سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در گفتگو با وبنا؛

اقدامات شهرداری تهران برای مجوزدهی و اخذ عوارض از تاکسی‌های آنلاین با حمایت وزارت ارتباطات انجام می‌شود / آیین نامه شهر هوشمند اول گرفتاری استارتاپ‌های شهری است

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸

تاکسی‌های اینترنتی از ابتدای مهر ۹۸ تحت نظارت شهرداری تهران فعالیت خواهند کرد.

این خبر درحالی منتشر شد که سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، ۸ مهر ۹۸ در گفتگو با وبنا از عدم همکاری وزارت کشور برای نوشتن دستورالعمل نظارت بر تاکسی های آنلاین خبر داده بود.

عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی با ابراز بی اطلاعی از آیین‌نامه نظارت بر تاکسی‌های آنلاین گفت: «دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های آنلاین قرار بود با همکاری وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشته شود ولی تا امروز چنین اتفاقی نیفتاده است. دولتی‌ها جلساتی را برگزار کرده اند و ما امیدواریم ناگهان گفته نشود که تاکسی‌های آنلاین باید از شهرداری مجوز بگیرند.»


رضا الفت نسب با اشاره به آیین‌نامه شهر هوشمند که اخیرا توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران نوشته شده است، گفت: «در این آیین نامه اشاره شده است که استارتاپ‌ها برای فعالیت در شهر باید به شهرداری پول پرداخت کنند. این از زبان سازمان فناوری اطلاعات ایران مطرح شده است که همیشه ادعای حمایت از استارتاپ‌ها و کسب و کارهای آنلاین را دارد. اقدامات شهرداری تهران برای مجوزدهی و اخذ عوارض از تاکسی‌های آنلاین با حمایت وزارت ارتباطات انجام می‌شود.»

الفت نسب ادامه داد: «سازمان فناوری اطلاعات باید اشاره کند که بر اساس کدام قانون آیین‌نامه شهر هوشمند را نوشته است. وزارت ارتباطات بنای بسیار بدی گذاشته است. از یک سال قبل برای ما مشخص بود که سازمان فناوری اطلاعات ایران می‌خواهد کاری کند که استارتاپ‌ها و کسب و کارهای آنلاین بدون پول دادن به دولت نتوانند کاری انجام دهند.»

سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی با اشاره به شکایت سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از آن اتحادیه، گفت: «این دادگاه در تاریخ ۸ مهر ۹۸ برگزار خواهد شد. شهرداری نهایتا به دنبال دریافت غیرقانونی از تاکسی‌های آنلاین است و در جلسات خصوصی گفته اند اسم عوارض را عوض کنیم و به شکل دیگری از تاکسی‌های آنلاین درآمد کسب کنیم. شهرداری تهران دغدغه‌ای در مورد رفاه و آسایش مردم تهران ندارد. درآمد شهرداری تهران از تراکم فروشی کم شده است و به دنبال کسب درامد از تاکسی‌های آنلاین است.»

الفت نسب به استارتاپ‌ها و کسب و کارهای آنلاین هشدار داد که از شهرداری تهران دوری کنند و گفت: «شهرداری خواب کسب درامد از کسب و کارهای آنلاین را برای همه  دیده است. به خصوص که وزارت ارتباطات در این زمینه پشت شهرداری تهران قرار گرفته است و از شهرداری تهران برای دریافت پول از کسب و کارهای آنلاین حمایت می‌کند. اگز وزارت ارتباطات بخواهد این سیاست را ادامه دهد، می توانم بگویم که در سال‌های آینده این موضوع به همه نهادهای دولتی تسری پیدا می‌کند و همه نهارهای دولتی از استارتاپ‌ها طلب پول خواهند کرد. قصد داریم جلوی این کار غیرقانونی را بگیریم.»

الفت نسب با بیان اینکه وزارت صمت جلوی عمل غیرقانونی وزارت کشور و شهرداری تهران را در مورد تاکسی‌های آنلاین گرفته است، گفت: «سازمان فناوری اطلاعات با توجه به مقاومت وزارت صمت مقابل وزارت کشور و شهرداری تهران، وزارت صمت را از آیین نامه شهرهوشمند حذف کرده است. این در حالی است که نام سازمان نظام صنفی رایانه ای که هیچ قانونی در این مورد ندارد توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران در آیین نامه شهر هوشمند گنجانده شده است. استارتاپ‌ها آیین نامه شهر هوشمند را بخوانند. این آیین نامه سند مهمی است و باید بفهمیم با چه افرادی سر و کار داریم. آیین نامه شهر هوشمند اول گرفتاری استارتاپ‌های شهری است.»

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *