توسط اپراتورها، اثبات نشده است.

به گزارش وبنا، پیمان قره‌داغی مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص شکایت مشترکان از اتمام زودهنگام و پیش از موعد بسته های اینترنت و احتمال کم فروشی و تخلف توسط اپراتورها اظهار داشت: رگولاتوری به شکل مستمر و دائمی در اقصی نقاط کشور، وضعیت ارائه خدمات اپراتورها را پایش می کند و تاکنون بررسی‌های ما موردی از کم فروشی را نشان نداده است.

وی گفت: بررسی های رگولاتوری از احتمال تخلف و حجم خوری در بسته های اینترنت خریداری شده از سوی کاربران، حاکی از آن است که کاربران هر بسته ای را که خریداری کرده اند به همان میزان نیز، آن را مصرف کرده اند و موردی مبنی بر تخلف مشاهده نشده است.


مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: اگر احیانا فردی تاکید دارد که سرویسی که دریافت کرده به همان میزان مصرف وی نبوده و بسته اش زودتر از موعد به اتمام رسیده، می تواند موضوع را از طریق تماس با اپراتور و یا سامانه ۱۹۵ بررسی کند.

وی در توضیح نحوه مصرف اینترنت از سوی کاربران گفت: گاهی مشاهده می شود که فرد سیم کارت خود را شارژ کرده و بدون اینکه بسته‌ای خریداری کند، به اینترنت متصل می شود. این در حالی است که کاربر نمی داند که تعرفه «اینترنت آزاد» با «اینترنت بسته‌ای» که از سوی اپراتورها تعریف می شود، تفاوت فاحشی دارد.

قره داغی اضافه کرد: مطابق با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، سقف تعرفه اینترنت برای اپراتورهای موبایل در سیم کارت‌های دائمی حدود ۴۲ هزار تومان به ازای هر گیگابایت اینترنت درنظر گرفته شده که این، نرخ اینترنت آزاد است و کف قیمت در نظر گرفته شده نیز حدود ۲۹۰۰ تومان است. این درحالی است که اپراتورها در بسته های تعریف شده برای کاربران، هر یک گیگابایت اینترنت را حدود ۳ تا ۳۵۰۰ تومان محاسبه می کنند.

وی افزود: نرخ اینترنت آزاد برای سیم کارتهای اعتباری نیز تا حدود ۵۳ هزار تومان قابل محاسبه است و قیمت کف اینترنت هم یک چهاردهم سقف تعرفه اینترنت درنظر گرفته شده است.

این مقام مسئول در رگولاتوری گفت: با این وجود اپراتورها با تعریف بسته های مختلف، تعرفه ها را کمتر از رقمی که در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات درنظر گرفته شده، به کاربران ارائه می دهند. به این ترتیب کاربری که خط خود را شارژ می کند و اینترنت را بدون انتخاب و خرید بسته استفاده می کند باید به طور میانگین برای هر گیگابایت اینترنت حدود ۴۲ هزار تومان بپردازد.

وی با تاکید بر اینکه آمار شکایت کاربران از کم فروشی و حجم خوری اینترنت توسط اپراتورها، رقم قابل توجهی نیست، اضافه کرد: بخشی از شکایات مشترکان به عدم استفاده از اینترنت بسته ای و مصرف ناخواسته اینترنت آزاد مربوط می شود. اما بخشی دیگر از شکایات مشترکان در این زمینه نیز مربوط به سوءاستفاده از نام کاربری و رمز عبور مشترکان می شود که کاربر متوجه نمی شود که رمز عبور وی هک شده و دیگران از آن استفاده می کنند.

قره داغی خاطرنشان کرد: برخی کاربران نیز اینترنت خود را به صورت هات اسپات با سایرین به اشتراک می گذارند و تصورشان این است که تنها خودشان مصرف کننده هستند. به این ترتیب با اتمام زودهنگام بسته اینترنت خود مواجه می شوند.

وی تاکید کرد: کاربران مطمئن باشند که رگولاتوری ارائه خدمات اپراتورهای سیار و ثابت را به دستور وزیر، در لحظه و تحت عنوان اقدامات پیشینی رصد می کند و قبل از آن که تخلفی به ضرر کاربران اتفاق بیافتد آن را شناسایی کرده و با آن برخورد می کند.

به گفته این مقام مسئول در رگولاتوری، چتر نظارتی پیشینی رگولاتوری بر سر همه اپراتورهای ارتباطی قرار دارد و صرف‌نظر از شکایاتی که از سوی کاربران به رگولاتوری ارائه می شود، این سازمان با تجهیزات پیشرفته، کنترل و نظارت را در محل اپراتور به عنوان کاربر پیش می برد و حتی اگر مشترکی تمایل داشته باشد، این کنترل و نظارت می تواند در محل استقرار وی نیز انجام شود.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *