آنچه از ابلاغ دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی می‌دانیم؛

انتشار دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی؛ شاید زمانی دیگر

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۸

۲۰ تیر ۹۸ بود که مدیرعامل اسنپ در گفتگو با وبنا از تدوین دستوالعمل نظارت بر تاکسی‌های آنلاین با همکاری وزارت کشور و وزارت صمت خبر داد.

از جلسات نوشتن دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی خبری منتشر نمی‌شد با این حال گزارش منابع آگاه از عدم همکاری وزارت کشور در این مورد حکایت داشت.

در همین حین شکایت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در رابطه با مجوزدهی به تاکسی‌های اینترنتی در دادگاه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت در جریان بود.


دادگاهی که با درخواست استمهال شهرداری تهران موافقت و تاریخ جدید رسیدگی به این دعوا را ۸ مهر ۹۸ اعلام کرد. شهرداری تهران با درخواست مهلت از دادگاه قصد مذاکره با اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، اسنپ و تپسی برای اخذ عوارض از تاکسی‌های اینترنتی را داشت.

۲۵ شهریور ۹۸ بود که پس مدت‌ها بی‌خبری از وضعیت دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی، محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران از آغاز نظارت شهرداری بر تاکسی‌های اینترنتی از ابتدای مهر ۹۸ خبر داد.

این موضوع با واکنش‌های متفاوتی همراه بود. از یک سو رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی اقدامات شهرداری تهران برای مجوزدهی و اخذ عوارض از تاکسی‌های اینترنتی را تحت حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قلمداد کرد.

از سوی دیگر وزارت ارتباطات برای تبیین مواضع خود در رابطه با تاکسی‌های اینترنتی تصویر نامه وزیر ارتباطات به رئیس دفتر ریاست جمهوری را در اختیار وبنا قرار داد. در این نامه در کنار حمایت وزارت ارتباطات از نظارت نهادی بی طرف بر تاکسی‌های آنلاین، شهرداری هر شهر به عنوان بازوی نظارتی بر تاکسی‌های آنلاین در آن شهر پیشنهاد شده بود و عبارت پرداخت هزینه‌ خدمات شهری از سوی تاکسی های اینترنتی به شهرداری به چشم می‌خورد.

چیزی از شروع مهر ماه نگذشته بود که ۴ مهر ۹۸ مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران از ابلاغ دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های آنلاین خبر داد.

این خبر در حالی در روز پنجشنبه منتشر شد که متن این دستورالعمل نه تنها در اختیار رسانه ها بلکه به گفته ژوبین علاقبند، مدیرعامل اسنپ و دبیر کارگروه تاکسی‌های اینترنتی در اتحادیه کسب و کارهای مجازی، علیرغم گذشت دو هفته از درخواست او برای مطالعه نسخه نهایی این دستورالعمل، در اختیار او نیز قرار نگرفته بود.

با این حال ظاهرا نسخه نهایی دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌‍‌های اینترنتی صرفا در دست مسئولان شهرداری تهران قرار دارد. در این میان علی پیرحسین‌لو، مشاور معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در امور اجتماعی، فرهنگی و اطلاع‌رسانی نکات مهمی از دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی را در صفحه توئیتر خود نوشت.

آن طور که پیرحسین‌لو در صفحه توئیتر خود نوشته است، در این دستورالعمل قید شده که تاکسی‌های اینترنتی در ازای پرداخت دو درصد از کرایه هر سفر به شهرداری از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شوند.

سهمی که شهرداری از گذشته در محافل و با عناوبن مختلف از تاکسی‌های اینترنتی طلب کرده بود.

رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی از ابلاغ دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های آنلاین ابراز بی‌اطلاعی کرد و در صفحه توئیتر خود نوشته است: «‏همگان بدانند نسخه نهایی این دستورالعمل نه در اختیار ⁧#اتحادیه⁩ و نه در اختیار ⁧#تاکسی_آنلاین⁩ ها قرار گرفته است و صرفا آقایون دولتی آن را در اختیار دارند .احتمال می‌دهیم آقایون در دستورالعملی که ۸۰% آن مورد توافق بوده هم دست برده اند. ‏منتظر انتشار آن هستیم. ضمنا بر سر پرداخت پول به ⁧#شهرداری⁩ اجماعی در میان شرکتها وجود ندارد و آقایون دولتی این بدعت و گذاشتند و ابلاغ کرده اند. ‏آقایان ⁧#پورسیدآقایی⁩,⁧#قنادان⁩, ⁧#جهانگرد⁩, ⁧#الیاسی⁩ و ⁧#فرجود⁩ در این اتفاق نقش اساسی داشتند. ‏تاریخ مشخص خواهد کرد این ⁧#بدعت⁩ ⁧#خدمت⁩ به ⁧#استارتاپ⁩ ها بود یا ⁧#خیانت»

میلاد منشی پور، مدیر عامل تپسی در این مورد صفحه توئیتر خود نوشته است: «بعد از ۳ سال مذاکره سخت، معتقدم اولین بار است که بخش خصوصی و. دولتی، با درک متقابل یکدیگر به نتیجه مشترک رسیده‌‎اند. هرچند لزوما همه خواسته های طرفین محقق نشده اما این یک توافق برد-برد است که در عین پذیرش خواسته‌های بنیادی تاکسی‌های اینترنتی، دغدغه نهادهای عمومی را نیز رفع می کند.»

با این حال ژوببین علاقبند، مدیرعامل اسنپ در گفتگو با رسانه‌های اکوسیستم استارتاپی اعلام کرده که توافق تاکسی‌های اینترنتی با شهرداری را توافق برد برد نمی‌بیند و پرداخت دو درصد از کرایه هر سفر به شهرداری را سبب گران شدن خدمات تاکسی‌های اینترنتی میداند.

با این حال سوالی که ذهن طرف‌های مختلف این موضوع را درگیر کرده این است که چرا هنوز متن دستورالعمل نظارت بر تاکسی‎های اینترنتی منتشر نشده است؟ و چرا صرفا یک طرف ماجرا که شهرداری تهران است از این دستورالعمل خبر دارد؟

 

 

 

 

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *