داستان استارتاپی که توسط چند همکلاسی به وجود آمد و به مدارس مختلف راه یافت؛

«مدرسه من» به ۳۰ مدرسه رفت

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۸

در گذشته کارهای کلاسی و فعالیت مشترک دانش‌آموزان محدود به درست کردن روزنامه دیواری، شرکت در تیم‌های ورزشی و گروه نمایش و سرود بود. با وجود انگیزه و انرژی فراوان در نوجوانان، فضا و زمینه‌ای برای انجام فعالیت مشترک دانش آموزان وجود نداشت. غایت مطلوب برای دانش‌آموزان شرکت در کنکور و ورود به دانشگاه بود. به طبع دانش آموزان کمتری به افق‌های دورتر نگاه می‌کردند و نیم نگاهی به ورود به بازار کار داشتند. البته مواردی وجود داشت که دانش‌آموزانی که وضع اقتصادی مناسبی نداشتند در کنار تحصیل مشغول به کار بودند. ولی کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار توسط دانش‌آموزان دور از ذهن بود.

گسترش نفوذ اینترنت و کسب و کارهای آنلاین نه‌ تنها حمل و نقل، خرید، سفارش غذا و ارائه انواع خدمات را متحول کرد بلکه شرایطی به وجود آورد تا دانش‌آموزان نیز بتوانند جلوتر از قبل به رویای کارآفرینی جامه عمل بپوشانند.

استارتاپ مدرسه من یک نمونه از استارتاپ‌های دانش‌آموزی است که در این سال‌ها آغاز به کار کرده است. ابوالفضل ستوده، یونس نظری، علیرضا مرادی و امیر سلیمی در ابتدا صرفا همکلاسی هم در هنرستان نصیرزاده در منطقه ۱۹ تهران بودند ولی در حال حاضر هم‌بنیانگذاران استارتاپ «مدرسه من» هستند.


یونس نظری، هم‌بنیانگذار «مدرسه من» در رابطه با راه اندازی استارتاپ مدرسه من می‌گوید: «در آبان ۹۵ شروع به راه اندازی  استارتاپ مدرسه‌من کردیم و دو سال بعد این استارتاپ به جایی رسید که توانست فروش داشته باشد. در مهر ۹۷ توانستیم با ۱۵ مدرسه قرارداد امضا کنیم و در حال حاضر تعداد مدارسی که از خدمات استارتاپ مدرسه من استفاده می‌کنند به ۳۰ مدرسه رسیده است.»

او در رابطه با خدمات «مدرسه من» به مدارس توضیح می‌دهد: «تمام کارهایی که در مدارس با مصرف کاغذ و اتلاف وقت انجام می‌شود را می توان به طور یکپارچه و آنلاین در استارتاپ «مدرسه من» انجام داد. سامانه مدرسه من ۵ نسخه با دسترسی‌های متفاوت برای مدیر، معاون، دبیر، اولیا و دانش‌آموز دارد. حضور و غیاب آنلاین از خدمات استارتاپ مدرسه من است. به این صورت که با نصب دستگاه حضور و غیاب در مدارس، دانش‌آموزان با اثر انگشت اعلام حضور می‌کنند و پیام حضور آن‌ها برای والدین ارسال می‌شود. این سامانه همچنین این امکان را به وجود آورده است تا والدین به طور آنلاین علت تاخیر و یا غیبت فرزند خود را اعلام کنند.»

یونس نظری ادامه می‌دهد: «آزمون‌ها توسط استارتاپ مدرسه من به صورت آنلاین برگزار می‌شود. معلم‌های برای این منظور می‌توانند از بانک سوالات «مدرسه من» استفاده کرده و یا شخصا اقدام به طراحی سوال کنند. زمانی که معلم قصد برگزاری آزمون آنلاین داشته باشد پیام آزمون برای دانش آموز ارسال می‌شود و برای مثال ۳ روز به برای شرکت در آزمون زمان داده می‌شود. پس از اتمام آزمون نمره بدون وقفه به دانش‌آموز ارسال می‌شود. همچنین این سامانه نمودار پسرفت یا پیشرفت دانش آموز را نسبت به آزمون‌های قبلی در اختیار قرار می‌دهد. لیست نمرات امتحان‌های معمول مدارس، به طور کیفی و کمی اعلام و برای این نمرات نیز نمودار پسرفت یا پیشرفت رسم می‌شود. مسئولین مدرسه با استفاده از این سامانه می توانند به طور اختصاصی به دانش اموزان پیام دهند. برای مثال این امکان وجود دارد تا برای یک دانش‌آموز و یا یک کلاس مشخص پیام فرستاد. پرداخت آنلاین شهریه از دیگر امکانات استارتاپ مدرسه من است.»

یونس نظری، نیاز به مدرک را دلیل قصد خود برای تحصیلات دانشگاهی می‌داند و می‌گوید: «برای ثبت استارتاپ مدرسه من به عنوان یک شرکت دانش بنیان مجبور شدیم شرکت خود را به نام فردی ثبت کنیم که مدرک کارشناسی ارشد داشت. ولی به لحاظ کیفیت و محتوای آموزشی برای نمونه در رشته خودم که کامپیوتر است، دانشگاه‌های خارج از کشور مناسب‌تر از دانشگاه‌های داخل هستند. با این حال کسب درآمد در ایران نسبت به خارج آسان‌تر است. برای مثال نبود قانون کپی رایت سبب شده است تا بتوان کارهای زیادی برای درآمد زایی انجام داد.»

او با بیان اینکه کار استارتاپ مدرسه من در رابطه با آموزش و پرورش است، می‌گوید: «سخت ترین ارگان برای همکاری آموزش و پرورش است و فکر نمی کنم وضعیت همکاری استارتاپ‌ها با آموزش و پرورش از این بهتر شود. برای مثال برای عقد قرارداد با مدارس دخترانه، مدیران مدارس می گویند پنجشنبه‌ها بیایید که دانش‌آموزان در مدرسه نباشند.»

یونس نظری در انتها به دانش‌آموزانی که مانند خودش رویای کارآفرینی دارند، توصیه می‌کند: «ایده‌های خود را خیلی جدی بگیرید و دنبال کنید. در این راه موانع زیادی وجود دارد، نکته مهم این است که هیچ وقت ناامید نشوید و با قدرت به کارتان ادامه دهید.»

یک دیدگاه برای این مطلب ارسال شده است

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *