درهمایش آینده کار و کارآفرینی جوانان در ایران مطرح شد؛

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: دولت هم باید استارتاپی و دانش‌بنیان باشد / عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی: ۱۶ نهاد در حال قانون‌گذاری برای کسب‌وکارهای آنلاین هستند/ مدیرعامل اسنپ: به سیستمی سامان دادیم که تاکسیرانی نتوانسته بود

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۸

همایش آینده کار و کارآفرینی جوانان در ایران شنبه ۵ مرداد ۹۸ در ساختمان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

به گزارش وبنا، در این نشست که با حضور کارآفرینان و جوانان برگزار شد، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجماعی، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و فرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

افشین کلاهی، رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان، با بیان اینکه‏در ایران به اقتصاد نفتی عادت کرده‌ایم و پایین ترین میزان ریسک‌پذیری را داریم، گفت: «‏در سال‌های اخیر بیشترین حمایت‌ها از خودروساز‌ها شده است ولی آنها ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارند که این میزان بدهی زیاد هم با تحریم‌ها ارتباط ندارد.‏آمارها نشان داده است حمایت دولتی تاثیری در بهبود کارآفرینی نخواهد داشت بلکه باید اکوسیستم را سامان داد.»


 

‏تاکسی‌های آنلاین به سیستمی نظم و سامان دادند که تاکسرانی موفق به نظم دادن به آن‌ نشده بود

ژوبین علاقبند، مدیرعامل اسنپ که از دیگر سخنرانان حاضر در این رویداد بود، گقت: «‏تاکسی‌های آنلاین به سیستمی نظم و سامان دادند که تاکسرانی موفق به نظم دادن به آن‌ نشده بود. کارآفرینان باید معضلی را در جامعه پیدا کنند و آن را حل کنند. ‏جذب سرمایه یک فرایند جانبی در کارآفرینی است. اصل مهم برای کارآفرینی ایده خوب و تیم خوب برای اجرای ایده است.‏در سال‌های گذشته حمل‌ونقل در ایران یک معضل بود. ‏در گذشته آژانس‌ها به مشتریان نرخ نمی‌دادند و راننده شخصا نرخ بالایی را با سلیقه خود تعیین می‌کرد. ‏امنیت هم به خوبی تامین نمی‌شد.»

فرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در رابطه با کارآفرینی گفت: «‏هدف قرار دادن اشتغال خطاست زیرا سبب تامین بودجه از هر طریقی برای انجام اقداماتی‌ با هدف ارائه آمار اشتغال‌زایی می‌شود. ‏هر اقدامی با این رویکرد صرفا مسکن است و از دولت آقای خاتمی تاکنون با شکست مواجه شده است. ‏در جنگ دنبال مرتب بودن سرباز نبودیم و‌مهم جنگیدن بود ولی امروز در جنگ اقتصادی برای کارآفرینان شرایط مناسبی ایجاد نکرده ایم و موانع زیادی پیش روی آن‌ها وجود دارد. ‏بهبود فضای کسب‌وکار شرایط جنگ اقتصادی است که باید ایجاد شود.  ‏⁦‪اسنپ‬⁩ امروز با شهرداری درگیر است. ‏فردی که در بخش غیرمولد اقتصاد ایران فعالیت می‌کرده این درگیری‌ها را نداشته و دوبرابر سود کرده است.»

علمی محمدی تات، رئیس هیات مدیریه انجمن جوانان کارآفرین پیشنهاد داد: « ‏اتاق بازرگانی سازوکاری ایجاد کند تا افراد ایده‌ها را به آن بسپارند تا ایده‌ها پالایش شود و محاسبات عددی را انجام دهد. ‏امیدوارم که دولت فراموش نکند که کشور در بزنگاه‌های تاریخی توسط جوانان اداره شده است.»

۱۶ نهاد به صورت مستقیم در حال قانون‌گذاری و آیین نامه نویسی برای کسب‌وکارهای آنلاین هستند

رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی با بیان اینکه ‏۱۶ نهاد به صورت مستقیم در حال قانون‌گذاری و آیین نامه نویسی برای کسب‌وکارهای آنلاین هستند، گفت: «‏با این همه نهاد هنوز قانون تجارت الکترونیک متعلق به سال ۱۳۸۲ است. ‏سه ماه است که قیمت گذاری خودرو در پلتفرم‌های نیازمندی متوقف شده است و دولت نتوانسته برای این موضوع راه‌حل بدهد و پلتفرم‌های نیازمندی در حال ضرر هستند. ‏وقتی دولتی‌ها می‌گویند میخواهیم حمایت کنیم تن و بدنمان میلرزد. ‏در فضای فیزیکی ‌انواع کالا را می‌توان فروخت در فضای مجازی برای فروش آن‌ها ممنوعیت وجود دارد.
‏هر چه بخواهید شفاف کار‌ کنید به همان میزان جلوی راهت را می‌گیرند.»

حسین سلاح ورزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ‏۶۰ درصد مشاغل در آینده در معرض خطر هستند، گفت :«‏براساس امار موسسات بین‌المللی در سال‌های پیش‌روی اقتصاد ایران ‏نرخ تشکیل سرمایه در بخش‌ کسب‌وکارهای سنتی به نوعیست که نمی‌توان از آن انتظار تولید شغل داشت.
‏هر سال ۴ پله در رتبه‌بندی مربوط به تسهیل شرایط کسب و کار افت می‌کنیم. ‏اگر حاکمیت فقط دو ماده موجود قانون بهبود محیط مسب‌وکار یعنی ماده ۲ و ۳ را رعایت کند، نظر کارآفرینان جلب خواهد شد و مشکلات زیادی قابل حل خواهد بود.»

سال‌ها کار اقتصادی کردیم و حرفه‌ای هستیم ولی در حال حاضر احساس امنیت نمی‌کنیم

غلامرضا شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به رتبه کارآفرینی در ایران در سال ۲۰۱۸ گفت: «‏در نظام اقتصادی توسعه یافته، نوآوران و صاحبان ایده هستند که سرمایه توسعه محسوب می‌شوند. ‏رتبه کارآفرینی ایران در سال ۲۰۱۸، ۱۳ پله صعود کرده است ولی با توجه به موقعیت کشور جایگاه مناسبی نداریم. ‏صحبت از نوآوری زمانی امیدوار کنندست که محیط آن فراهم شده باشد. ‏مسیر حرکت برای جوانان مهیا نیست و فضای کسب‌وکار بسیار تاریک افراد حرفه‌ای گذشته را هم دچار مشکل کرده است. سرمایه‌گذار فرش قرمز نمی‌خواهد سنگلاخ جلوی افرادی که می‌خواهد کار کنند قرار ندهید. ‏ما که سال‌ها کار اقتصادی کردیم و حرفه‌ای هستیم اصلا احساس امنیت نمی‌کنیم و یک‌ماه آینده را نمی‌توانیم پیشبینی کنیم.»

عبدالرضا مصری، نائب رئیس مجلس ‏دو محیط درونی و بیرونی را حاکم بر کارفرما دانست و گفت: «‏محیط درونی مربوط با ایده و توانایی و‌ مهارت کارآفرین است. محیط خارجی نظیر مالیات، قدرت خرید و نوسان نرخ ارز است. ‏در کسب‌وکار اثر محیط‌های خارجی بیشتر از محیط داخلی است. ‏مجوز واردات و قاچاق حاصل کار کارآفرین را می‌تواند از بین ببرد. جایگاه و شان کارآفرین در محیط اداری با چه کسی همتراز شده است؟!
‏در حد بخشدار، مدیرکل و استاندار است؟! حدش کجاست؟! تعریفی وجود ندارد.»

سوررنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه ‏در شاخص محیط کسب و کار رتبه ۱۲۳ و در شاخص‌های تحصیلات‌عالی رتبه تک‌رقمی داریم، گفت: « ‏این نشان می‌دهد سیستم آموزش و اقتصاد ما با هم هماهنگ نیستند.‏در پژوهش کم هزینه نمی‌کنیم اشتباه هزینه می‌کنیم. ‏کار دانشگاه تولید محصول نیست ولی در قراردادهای پژوهشی ایران این موضوع دیده می‌شود در صورتی که درامد دانشگاه باید از محل فروش تکنولوژی باشد. شغل در اقتصاد نفتی یعنی مدرک‌ بگیرید و استخدام شویم. ‏بانک‌ها به عنوان بازیگران سنتی در حال خرید فین‌تک‌ها هستند. اقتصاد آینده بر اساس ارزش افزوده است. دولت می‌دانند با فروش ماده خام‌ نمی‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند. دولت فهمیده که دیگر نمی‌تواند با استخدام کردن شغل ایجاد کند. ‏۴۵۰۰ شرکت دانش بنیان با اقتصاد ۹۰ هزار میلیارد تومانی داریم. ‏استارتاپ‌ها در تقابل‌ها با سیستم بروکراسی مشکل دارند ولی این یک مبارزه‌است.»

‏دولت هم باید استارتاپی و دانش‌بنیان باشد

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ‏دولت هم باید استارتاپی و دانش‌بنیان باشد تا ابتکار و خلاقیت در عرصه دولت هم شکل بگیرد،گفت: «‏از مهمترین مشکلات ما این است که در مراکز آموزشی افراد با مهارت برای کسب و کار خلق نمی‌شوند. ‏دانشجویان متناسب با نیاز کسب‌وکار تربیت نمی‌شوند. ‏خیلی از جوانان حاضر در شرکت‌های دانش‌بنیان که تحولات گسترده ایجاد کرده‌اند تربیت شده محیط آموزشی درون کشور نیستند. ‏رقابت بین بخش سنتی و مدرن در گذشته در حوزه اندیشه بوده است و امروز در حوزه کسب و کار است.»

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *