هم‌بنیانگذار دیجی کالا در جشنواره و موبایل در قزوین مطرح کرد:

به زودی تنوع کالا در دیجی کالا از ۱.۷ به ۲ میلیون می‌رسد / در مرداد ۹۸ یک فروشنده دیجی‌کالا ۲۲ میلیارد تومان فروش داشت

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸

هفت شهر جشنواره وب و موبایل ایران ۲۳ آبان ۹۸ در قزوین برگزار شد.

حمید محمدی، هم‌بنیانگذار دیجی‌کالا که از مهمانان این رویداد بود در پنل انتقال تجربه در رابطه به راه اندازی و وضعیت فعلی دیجی‌کالا صحبت کرد.

محمدی خود را اینگونه معرفی کرد: «در سال ۱۳۵۸ در یک خانواده متوسط به لحاظ اقتصادی و در جنوب شرق تهران به دنیا آمدم.‏ اولین کار من در قسمت قطعه سازی یک‌ کارخانه موتورسازی بود. ‏دوست دارم در رشته‌های فلسفه و نوروساینس تحصیل کنم.»


محمدی در رابطه با راه اندازی دیجی کالا گفت: «سرمایه اولیه دیجی‌کالا در سال ۸۵ حدود ۱۲ میلیون تومان بود. ‏دیجی‌کالا نام کوتاه و گویایی بود.
‏در حدود سال ۹۱ خواستیم لوازم غیر دیجیتال هم بفروشیم و با تپجه به نام دیجی‌کالا نگران بودیم که این تصمیم ما را دچار مشکل کند. ‏با تمرکز بر محتوای خوب و نگاه مشتری محور پس از یک سال بدل به اولین فروشگاه اینترنتی ایران شدیم.»

او در رابطه با سرمایه جذب شده توسط دیجی کالا گفت: «‏در دیجی‌کالا دو نوبت سرمایه‌گذاری در سال‌های ۹۱ و ۹۴ توسط سرآوا و یک صندوق اروپایی انجام شد. ‏۳۴.۷ درصد سهام متعلق به بنیان‌گذاران، ۳۳ درصد صندوق اروپایی، حدود ۲۸ درصد متعلق به سرآوا و مابقی متعلق به کارمندان دیجی‌کالا است. جذب سرمایه داخلی توسط دیجی‌کالا به میزان سرمایه جذب شده از صندوق اروپایی در سال ۹۴ غیر ممکن بود.»

محمدی متوسط فروش ماهانه فروشندگان دیجی کالا را  ۲۳ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: «‏در مرداد ۹۸ یک فروشنده دیجی‌کالا ۲۲ میلیارد تومان فروش داشت. ‏یک کارگاه کوچک ترمه بافی توانسته در دیجی‌کالا در یک‌ماه ۸۰ میلیون تومان فروش داشته باشد.»

محمدی با بیان اینکه به ورود به بورس خوشبین هستیم گفت: «هنوز برای ورود به یورس درخواست نداده ایم.»

هم‌بنیانگذار دیجی کالا، در مورد رقیب سابق خود، بامیلو، گفت: «معتقدم وجود رقیب قوی تیم را منسجم نکه می‌دارد. ‏بامیلو یک‌رقیب قوی بود. ‏بازار آفلاین (سهم خرده فروشی بازار آنلاین تنها بین ۱ تا ۲ درصد است) و بازار آنلاین (وجود ۳۱ هزار فروشگاه اینترنتی دارای اینماد) رقبای دیجی‌کالا هستند.»

محمدی نظارت بر مارکت پلیس دیجی کالا را اینگوه تشریح کرد: «برای نظارت بر مارکت‌پلیس دیجی‌کالا چند شاخص وجود دارد.‏۱-نرخ لغو سفارش. ‏۰.۳۵ درصد سفارشات در دیجی‌کالا امکان تحویل به مشتری ندارد.‏۲- نرخ بازگشت کالا. ‏نرخ بازگشت کالا در دیجی‌کالا ۰.۷ درصد است.‏۳- نرخ کالای غیراصل فروخته شده به جای کالا اصل. ‏۰.۰۴ درصد کالا‌های فروخته شده دیجی‌کالا غیر اصل هستند.»

او مهاجرت نیروی انسانی دیجی‌کالا را انگشت‌شمار قلمداد کرد و گفت: « ‏در حال حاضر ۳۰.۰۰۰ فروشنده با ۱.۷ میلیون تنوع کالا در مارکت‌پلیس دیجی‌کالا فعالیت می‌کنند. ‏تنوع کالا در دیجی‌کالا به زودی به ۲ میلیون خواهد رسید.‏ در آینده گزارش جامعی در مورد هر آنچه در دیجی‌کالا اتفاق افتاده است را منتشر می‌کنیم. ‏این گزارش‌دهی دو بار در سال صورت خواهد گرفت.»

هم‌بنیانگذار دیجی کالا در رابطه با تعدیل نیروی این فروشگاه اینترنتی در سال گذشته گفت: «با شروع تحریم‌ها در سال ۹۷ و براساس بررسی شرایط برایمان قطعی شده بود که با شرایط سختی مواجه خواهیم شد. با توجه به تجربه سال ۹۱ برایمان روشن بود شرایط سخت در راه است و‌ به نتیجه رسیدیم زمستان سختی در راه است. وسط شرایط سخت برای تصمیم‌گیری دیر است از ابتدای سال تصمیم گرفتیم برنامه‌های توسعه‌ای و پروسه‌های زیادی را متوقف کردیم. در سال ۹۱ با جذب سرمایه از سرآوا اوضاع کنترل شد ولی سال ۹۷ خبری از سرمایه خارجی نبود. برای عبور از شرایط سخت تحریم فرهنگ صرفه‌جویی را در دیجی‌کالا گسترش دادیم. ‏در آن زمان حدود ۳۰۰۰ نیرو داشتیم و ۱۷۵ نفر را برای کاهش هزینه نیروی انسانی تعدیل و جذب نیرو را متوقف کردیم.د‏بعد از چند ماه از این بحران عبور کردیم.»

محمدی با بیان اینکه یکی از مدیران دیجی کالا خارجی است، گفت: «‏‏به ظرفیت داخلی معتقدیم ولی برای بعضی از مقاطع نیاز به تجربه جدیدی در مقیاسی وجود دارد که تجربه نشده است.»

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *