مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک

۲۹۰۰۰۰۰۰۰ تراکنش شتابی و شاپرک در روز قطعی اینترنت

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸

سید ابوطالب نجفی در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه ایران تراکنش که امروز (سه‌شنبه) در مرکز نمایشگاهی بوستان گفت‌وگو برگزار شد، در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص وضعیت دسترسی به خدمات بانکی در نبود اینترنت طی روزهای اخیر در کشور، تاکید کرد: طی چند روز گذشته، مشکلی در تراکنش‌های بانکی به واسطه قطعی اینترنت مشاهده نشد. برای مثال روز گذشته (۲۷ آبان ماه) ۲۹۰ میلیون تراکنش شتابی و شاپرک شامل ۱۲۴ میلیون تراکنش در شبکه شتاب و ۱۶۶ میلیون خرید در شبکه شاپرک به ثبت رسید که پایداری بیش از ۹۹.۹ درصد داشته است.

وی افزود: در خصوص اتصال سرویس‌های حیاتی بانکی کشور در صورت نبود و قطعی اینترنت، پیش از این چندین مانور بزرگ صورت گرفت که نشان داد شبکه دارای پایداری کامل در برابر اتفاقات احتمالی است؛ ضمن آنکه روش‌های پشتیبانی را نیز مدنظر قرار دادیم.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک درباره خسارت‌های ایجاد شده در شعب بانکی کشور و تخریب شبکه کابلی شعب در روزهای اخیر، گفت: ما چندین هزار ارتباط پشتیبان را تدارک دیده‌ایم و در کنار آن ارتباطات شبکه بانکی از طریق لینک‌های ماهواره‌ای نیز برقرار است.


به گفته نجفی، در پی مشکلات به وجود آمده ممکن است تعدادی دستگاه خودپرداز بانکی صدمه دیده باشد که به دلیل وجود حدود ۵۵ هزار دستگاه خودپرداز در کشور، این تعداد بالا نیست. ضمن آنکه ۹۰ درصد سرویس‌های مردم از طریق خدمات الکترونیک انجام می‌شود و خسارت ایجاد شده به شعب برخی بانک‌ها تاثیری در سرویس‌های بانکی نداشته است.

وی با اشاره به حمایت این شرکت از حضور بیش از ۶۰ استارتاپ حوزه مالی و بانکی در نمایشگاه تراکنش ایران، گفت: مرکز نوآوری آیفینک که توسط شرکت خدمات انفورماتیک ایجاد شده است از استارتاپ‌های حوزه مالی و بانکی حمایت می‌کند.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک اضافه کرد: نوآوری در همه صنایع، دستاوردهای خوبی برای مشتریان صنعت داشته و از آن جاکه صنعت بانکداری از این موضوع جدا نیست، نفوذ نوآوری به صنعت بانکداری نیز در دنیا رو به افزایش است.

نجفی با بیان اینکه هم اکنون شرکت‌های بزرگ نوآور در دنیا مانند فیس‌بوک، گوگل و ebay وارد حوزه بانک و پرداخت شده‌اند، گفت: بانک‌ها باید توجه داشته باشند که با حضور بازیگران نوآور و فناور در این صنعت، اگر روند فعالیت خود را تغییر ندهند، سهم بازار را از دست خواهند داد.

وی تاکید کرد: در ایران نیز استارتاپ‌های بزرگی مانند دیجی‌کالا و اسنپ وارد حوزه پرداخت شده‌اند و این مساله نشان می‌دهد که بانک‌ها باید به سمت و سوی بانکداری باز حرکت کنند و با فینتک‌ها و نوآوران همکاری کنند و سرویس‌های سنتی را کنار گذاشته و سرویس‌های جدید ارائه دهند.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با بیان اینکه این اتفاق باعث ادغام سرویس‌های سنتی در سرویس‌های جدید می‌شود، ادامه داد: بانک‌ها باید سرویس‌ها پایه بانکی را ایجاد کرده و فینتک‌ها را به این فضا متصل کنند.

وی ریسک بزرگ باز شدن بانک‌ها را مساله امنیت عنوان کرد و افزود: در این راستا اتحادیه اروپا استانداردهایی تحت عناوینی چون احراز هویت قوی تدوین کرده و در ایران نیز بانک مرکزی، فینتک‌ها و کسب و کارهای نوین مالی را مجاب کرده است که در چارچوب و مقررات بانک مرکزی با بانک‌ها مشارکت کنند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *