فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی: نباید از گوگل آمریکایی استفاده کرد، موتور جستجو و پیام رسان‌ها باید ملی باشند / تعریف وزارت ارتباطات از شبکه ملی اطلاعات حداقلی و کلاسیک است

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: وزارت ارتباطات زیر بار بومی‌سازی شبکه ملی اطلاعات که تأکید شوراست، نمی‌رود.

ابوالحسن فیروزآبادی گفت: متأسفانه شورای عالی فضای مجازی نظارت کامل و بودجه مناسبی برای اجرای مصوباتش ندارد تا مصوبات ضمانت اجرایی داشته باشند. شاهد یک عقب‌ماندگی ساختاری و نهادی هستیم. در بسیاری از حوزه‌ها به جای سازمان‌های متولی، ما در مرکز بحث را آغاز می‌کنیم و مصوبه می‌گیریم و آن مصوبه، چون از درون ساختار بیرون نیامده، ساختار احساس مسئولیت ندارد یا دچار اجتهادهای آن سازمان می‌شود.

وی درباره انتقادات موجود درباره عدم پیشرفت لازم در حوزه شبکه ملی اطلاعات گفت: دوستان وزارت ارتباطات حداقلی فکر می‌کنند و علاقه دارند شبکه ارتباطات و اطلاعات را به‌صورت کلاسیک در کشور توسعه دهند. البته نکات مصوبه را هم مورد توجه قرار می‌دهند.


وی گفت:مثلا الان برای پیداکردن اطلاعات از گوگل استفاده می‌کنیم که این درست نیست. اطلاعات ما از طریق آمریکا بیاید، این نقطه اختلاف ماست. یا در حوزه پیام‌رسان بدون اغراق بالای ۹۰ درصد محتوای پیام‌رسان‌ها در کشور روی پلت‌فرم‌های خارجی است. تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی از ۱۰ درصد بیشتر است، اما از لحاظ حجم کارکرد بیش از ۹۰ درصد روی پیام‌رسان‌های خارجی هستیم که دلیلی ندارد. این یعنی ما استقلال در فضای مجازی نداریم و نمی‌توانیم اعمال حاکمیت کنیم. وقتی من یک داروخانه را جست و جو می‌کنم گوگل داروخانه‌ای را به من نشان می‌دهد که پول آگهی گرفته است. امنیت هم نداریم، چون ممکن است ما را به جاهای بدی ببرد که به صلاح کشور نیست. این نکات مورد اختلاف ماست که متأسفانه در پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات دوستان وزارت به‌صورت شکلی زحمات زیاد و خوبی را کشیدند به همین دلیل هم آمارهای عجیب و غریب می‌دهند، ولی در عمل مردم به‌طور عام به ارسال پیام، خبرخوانی یا جست‌وجو نیاز دارند که این کارها در شبکه‌ها و مسیرهای خارجی است و الزاماتی مثل استقلال، حاکمیت، امنیت و صیانت رعایت نشده و تا رسیدن به الزامات راه درازی باقی مانده و بیش از ۲۰ درصدی است که آقایان می‌گویند.

فیروزآبادی گفت: ما اعتقاد داریم همان‌طور که وزارت ارتباطات خود را موظف می‌داند که مدیریت ارتباطات زیرساختی را داشته باشد و موظف می‌داند اینترنت جهانی را به کشور بیاورد و توزیع کند، همان طور باید خودش را موظف بداند که پیام‌رسان و موتور جست وجو ایرانی باشد و مردم از نامه‌رسان‌هایی که آمریکایی هستند، خارج شوند.

منبع: روزنامه کیهان

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *