فرجود درسومین دوره رویداد "اینوتهران" با محوریت داده های مکانی مطرح کرد کرد:

تهران هوشمند طی سه سال ۱۰۰ طرح پایلوت خواهد داشت

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸

سومین دوره رویداد اینوتهران با محوریت نیازهای فناورانه شهرداری تهران در حوزه داده های مکانی، روز هفدهم تیرماه در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.
در این نشست که با همکاری سازمان فاوا، صندوق نوآوری و شکوفایی و سازمان فضایی ایران برگزار شد به مهمترین نیازهای فناورانه شهرداری تهران در حوزه اطلاعات مکانی پرداخته شد.

استمرار اینوتهران
در این همایش یک روزه، دکتر محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با تاکید بر اهمیت توسعه نوآوری و همت همه بخش‌ها در این راستا، ساختار و حوزه های عملیاتی شهرداری را برشمرد و آن را بازاری بزرگ و جدی برای کسب و کارهای نوآورانه معرفی کرد.
مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در ادامه پروژه های تهران هوشمند را تشریح کرد و با اشاره به برنامه هدایت نوآوری شهرداری گفت: ما باید کمک کنیم فضا برای فعالیت بخش خصوصی فراهم شود. تمرکز ما بر ارائه نیازهای فناورانه شهرداری است و رویداد “اینوتهران” رویدادی مستمر خواهد بود.
او در خصوص راه های تعامل با اکوسیستم نوآوری گفت: سامانه “باهم” و فضاهای living lab امکاناتی برای تعامل با شهروندان است. مراکز توسعه نوآوری که راه اندازی شده نیز برای تعامل با اکوسیستم نوآوری طراحی شده است.
فرجود با مروری بر دو رویداد قبلی اینوتهران در حوزه پسماند و آتش نشانی بر ادامه دار بودن این رویداد تاکید کرد و سپس در توضیح سایر برنامه ها و پروژه های تهران هوشمند گفت: تاکید بر باز کردن داده ها وتامین API مورد نیاز شرکت‌ها و کسب و کارهای نوین تا کنون در حوزه هایی مثل شهرسازی و پسماند و… انجام شده و رو به توسعه است.
او در ادامه گفت: توسعه پهنه های فناوری از دیگر اقدامات ماست. برای مثال در مناطق ۲ و ۶ پهنه هایی برای اجرای پایلوتِ پروژه های تهران هوشمند در حوزه پسماند، پارک حاشیه ای و IOT در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل سازمان فاوا سپس به تهیه نقشه نوآوری اشاره کرد و گفت: شناخت و برنامه ریزی بر مبنای داده های مربوط به پراکندگی پهنه های نوآوری، راه را برای برنامه ریزی‌های آتی هموار می‌کند. ما ژئودیتابیس قوی داریم که قلب داده های مکانی شهرداری است و حول آن سرویس‌های بسیاری ارائه می‌شود و داده های آن برای کسب و کارهای نوین، کاربردی خواهد بود.
فرجود در پایان، ظرفیت‌های شهرداری تهران را برای کمک به توسعه نوآوری شهری بسیار زیاد دانست و گفت: در برنامه تهران هوشمند قصد داریم طی سه سال ۱۰۰ طرح پایلوت داشته باشیم و دبیرخانه تهران هوشمند نیز پذیرای طرح‌های نوآورانه خواهد بود.
در بخش دیگری از این نشست ، دکتر سیاوش ملکی، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی رویکردها و خدمات صندوق در حمایت از نوآوری در حوزه شهری را تشریح کرد و گفت: ۱۷ شتابدهنده در حال حاضر به شرکت دانش بنیان تبدیل شده اند و ما از طریق آنها می‌توانیم به استارتاپ ها کمک کنیم. ارائه تسهیلات، ودیعه فضای استقرار و خدمات توانمندسازی بلاعوض از جمله این کمکهاست.

همکاری سازمان فضایی با برنامه تهران هوشمند
دکتر مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران هم در این رویداد با تاکید بر اینکه عرصه فضا برای کشورها عرصه اقتداری محسوب می‌شود و با اشاره به نقش فضا در نقشه جامع علمی کشور گفت: دغدغه ما توانمند ساختن این صنعت است. همچنین توسعه خصوصی سازی بخش فضایی نیز از مهمترین اهداف ماست. خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی در این زمینه ایجاد شده و برای توسعه بیشتر نیازمند مشارکت بخش خصوصی هستیم. ما با شهرداری تهران برای توسعه زیرساخت‌های شهر هوشمند همکاری کامل خواهیم داشت. در این امر اهمیت اطلاعات مکانی به لحاظ زیرساختی و اقتصادی حائز اهمیت بسیار است.


اهمیت مشارکت مردم در جمع آوری اطلاعات مکانی
در پایان، مهدی محبوبی، معاون اطلاعات مکانی سازمان فاوای شهردارب تهران هم با تاکید بر اهمیت داده ها مکانی به عنوان بستر توانمندساز برای توسعه فضای نوآوری، درباره نیازهای فناورانه و نوآورانه شهرداری در حوزه اطلاعات مکانی گفت: مشارکت مردم در جمع آوری اطلاعات مکانی، اماکن شاخص و المانهای شهری، مناسب سازی فضاهای شهری برای توان یابان، افزایش دقت GPS موبایل با استفاده از زیرساخت RTK شهرداری و کاربردها و تجاری سازی داده ها از جمله نیازهای فناورانه شهرداری در این حوزه است.
در ادامه این همایش نیز جلسات B2B برگزار شد و شرکت‌ها و بخش‌های مختلف زیست بوم نوآوری شهر با یکدیگر تعامل کردند.

منبع: به گزارش روابط عمومی سازمان فاوای شهرداری تهران

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *