در نشست خبری گروه مالی فیروزه مطرح شد:

فیروزه‌پلت سرمایه بخش سنتی را به استارتاپ‌ها تزریق خواهد کرد‎

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸

کنفرانس خبری گروه مالی فیروزه، امروز دوشنبه ۱ مهر ۹۸ برگزار شد.

موضوع این کنفرانس خبری توضیح در رابطه با رویداد فیروزه‌پلت بود که ۱۰ مهر ۹۸ در تهران برگزار خواهد شد.

رامین ربیعی، مدیرعامل گروه مالی فیروزه با بیان اینکه ‏فیروزه با تاسیس صندوقی در اروپا آغاز کرد، گفت: «‏در سال ۸۶ اولین صندوق برای سرمایه‌گذاری در بازار ایران را راه اندازی کردیم. ‏تحریم‌ها دید ما را متنوع کرد و سبب شد به سرمایه‌گذاران ایرانی نیز توجه داشته باشیم. ‏در حال خاضر ۷ صندوق برای سرمایه‌گذاران داخلی و‌ خارجی داریم. ‏دپارتمان تامین سرمایه فیروزه به کسب‌وکارها برای جذب سرمایه کمک می‌کند. ‏مدیریت دارایی، شرکت‌کارگزاری، تامین مالی و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم(شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی) ۴ بخش مختلف فعالیت گروه مالی فیروزه است.»


ربیعی ادامه داد: «‏۱۵ درصد پورتوفولیوی گروه مالی فیروزه در حوزه استارتاپ‌‌هاست. در زمینه استارتاپ‌ها ۳ کار اصلی انجام می‌دهیم. ‏سرمایه‌گذاری مستقیم نظیر سرمایه‌گذاری بر ⁦الوپیک و سرآوا، مشاوره به استارتاپ‌ها مانند کمک به اولین جذب سرمایه ⁧‫اسنپ‬⁩ و مرکز رشد ایده‌های گروه فیروزه. مرکز رشد گروه فیروزه بر بومی‌سازی ایده‌های موفق خارجی تمرکز دارد و‌ کارش با شتاب‌دهنده ها متفاوت است. چون ما از ابتدا ایده را خودمان انتخاب می‌کنیم، خودمان مدیرعامل انتخاب می‌کنیم و کارهای فنی آن‌ را انجام می‌دهیم. استارتاپ‌های تولید شده توسط مرکز رشد فیروزه بین ۱۸ ماه تا ۲ سال زیر نظر ما هستند.

‏مدیرعامل گروه مالی فیروزه با بیان اینکه یکی‌ از درخشان‌ترین اتفاقات در کشور ما به وجود آمدن استارتاپ‌هاست، گفت: «در ایران در شرایط تحریم و‌ نبود سرمایه خارجی در کشور توانسته‌ایم اکوسیستمی را از صفر شکل دهیم. ‏در سال ۸۴ که به ایران آمدیم زیرساخت مناسب نظیر پرداخت آنلاین و اینترنت مناسب نبود ولی در حال حاضر زیرساخت مناسب وجود دارد. اکوسیستم استارتاپی در قدم اول قوی ظاهر شد ولی در قدم دوم ضعیف است. ‏استارتاپ‌های موفق ایران نظیر اسنپ، شیپور و کافه‌بازار با سرمایه‌خارجی موفق شدند. ‏دسترسی به سرمایه‌خارجی برای استارتاپ‌های ایرانی تقریبا غیر ممکن است و حتی نمی‌شود برای این منظور جلسه گذاشت.»

ربیعی در رابطه با دلایل عدم ورود سرمایه ایرانی به حوزه استارتاپ‌ها گفت: «‏ریسک سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها بالاست و نمونه موفق سرمایه‌گذاری داخلی در استارتاپ‌ها وجود ندارد. ‏گروه فیروزه با توجه به سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های موفق ایرانی هنوز سودی از این حوزه نداشته است.به این دلیل ‏گروه مالی فیروزه با راه اندازی فیروزه‌پلت سعی دارد تجربه موفق سرمایه‌گذاری داخلی بر استارتاپ‌های ایرانی را رقم بزند. ‏فیروزه‌پلت سازوکاری است برای ایجاد امکان تعامل بنیان‌گذازان استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران سنتی، تا بتوان تجربه موفق و پرسود سرمایه‌گذاری بر استارتاپ‌ها حاصل شود.»

او  ارزش‌گذاری نجومی استارتاپ‌های داخلی را ضد انگیزه برای سرمایه‌گذاری قلمداد کرد و گفت: «‏می‌خواهیم با دو سه مورد سرمایه‌گذاری موفق داخلی بر استارتاپ‌ها، سرمایه بخش سنتی، صنعتی و خانوادگی را وارد حوزه استارتاپ‌ها کنیم.

مدیرعامل گروه مالیفیروزه در رابطه با ورود استارتاپ‌ها به بورس گفت: «مشکل اصلی که سبب عدم ورود استارتاپ‌ها به بورس می‌شود از یک سو مقررات و سخت‌گیری‌های سازمان بورس است. ‏ورود به بورس برای شرکت‌های صنعتی و سودده هم آسان نیست. ‏در دنیا به در مقررات برای پذیرش شرکت‌های استارتاپی در بورس ارفاق‌هایی در نظر گرفته می‌شود. ‏از سوی دیگر بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران استارتاپ‌ها نیز می‌ترسند که ارزش‌گذاری کسب‌وکارشان در بورس کم باشد. ‏استارتاپ‌ها باید این ریسک را بپذیرند. ‏نسبت به ورود استارتاپ‌ها به بورس در آیندت نزدیک خوش‌بین‌نیستم.»

ربیعی در رابطه با وضعیت فعلی استارتاپ‌های ایران گفت: «‏در دوره ای که سرمایه در‌کشور کم است، شرکت‌ها باید با هم ادغام‌شوند. ‏برای یک بازار ۸۰ میلیون نفری نیاز به ۱۰۰ شرکت‌ تاکسی‌آنلاین نیست. ‏طرفدار ادغام شرکت‌های بزرگ نظیر تپسی و اسنپ هستم چون با این ادغام‌ها غول‌هایی بوجود‌ می‌آید که بازارهای منطقه را در دست می‌گیرد.»

ربیعی در رابطه با پلتفرم فیروزه پلت گفت: «تمامی اطلاعات پلتفرم فیروزه‌پلت محرمانه خواهد بود. ‏فیروزه‌پلت زیرنظر بورس نیست چون هیچ‌معامله و عرضه و تقاضایی در آن انجام نخواهد شد. نمونه عملکرد فیروزه پلت برای نمونه به این شکل است که دیجی‌کالا در آن اعلام کند که ۵ درصد سهام خود را می‌فروشد و مذاکرات به طور فیزیکی آغاز شود.»

ربیعی در انتخا در مورد استارتاپ‌های کنترل‌تک گفت: « سه‌سوت‌جابز، بیدزیلا، کاریزما و تازه بار ۴ استارتاپ کنترل تک هستند. در آینده پنجمین استارتاپ کنترل تک آغاز به فعالیت می‌کند.»

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *