معرفی سامانه ملی احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا)؛

سامانه امتا صحت اطلاعات اظهاری کارران را از طریق وب‌سرویس‌های حاکمیتی استعلام می‌کند

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۸

پس از رونمایی از سه سامانه مهم ملی “احراز مشتریان تجارت الکترونیکی”، “اطلاع‏ رسانی قیمت کالاها و خدمات” و “ثبت نام غیرحضوری امضای الکترونیکی” در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی الکامپ در روز شنبه مورخ ۱۳۹۸/۴/۲۹، روابط عمومی سازمان توسعه تجارت الکترونیکی در گفتگو با سیدصدرالدین نورالدینی، مدیر سامانه ملی احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا) در این مورد توضیح داده است.

به گزارش وبنا، سیدصدرالدین نورالدینی، مدیر سامانه ملی احراز مشتریان تجارت الکترونیکی گفته است:

«سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا)، با هدف رفع نیاز کسب و کارهای الکترونیکی در خصوص شناسایی و احراز مشتریان خود و همچنین تسهیل فرآیند تعامل مشتریان با کسب و کارها در بستری امن طراحی و پیاده سازی شده است. خاستگاه اصلی این سامانه، نیازی بود که کسب و کارهای الکترونیکی داشتند و مشکلات به وجود آمده در بسترهای آگهی الکترونیکی در ماه ‌های اخیر و ایجاد التهاب در فضای عمومی کشور، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی را برآن داشت که در کوتاه ‌ترین زمان ممکن سامانه را در اختیار مشتریان و کسب ‌و کارها قرار دهد.


در حال حاضر هر مشتری برای سفارش کالا و خدمات مورد نیاز خود می ‌بایست در وب‌ سایت ‌های متعددی ثبت نام کند و برای هر وب ‌سایت، یک نام کاربری و رمز عبوری تعریف نماید و به خاطر سپارد. برخی از کسب ‌و کارها نیز در فرآیند ثبت نام، اطلاعاتی را از کاربر درخواست می‌‌نمایند که نه تنها لزومی به دریافت آن نیست بلکه حتی حریم خصوصی مشتریان را نیز خدشه ‌دار می‌ نماید.

با استفاده از سامانه امتا، مشتریان نیاز به ثبت نام های متعدد در وب سایت های مختلف ندارند. مدیریت اطلاعات قابل دسترس کسب‌ و کارها، در دست کاربر است. در صورت نیاز به اصلاح اطلاعات، فرد با یکبار مراجعه به سامانه امتا و اصلاح اطلاعات مورد نظر، می‌تواند اطلاعات به روز شده خود را در اختیار کسب ‌و کارها قرار دهد.

کسب و کارها بسته به نوع کالا و خدمتی که ارائه می دهند و همچنین بر اساس حجم فعالیتی که دارند نیازمند احراز مشتریان در سطوح مختلف هستند که در بستر این سامانه مدل ‌های ورود مختلف از جمله رمز ایستا، OTP،‌ پیامک ارزش افزوده و امضای الکترونیکی تعریف و پیاده سازی شده است.

کسب و کارها همچنین بر اساس نوع کالا و خدماتی که ارائه می دهند سطوح دسترسی خود به اطلاعات مشتریان را اعلام و در صورت تأیید توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در فهرست دسترسی های اطلاعاتی مجاز آنان قرار می گیرد. اطلاعات مربوط به صلاحیت صنفی، اطلاعات مربوط به اعتبار مالی، سوابق فعالیت و غیره نیز از این دست اطلاعات می ‌باشد.

به طور کلی سامانه امتا با درخواست مشتریان، صحت اطلاعات اظهاری آنان را از طریق وب ‌سرویس ‌های حاکمیتی استعلام نموده و در صورت احراز، با اجازه آنها در پروفایل کاربری ‌شان ثبت می ‌نماید. کسب‌ و کارهای الکترونیکی نیز افزونه ورود و ثبت نام سامانه امتا را بر روی وب ‌سایت خود پیاده سازی نموده و امکان ورود و ثبت نام مشتریان از این درگاه را فراهم می‌ آورند. این سامانه ترکیبی از KYC و SSO است.»

۲ دیدگاه برای این مطلب ارسال شده است

  1. تا وقتی روند ثبت نامی که درست کردن اشکال داره انتظار نداشته باشید استقبال بشه – پر از خطا هست

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *