الکترونیکی شدن مکاتبات، افزایش رفاه عمومی را به همراه دارد

تفاهم نامه کارپوشه ملی ایرانیان بین پست و سازمان فناوری اطلاعات ایران منعقد شد

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۸

تفاهم نامه راه اندازی کارپوشه ملی ایرانیان با حضور معاونان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات منعقد شد، حسین نعمتی معاون وزیر، رییس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی پست و امیر ناظمی معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات، امضا کنندگان این تفاهم نامه بودند.

نعمتی در این جلسه که خبرنگاران نیز حضور داشتند، گفت: راه اندازی کارپوشه ملی ایرانیان و انجام مکاتبات اداری سازمان ها و دستگاه های دولتی با مردم در بستر الکترونیک، آسایش و رفاه بیشتری را برای مردم به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به بند سه ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه، مبنی بر انتشار آزاد اطلاعات، افزود: نهادهای دولتی می توانند از بستر فراهم شده در فضای الکترونیکی، در قالب کارپوشه ملی ایرانیان، خدمات دهی به مردم را سریعتر و آسانتر انجام دهند.


مدیرعامل تلاش شرکت های تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای تحقق دولت الکترونیک را یادآور شد و تصریح کرد: یکی از مباحث مهم دولت الکترونیک دسترسی به اطلاعات پایه ای است که بخش مهمی از این اطلاعات، از جمله اطلاعات مکانی در اختیار شرکت ملی پست قرار دارد.

او همچنین اجرای پروژه” ایران هوشمند” را مورد تاکید داد و افزود: فعالیت های موثری در شبکه پستی، تحت عنوان طرح تحول دیجیتال در حال وقوع است که در قالب آن یکصد پروژه با همکاری شرکت های خصوصی به ویژه استارت آپ ها اجرا خواهد شد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات نیز در این مراسم با اشاره به تغییر تکنولوژی و شیوه های ابزاری و محتوایی ارتباطات، گفت: سامانه کارپوشه ملی ایرانیان ویژگی های زیادی دارد که مهمترین آن، برقراری ارتباط مستقیم حاکمیت و دولت با مردم است.

امیر ناظمی استفاده از فضای اکوسیستم استارت آپی متکی بر نوآوری را مورد تاکید قرار داد و افزود: شهروندان می توانند از طریق اپلیکیشن ها و پیام رسان های پرکاربرد امن، مطمئن و متعهد به صیانت ازحریم شخصی کاربران، به این سامانه دسترسی پیدا کنند.

وی نامه و مکاتبات وارد شده به این سامانه را به دو شیوه قابل پاک شدن و غیرقابل پاک شدن ذکر کرد و اظهار داشت: در فاز نخست ارتباط دولت و حاکمیت با شهروندان یک سویه است اما در فازهای بعدی امکان برقراری ارتباط دوسویه نیز فراهم می شود که از این طریق می توان به عنوان پایگاهی قابل اتکا، برای نظرسنجی استفاده کرد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات همچنین گفت: مکاتبات ارسال شده دستگاه های دولتی و حاکمیتی به مردم از طریق این کارپوشه وجاهت قانونی دارد.

او فراهم آوردن امکان اطلاع رسانی به شهروندان نسبت به وجود نامه در کارتابل شخصی را از دیگر مزیت های کارپوشه ایرانیان ذکر کرد و افزود: پس از ارسال نامه به کارتابل، از طریق پیامک، پست الکترونیک ملی و پیام رسان ها به فرد اطلاع رسانی می شود.

ناظمی همچنین به شکاف دیجیتالی موجود در کشور و دسترسی نداشتن ۲۴ درصد مردم به فضای الکترونیکی و خدمات دیجیتالی، گفت: شرکت ملی پست به دلیل گستردگی و پراکندگی دفاتر و مراکز پستی در سراسر کشور، این امکان را فراهم آورده است تا به نیابت از این افراد حساب کاربری ایجاد کرده و وارد سامانه شود و فرد را نسبت به مکاتبات موجود در کارتابل مطلع ساخته و حتی نسخه ای از آن را در اختیار او قرار دهد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات تفاوت کارپوشه ملی ایرانیان که با همکاری پست از امروز آماده اجرایی شدن می شود با نسخه های قبلی را، پیاده سازی این سامانه در بستر اپلیکیشن ها و پیام رسان های خلاق استارت آپی یا اپلیکیشن دولت همراه و تلاش در جهت یکپارچه سازی ارایه خدمات حاکمیتی و دولتی عنوان کرد و افزود: در نسخه های قبلی ارتباط سامانه با مردم صرفا از طریق پست الکترونیک انجام می شد.

وی اظهار امیدواری کرد: طی چهار ماه آینده و پس از انجام مراحل ثبت نام شهروندان در سامانه و انتخاب اپلیکیشن مناسب اطلاع رسانی، اجرای کارپوشه ملی ایرانیان عملیاتی شود.

منبع: روابط عمومی شرکت ملی پست

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *