تومن با انتشار بیانیهای از سیاستهای سازمان تاکسیرانی انتقاد کرده است.
به گزارش وبنا متن این بیانیه به شرح زیر است:
سازمان تاکسیرانی در تاریخ ۱۷ تیرماه، نشستی خبری با موضوع “آخرین پیشرفتهای توسعه پرداخت الکترونیک در تاکسی” را با حضور مدیرعامل فونپی و مدیرعامل ریالو برگزار کرد. در این نشست، سازمان تاکسیرانی میزبان رسانه های مطرح و فعال در حوزه پرداخت و استارتاپی بود در حالی که جای بزرگترین بازیگر این حوزه خالی بود؛ موضوعی که محل سوال برای خبرنگاران مطلع حاضر در جلسه نیز بود.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در جواب به چرایی عدم حضور “تومن” در این جلسه بیان داشت که موضوع این جلسه بارها به آنها ابلاغ شده ولی حاضر به همکاری نشده اند. این پاسخ شاید برای خاتمهدادن به موضوع در نشست خبری که “تومن” در آن حضور ندارد تا از خود دفاع بکند کافی باشد، اما به قطع اپلیکیشینی که بیش از چندین برابر مجموع تراکنشهای دو اپلیکیشن دیگر حوزه پرداخت آنلاین تاکسی را داراست، حرفهای ناگفته زیادی دارد.
در این نشست که انگیزه تشکیل آن اعلام هم پذیرندگی ریالو و فونپی بود، به جمع آوری کیوآرها و نصب کیوآر مشترک اشاره شد. طبیعتا برداشت حاصله برای شنونده این خواهد بود که دو کیوآر ریالو و فونپی جمع آوری میشوند و کیوآر واحدی از سمت این دو کیف پول بر روی تاکسیها نصب خواهد شد، اما فردای همان روز اتفاق دیگری در تاکسیرانی رخ داد. تاکسیرانی به تمامی مسئولان خطوط تاکسی ونک اعلام کرد که از روز شنبه بایستی تمامی کیوآرها از تاکسیها قبل از ورود به پایانه جمع آوری شود و هیچ تاکسی و راننده ای حق ورود به محوطه پایانه را نخواهد داشت مگر اینکه کیوآر خود را تحویل بازرسان تاکسیرانی بدهند که این موضوع شامل کیوآرهای تومن نیز میشود.
امروز، رابطه گرم و صمیمانه میان فونپی و تاکسیرانی بر هیچ فعال حوزه پرداخت یا استارتاپی پوشیده نیست. برای اجتناب از تکرار مفصل چگونگی مجوز گرفتن فونپی از سرپرست وقت تاکسیرانی، و داستان درگیریهای میان “رسید”، “کیفپی”، “توسن سها” و “پرداختم” با تاکسیرانی و اعتراض به حق این شرکتها به عملکرد تاکسیرانی و ایجاد بی چون و چرا انحصار برای فونپی، پیشنهاد میکنیم به مقاله (https://way2pay.ir/97022) مراجعه کنید. در دورهای که پس از ماهها ایجاد فرسایش و عدم همکاری تاکسیرانی با رسید، کیفپی، توسن سها و پرداختم، با حمایتهای تاکسیرانی تهران، فونپی تنها فعال این حوزه باقی ماند.
تومن پس از ۱۶ ماه حکمفرمایی مطلق و انحصاری فونپی، توانست به این بازار ورود کند و این انحصار را بشکند و بستر را برای فعالیت دیگر شرکتها مانند ریالو فراهم کند. تومن در ابتدا با بازار شکستخورده ای طرف بود که ذینفعان سرویس پرداخت با کیوآرکد، چه راننده چه مسافر، نه از آن تجربه خوبی داشتند و نه به استفاده از آن رغبتی. اعتمادسازی و ترمیم تجربه بد مسافران تاکسی و به خصوص تاکسیداران، اولین چالش بزرگ تومن بود که میتوانست این شرکت دانش بنیان را که از دانشجویان و تحصیلکرده های برترین دانشگاههای کشور تشکیل شده است، مانند شرکتهای قبلی به خاکستر تبدیل کند. اما “تومن” با تکیه بر توان فنی کم نظیر، عملیات گسترده و شناخت درست و بهموقع نیازهای بازار توانست که از این آتش، سیاوش بیرون آید.
پس از گذشت مدت کوتاهی، تومن بدون ایجاد الزام و اجبار و در تعامل با رانندگان، در شاخصهای عملکردی همچون تعداد راننده، تعداد تراکنش و تعداد نصب اپلیکیشن پیشتاز این بازار شد. اما اینبار تاکسیرانی رنگ جدیدی به حمایتهای یکجانبه خود داد و بر خلاف رویه دو سال پیش، به سمت نیازهای بازیگر قدیمیتر و ضعیفتر بازار متمایل شد و صحبت از الزام یکپارچه سازی پرداخت الکترونیک تاکسی یا همان هم پذیرندگی، از سوی هر سه شرکت فعال در این حوزه به میان آورد. هم پذیرندگی به این معناست که مسافر بتواند با داشتن هر یک از این اپلیکیشنهای پرداخت کرایه، یک کیوآر را اسکن کند و پرداخت خود را به سرانجام برساند. مدیرعامل تاکسیرانی دغدغه درستی را مطرح میکند که البته حرف جدیدی نیست و در ماههای ابتدای فعالیت خود در این سمت نیز به موضوع هم پذیرندگی اشاره کرده بود، اما تا قبل از پیشتازی تومن در این بازار این موضوع مسکوت باقی ماند و نمودی در صحبتها و نقطه نظرات و حتی متن تفاهمنامه فیمابین تاکسیرانی با تومن و ریالو و فونپی نداشت.
در پاسخ به ادعای ریاست سازمان تاکسیرانی مبنی بر عدم رغبت و همکاری “تومن” در پیاده سازی هم پذیرندگی، “تومن” اعلام میدارد که در جواب به نامه سازمان تاکسیرانی به شماره ۳۳۵۲۵/۴۱۴ مورخ ۱۳۹۸/۰۱/۲۱ ، شرکت تومن در تاریخ ۱۳۹۸/۰۱/۲۶ در راستای اجرای هم پذیرندگی از سمت تومن از آن سازمان درخواست کرده تا دستورالعملهای فنی و اجرایی مربوط به نحوه پاسخگویی به رانندگان و مسافرانی که در سفر خود برای پرداخت از دو پلتفرم استفاده نموده اند و همچنین نحوه تسویه حساب بین شرکتها را ابلاغ کنند که مستندات آن در ادامه میآید.
لازم به ذکر است که تومن از ابتدای فعایت خود در پی تعریف فضای همکاری با دیگر فعالان صنعت پرداخت در راستای نیل به تحقق شهر هوشمند و ایجاد شبکه یکپارچه پرداخت تاکسی در تعامل تنگاتنگ با معاونت فنآوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و تحت لوای دستورالعملهای تنها نهاد قانونگذار فعالیتهای مالی و پرداختی یعنی بانک مرکزی بوده و خواهد بود. با این تعاریف، سازمان تاکسیرانی و تفکر حاکم به آن را میبایست یا نامطلع و نابلد و ناآشنا به این مسائل تلقی کنیم و یا اینکه بپذیریم تاکسیرانی به قیمت آبرو و اعتبار و سواستفاده از جایگاه خود، حاضر به ایجاد مزیت رقابتی دستوری برای گروهی خاص است. در هر دو حالت نظر مثبت تاکسیداران و اعتماد مسافران به تومن در ارائه سرویس و پشتیبانی و پاسخگویی و محصول با کیفیت، برای سازمان تاکسیرانی مهم نبوده و نیست و این سازمان تنها راه تعامل با تومن را سواستفاده از جایگاه خود برای توبیخ رانندگان و ایجاد فضای روانی برضد تومن و رانندگان مجهز به تومن میداند.
در آخر این سوال مطرح است که سازمان تاکسیرانی تا چه زمانی اجازه خواهد داشت تا با ایجاد هزینه و ضرر برای کسب و کارهای نوپا و دانشبنیان و استارتاپها، تیشه بر ریشه اشتغالزایی بزند. آیا به اندازه کافی در این مسیر خون شرکتهای جوان و کاربلد به زمین ریخته نشده است؟ در فضای اقتصاد این روزهای ایران که رونق از آن رخت بربسته و شاخصهای اقتصادی و حجم اقتصاد ایران رو به افول و کوچکتر شدن است، چه جای سیاوش کُشی است.
بدیهی است در صورتی که در فرآیند پیادهسازی این طرح توسط عاملان اجرایی، تعمداً مبادرت به جمع آوری یا مخدوشسازی بارکدهای دوبعدی شرکت تومن شود، این امر مصداق ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی با موضوع تخریب عمدی اموال متعلق به غیر بوده و جرم محسوب میشود. این موضوع چه از طریق مباشرت سازمان تاکسیرانی صورت بگیرد و چه از طریق اجبار تاکسیرانی بر رانندگان، مصداق این ماده خواهد بود.
همچنین الزام نمودن شرکتهای فعال در حوزهی پرداخت الکترونیک کرایه ی تاکسی به همکاری با یکدیگر، مخل رقابت بوده و مطابق ماده ۴۴ قانون اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی، مصداق انحصار میباشد که این موضوع در جریان رسیدگی در شورای رقابت است.
این اقدام علاوه بر ورود خسارات مادی به شرکت “تومن”، منجر به ورود خسارات معنوی از قبیل ایراد خدشه به نام تجاری تومن خواهد شد که در صورت تحقق، مورد پیگیری و رسیدگی این شرکت در مراجع قضایی قرار خواهد گرفت.
شرکت تومن از تمامی مسئولان و نهادهای مدافع حقوق رقابت و کسب و کارهای اینترنتی و شرکتهای دانشبنیان دعوت میکند تا با ورود به این مساله، از رفتارهای غیرمسئولانه و غیرکارشناسی و غیرقانونی سازمان تاکسیرانی ممانعت به عمل آورند.
در پایان، مجدداً شرکت تومن آمادگی خود را برای همفکری و مشارکت در طراحی هر نوع راهکار جامعی برای توسعه و سهولت پرداخت الکترونیک تاکسی اعلام میدارد.