گروه مطالعاتی ۲۰ با هدف بررسی و تحقیق پیرامون شهر هوشمند و اینترنت اشیا در مرکز تحقیقات مخابرات ایران تشکیل شد.
به گزارش وبنا به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت آموزش مرکز تحقیقات مخابرات ایران با تشکیل گروه مطالعاتی ۲۰، تصمیم به بررسی و تحقیق پیرامون شهر هوشمند و اینترنت اشیا گرفته است و فعالیتهایی در حوزه استانداردهای این گروه مطالعاتی آغاز کرده است.
براین اساس کارگاههای آموزشی با هدف بررسی ابعاد اینترنت اشیا و شهر هوشمند در این مرکز برپا می شود.
کارگاه «قابلیتهای همکاری سیستم اینترنت اشیا و ترکیب آن با شبکههای اجتماعی» توسط محمدرضا میرصراف عضو هیئت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.
وی با اشاره به قابلیتهای همکاری سیستم اینترنت اشیا گفت: هدف از بررسی این قابلیتها این است که بتوان این سیستم ها را با همکاری یکدیگر به گونهای کاربردی کرد تا برآیند آن به یک سیستم ارزش افزوده تبدیل شده و بدون مواجه با پیچیدگی خاصی، به حداکثر بهره برسد. از این رو بررسی ۵ جنبه انتقال، نحوه، کارکردی، سیاستگذاری و رفتار، از قابلیتهایی است که در زمینه اینترنت اشیا در دستور کار قرار گرفته است.
میرصراف به موضوع شبکههای اجتماعی اینترنت اشیا اشاره و عنوان کرد: این موضوع به عنوان یک طرحواره، ترکیبی از شبکه های اجتماعی و اینترنت اشیا است که امکانات سرویس دهی اینترنت اشیا و قابلیت های امنیت و دسترسی را از طریق شبکه های اجتماعی افزایش می دهد. به این معنی که این سیستم به ما آموزش می دهد که چگونه کار کنیم و کاربران با شبکه های اجتماعی بتوانند با اشیای خود یا حتی با اشیای دیگران ارتباط داشته باشند.
وی با اشاره به نمونه های اجرا شده از اینترنت اشیا در کشور از جمله پروژه کنتورهای هوشمند یا خدمات پزشکی و حتی سنسورهای هوشمند آبیاری محصولات کشاورزی، خاطرنشان کرد: افق کاری و چشم انداز این حوزه بسیار گسترده است و دانشجویان هم علاقمندی زیادی به آن نشان می دهند؛ لذا باید در خصوص این سیستم ها، آینده نگر باشیم. برای مثال اگر بتوانیم شبکه های اجتماعی را با خانه های هوشمند ترکیب کنیم، به فناوری جدیدی می رسیم که در نهایت ما را با آینده ای روشن و جاافتاده در حوزه اینترنت اشیا، روبرو می کند.
میرصراف به نمونه هایی که درباره تحقیقات پیرامون اینترنت اشیا انجام شد، اشاره و گفت: ما در یک نمایشگاه نقاشی، نمونه ای از اینترنت اشیا را روی تابلوهای یک گالری اجرا کردیم تا مشخص شود کدام نقاشی بیشتر از سایر نقاشی ها، دیده شده است.