گزارش سه ماهه نخست بهره برداری از سامانه سروا منتشر شد؛

در سه ماه گذشته ۸۶ کسب‌وکار متقاضی اتصال به سامانه سروا بودند / ۳۴ کسب‌وکار در حال دریافت خدمات دولتی از طریق «سروا» هستند

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
پلتفرم سروا یک درگاه ارتباط بخش غیردولتی به بخش دولتی است که به کمک آن، امکان استفاده‌ی کسب‌وکارها از داده‌های دولتی از طریق این درگاه امکان‌پذیر می‌شود.
به گزارش وبنا، سازمان فناوری اطلاعات ایران گزارش سه ماهه نخست بهره برداری از این سامانه را منتشر کرده است.

«سروا» واژه‌ای فارسی است به معنای عمارتی که درهای آن گشوده شده است؛ و می‌تواند تمثیلی باشد از دولتی که داده‌های خود را به روی کسب‌وکارها باز کرده است. به همین دلیل سروا به عنوان پلتفرم اتصال کسب‌وکارها به مرکز تبادل ملی داده‌ها (NIX) نام‌گذاری شده است.

پس از رونمایی از سامانه سروا در مراسم روز جهانی ارتباطات سال جاری و در ۳ ماهه نخست، برخی از کسب‌وکارهایی که متقاضی استفاده از داده‌های عرضه شده هستند، به این سامانه متصل شده‌اند.

این سامانه یک سامانه تکاملی است و به مرور زمان و با مشارکت سازمان‌های دولتی تکامل خواهد یافت و بر همین اساس در ۳ ماه گذشته با تقاضای ۸۶ کسب‌وکار برای اتصال و دریافت سرویس موافقت شده است، و در حال حاضر ۳۴ کسب‌وکار در حال دریافت خدمات دولتی هستند.


اسامی متقاضیانی که سرویس آن ها برقرار شده، در جدول ذیل به آن اشاره شده است و سایر کسب‌وکارها در مرحله عقد قرارداد هستند.

اکنون خدمات مربوط به ثبت احوال، شاهکار (احراز هویت)، اطلاعات جغرافیایی (GNAF) و خدمت بنیاد شهید و ایثارگران بر روی این سامانه ارائه می‌شود. همچنین تا انتهای شهریورماه خدمت مربوط به آموزش‌های فنی-حرفه‌ای (مانند تایید مدرک فنی-حرفه‌ای) نیز ارائه خواهد شد.

لازم به ذکر است که به منظور حفظ حریم خصوصی و حفاظت از حقوق شهروندی لازم است تا از گسترش بی‌مورد و احراز هویت‌های غیرضروری جلوگیری شود، به همین دلیل در ارائه این خدمت نیاز به تاییدیه ضرورت احراز هویت نیز وجود دارد و بدیهی است که به تمامی کسب‌وکارها چنین اجازه‌ای داده نمی‌شود.

متقاضیان دریافت سرویس از سامانه ملی تبادل اطلاعات با بخش غیر دولتی (سروا) می توانند درخواست خود را به صورت مکتوب به سازمان فناوری اطلاعات ایران ارسال نمایند.

منبع: روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فناوری اطلاعات ایران

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *