نتایج پژوهش emrc در حوزه شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها نشان داد؛

وابستگی ۴۵ درصدی جوانان ایران به شبکه‌های اجتماعی

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸

نتایج پژوهش شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (emrc) در رابطه با «بررسی فضای شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها» منتشر شد.

به گزارش وبنا متن کامل نتایج این پژوهش به شرح زیر است:

این روزها شبکه‌های اجتماعی سهم قابل توجهی از زندگی افراد را از آن خود کرده‌اند و افراد روزانه ساعت‌ها از وقت گران‌بهای خود را در فضای شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. افراد آنقدر مسحور شبکه‌های اجتماعی شده‌اند که زمان صرف شده به چشم‌شان نمی‌آید. بررسی فرآیند حضور افراد در شبکه‌های اجتماعی و اینکه آن‌ها چه فعالیت‌هایی را در این فضا انجام می‌دهند، موضوع مهمی‌است. شرکت پژوهش بازار و رسانه ‌امروز (emrc) در قالب پژوهشی میدانی به بررسی این موضوع مهم پرداخته است. این شرکت در پژوهشی تحت عنوان بررسی فضای شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، به نتایج قابل توجهی دست پیدا کرده که در ادامه آن‌ها را می‌خوانید. لازم به ذکر است:در این پژوهش تمرکز اصلی بر روی افراد بین ۱۵ تا ۲۹ سال بوده و در بازه زمانی May۲۰۱۸-May۲۰۱۹ ( اردیبهشت ۱۳۹۷ تا اردیبهشت ۱۳۹۸) انجام شده است.


نفوذ شبکه های اجتماعی در جامعه
ظهور اینترنت و شبکه‌های اجتماعی زندگی بشر امروزی را متحول کرده‌است. این تحول مختص یک مکان نیست و بطور سراسری تمامی کشورهای جهان را درگیر خود کرده است. طبق اطلاعات بدست آمده ۶۶ درصد از افراد گروه هدف در پژوهش مورد نظر، حداقل در یکی از شبکه های اجتماعی عضویت دارند.

مراجعه به شبکه‌های اجتماعی درجامعه
مراجعه افراد به شبکه‌های اجتماعی از موضوعات مهم دیگری است که در قالب سئوالی پرسیده شده است. در این پژوهش از کاربران شبکه های اجتماعی پرسیده شده ” معمولا هر چند وقت یکبار به شبکه های اجتماعی مراجعه می‌کنید؟” بیش از ۶۵ درصد از کاربران شبکه های اجتماعی و ۴۵ درصد از کل جامعه پاسخگویان این پژوهش اعلام کردند که چندین بار در روز (حداقل دوبار در روز) به شبکه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنند. از چنین درصدی می‌توان نتیجه گرفت که حاضران در پژوهش که همگی در رده سنی نوجوان و جوان قرار دارند، وابستگی زیادی به شبکه های اجتماعی دارند.

در شبکه‌های اجتماعی به دنبال چه هستید؟
افراد معمولا براساس اهداف مختلفی به شبکه‌های اجتماعی ورود پیدا می‌کنند. چنین موضوعی نیز در قالب سئوال” برای چه اهدافی از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنید؟” پرسیده شده است. ۴۸ درصد از کاربران شبکه های اجتماعی مهم‌ترین دلیل حضورشان را در شبکه‌های اجتماعی را مطلع شدن از اخبار و اتفاقات مربوط به دوستان و آشنایان ذکر کرده‌اند. آمارها در این بخش جالب توجه است. برای مثال: فقط ۱۲ درصد کاربران شبکه های اجتماعی، اخبار مربوط به برندها و محصولات جدید را پیگیری می‌کنند. این درحالی‌ است که بودجه اختصاص داده شده صاحبان برند برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی در حال افزایش است. همچنین نتایج پژوهش نشان داد، پیگیری اخبار ورزشی در شبکه‌های اجتماعی فقط ۱۲ درصد مراجعه کنندگان را به سمت خود جلب کرده است.

حضور در مسابقات شبکه‌های اجتماعی
این روزها در شبکه‌های اجتماعی مسابقات مختلفی توسط برندها و کسب وکارها و ارگان‌ها برگزار می‌شوند. اهمیت این مسابقات باعث شد، سئوالی از پژوهش به این موضوع اختصاص داده شود. در پژوهش از افراد سئوال شد” آیا در مسابقات شبکه‌های اجتماعی شرکت می کنید؟ پاسخ ۸۴% از کاربران شبکه های اجتماعی به این سئوال منفی بود و فقط ۱۶ درصد از این افراد اعلام کردند که در مسابقات شرکت کرده‌اند. این نتیجه نیز تامل برانگیز است و به بسیاری از کسب وکارها که به جهت تبلیغات مسابقه برگزار می‌کنند، کمک بسزایی خواهد کرد.

صفحات پرمخاطب شبکه‌های اجتماعی
شبکه‌های اجتماعی این فرصت را برای افراد فراهم کرد‌ه‌اند که مستقیم به سراغ مطالب مورد علاقه‌شان بروند و از زمان‌شان بهینه استفاده کنند. پژوهش مورد نظر به این موضوع مهم پرداخته و سئوالی را در این رابطه از کاربران شبکه های اجتماعی پرسیده است. “بیشتر صفحات چه سبک تاثیرگذارانی (Influencers) را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنید؟” صفحات مربوط به فشن و مد، خوانندگی و سبک زندگی رکورددار این لیست هستند و درصد قابل توجهی از کاربران شبکه های اجتماعی وقت خود را صرف مطالعه مطالب مربوط به این صفحات می‌کنند.

موضوعات پرطرفدار در شبکه های اجتماعی
موسیقی یکی از موضوعات پرطرفدار در شبکه‌های اجتماعی است. در این پژوهش مشخص شد، ۳۵ درصد کاربران در شبکه های اجتماعی به دنبال موسیقی و موضوعات مرتبط با آن هستند. پس از موسیقی موضوعات طنز و کمدی مورد علاقه کاربران شبکه های اجتماعی هستند. مطالب سیاسی در پایین جدول این بخش از پژوهش قرار دارند و تنها ۱۳ درصد از کاربران در شبکه های اجتماعی مطالب و صفحات سیاسی را دنبال می کنند.
در مجموع اطلاعات بدست آمده از این پژوهش برای بسیاری از افراد بخصوص کسانی که قصد برنامه‌ریزی و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی دارند، مفید خواهد بود. کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در شبکه‌اجتماعی را داشته و تصمیم دارند از این طریق به گروه مخاطبان هدف خود دسترسی یابند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *