با حضور مدیران ارشد شهری صورت گرفت

رونمایی از سرویس های هوشمند شهرسازی در «تهران من»

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸

آئین رونمایی از سرویس‌های هوشمند شهرسازی در سامانه «تهران من» صبح روز هفدهم مهر ماه و همزمان با «هفته تهران» با حضور رئیس و اعضای شورای شهر، شهرداران مناطق و معاونان شهردار برگزار شد.
محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در آیین رونمایی از سرویس‌های هوشمند شهرسازی گفت: معتقدم این سامانه‌ها باید مشکلات بخش خارج از شهرداری را حل کند تا مردم احساس رضایت کنند.
هاشمی یکی دیگر از دغدغه‌هایش درباره این سامانه‌ها را این طور ارزیابی کرد: باید از این سیستم بتوانیم گزارش بگیریم و بتوانیم به صورت واقعی متوجه شویم که در ساخت و ساز چه اتفاقی بیفتد و کمک کند که مراحل طولانی دریافت مجوز و پایان کار و … با سرعت بهتری انجام شود.
محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در این نشست ضمن تبریک هفته تهران، ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد حرکت‌های بزرگی در برنامه تهران هوشمند باشیم و گفت: تعریف شهر هوشمند فقط بر اساس تکنولوژی نیست و دو ویژگی در تعریف آن اهمیت بسیار دارد. در هر شهر هوشمندی، امورات بر مبنای داده مدیریت می‌شود و کیفیت زندگی مردم در آن افزایش می یابد. آنچه در این برنامه و در شورای راهبردی تهران هوشمند به دنبال آن هستیم بر این اساس است.
او وقوع تحول دیجیتال در شهرداری را سرمنشأ شهر هوشمند دانست و گفت: تغییرات هوشمند باید در بدنه و داخل شهرداری نیز اتفاق افتد. در این امر ذینفعان می‌بایست تجربه متفاوتی از خدمات سازمان دریافت کنند. همچنین تغییر فرایندها، روال‌ها و قوانین و نیز تغییر مدل‌های کسب و کار و فعالیت کلان آن سازمان در این تحول، اهمیت بسزایی دارد.
فرجود در ادامه در خصوص سامانه “تهران من ” گفت: این سامانه هم اکنون حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ نفر کاربر دارد و در هر لحظه نزدیک به ۳ هزار نفر همزمان در آن خدمت دریافت می‌کنند. این سامانه یکی از بزرگ‌ترین سامانه‌های خدمت رسان کشور است.
مدیرعامل سازمان با تأکید بر اهمیت آمادگی الکترونیک شهروندان گفت: رکن اصلی شهر هوشمند، شهروندان هوشمند است. سطح آمادگی شهروندان تهرانی برای حرکت به سمت هوشمندی بسیار خوب است.
عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری شهرداری تهران با اشاره به تحولات پرشتاب شهری گفت: کاری که ما آغاز کردیم در ادامه کارهایی است که در گذشته تهران آغاز شده بود، امروز تحولات با شتاب رو به افزایش در حال شکل‌گیری هستند و شهرداری تهران هم باید خود را در این زمینه تطبیق دهد.
گلپایگانی افزود: امروز سامانه درخواست تشکیل پرونده الکترونیکی و نظارت بر اجرای آن به صورت غیرحضوری رونمایی می‌شود. این هدیه بزرگ شهرداری تهران به شهروندان است. زمانی برای دیدن طرح تفصیلی به شهرداری و دفاتر خدمات شهر مراجعه می‌کردند و این رانتی برای عده‌ای خاص بود، اما امروزه این اطلاعات شفاف و فراگیر شده است.
زهرا نژادبهرام، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیته شهرسازی و بافت فرسوده نیز در بخش دیگری از این مراسم تصریح کرد: امروزه ۸۰ گام برای صدور پروانه تعریف شده که ۳۵ گام آن به‌صورت الکترونیکی در اختیار کاربران قرار گرفته است. با هرگامی که جلو می‌رویم ظرفیت‌های بسیاری برای شهروندان ایجاد می‌شود.
بهاره آروین، عضو هیئت رئیسه شورای شهر و رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران نیز در این همایش با تقدیر از تلاش‌های سازمان گفت: هوشمندی و ثمراتی که برای شهروندان خواهد داشت ملموس خواهد بود. حوزه شفافیت و هوشمندسازی از شروع به کار شورای پنجم مورد توجه شورا و شهرداران بوده است و آنچه که امروز شاهد آن هستیم به دلیل روندی است که شروع شده و علی رغم همه سختی‌ها عزم شورای شهر و معاونت شهرسازی و معماری و شهرداری بر این بوده و همین اراده باعث شده که به موفقیت برسند.
محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در خصوص تأثیر سامانه‌های هوشمند در جلوگیری از فساد گفت: امروز و با رونمایی از این سامانه‌ها و با توسعه آن‌هاها باید جلوی تخلف حوزه شهری را بگیریم. به نحوی که از طریق سامانه میزان تراکم و سطح اشتغال به فرد متقاضی پروانه ساخت اعلام شود و حتی شهردار منطقه نیز نتواند آن را تغییر دهد.
وی تصریح کرد: هم اکنون می‌بینیم که میزان تصمیمات شوراهای معماری در حوزه نظارت فنی بالا رفته است و در حوزه پایان کار نیز همه استعلام‌ها صورت نمی‌گیرد که این امر باید به درستی انجام شود.
شایان ذکر است در این مراسم سرویس‌های هوشمند حوزه شهرسازی رونمایی شد که شامل ایجاد امکان تشکیل پرونده به صورت غیرحضوری، هوشمندسازی تأیید نقشه و اعلام رقوم ارتفاعی کف پیاده رو و معابر بود. استعلام طرح تفصیلی، استعلام آخرین وضعیت پرونده شهرسازی و اطلاعات پرونده های شهرسازی از جمله این خدمات است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *