دبیر شورای انقلاب فرهنگی:

عده ای خود را صرفا به فاضلاب فضای مجازی متصل کرده اند

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۸

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متأسفانه عده ای در استفاده از فضای مجازی خود را صرفاً متصل به فاضلاب فضای مجازی کرده‌ اند و از پویایی‌ها و مزایای آن بهره نمی برند.

به گزارش وبنا به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیزدهمین همایش سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور با عنوان «تمدن نوین اسلامی؛ فرصت‌ها چالش‌ها» در مشهد مقدس برگزار شد.

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این همایش با عنوان «تمدن نوین اسلامی و فضای مجازی» به ایراد سخنرانی پرداخت.


وی با بیان اینکه اندیشه تمدنی متعلق به حال و آینده است که برآیند آن ساخت تمدن مطلوب است و اشاره به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به عنوان معمار تمدن نوین اسلامی گفت: ایشان در نگاه به تمدن؛ راهبرد آینده گرایانه ای دارند و در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از چالش‌ها صحبتی نمی‌کنند بلکه در نگاه به آینده با ارائه ۷ راهبردکلان اثباتی و مثبت نگاهی ظرفیتی را مورد تأکید قرار می‌دهند.

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیانیه‌ای با نگاه مثبت و به دنبال ظرفیت هاست

وی افزود: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، در نگاه به گذشته اساساً نداشته‌ها و تلخی‌های گذشته را ذکر نمی‌کند و در نگاه به امروز هم به دنبال نگاه ظرفیتی و مثبت است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: در دیدگاه جدید آینده‌پژوهی اساساً به دنبال ترسیم آینده مطلوب می‌روند و توجه چندانی به وضعیت موجود ندارند.

بیانیه گام دوم مسیر رسیدن به تمدن نوین اسلامی را نشان می‌دهد

وی ادامه داد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز مبتنی بر همین نگاه به آینده مطلوب ارائه شده است که اگر تصویر روشن ذهنی از آن ترسیم شود، می‌تواند مسیر رسیدن به آن تمدن نوین اسلامی را نشان دهد که از این روش با عنوان روش (Back Casting) یا رویکرد پسانگر نام می‌برند.

فضای مجازی؛ فضای حکمرانی پیشرفته عدالت بنیان است

عاملی گفت: فضای مجازی تأمین کننده فضای حکمرانی پیشرفته هوشمند عدالت بنیان برای جامعه است اما متأسفانه عده‌ای در استفاده از فضای مجازی خود را صرفاً متصل به فاضلاب فضای مجازی کرده اند و از پویایی‌ها و مزایای آن بهره نمی‌برند.

فضای مجازی ظرفیتی برای استقرار دولت اسلامی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در تبیین ۵ دوره تمدنی شامل دوره انقلاب اسلامی، دوره نظام اسلامی فعلی، دوره دولت اسلامی، دوره جامعه اسلامی و دوره تمدن نوین اسلامی خاطر نشان کرد: فضای مجازی ظرفیتی برای استقرار دولت اسلامی است.

وی افزود: فضای مجازی با ایجاد نظام‌های تأمین کننده حقوق فردی و اجتماعی شهروندان می‌تواند نیازهای دولت اسلامی کارآمد را برطرف کند.

عاملی ادامه داد: نظام پاسخگویی هوشمند، تأمین بهره وری متمایل به بی نهایت و تحقق دولت بدون فساد با دسترسی آزاد به اطلاعات تأمین کننده امنیت و اعتماد اجتماعی از ویژگی‌هایی است که با استفاده درست از فضای مجازی می‌تواند حاصل شود و به عنوان ظرفیتی برای استقرار دولت اسلامی محسوب شود که عدالت نظام مند، رفع تبعیض و کاهش فاصله مرکز و پیرامون را به وجود می‌آورد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به خصیصه‌ها و قابلیت‌های فضای مجازی برای استقرار جامعه اسلامی و همچنین خصیصه‌های جهانی فضای مجازی برای دست یافتن به تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: دوره استقرار تمدن نوین اسلامی دوره رها شدن از دولت‌های جغرافیا مبنا هستیم و به دوره استقرار حکمرانی جهانی نزدیک می‌شوی.

وی با نگاه به چالش‌های فضای مجازی گفت: البته بحث تنهایی ناشی از کم شدن ارتباطات طبیعی از چالش‌هایی است که فضای مجازی با آن مواجه است و در این زمینه بایستی دقت داشت که کدام مورد را می‌توانیم مجازی کنیم چنانکه ما نباید حج و مسجد و زیارت را مجازی کنیم.

وی افزود: قدرت تمدنی منشأ استقرار جامعه اسلامی است و البته در کسب قدرت نبایستی از الگوهای غربی تقلید کنیم بلکه بایستی با جستجوی الگوهای متعالی به ترسیم تمدن نوین اسلامی بپردازیم که مرحله احیا قدرت تمدنی اسلامی است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *