راز و رمزهای سئولب از زبان سئو مستر تخفیفان

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۸

دوره اول سئولب که در تاریخ ۲۲ اردیبهشت و با هدف ارتقا سطح علمی و کاربردی در سطح کشور برگزار شد به پایان رسید؛ کارگاهی که توسط علی حسینی، یکی از اساتید بزرگ سئو در ایران راه اندازی شد و سر و صدای زیادی در حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئو به پا کرد.

این کارگاه آموزشی که حاصل تلاش تیمی حرفه‌ای بود مورد توجه بسیاری از فعالان حوزه سئو قرار گرفت و قرار است در آینده نزدیک، شاهد برگزاری دوره‌های بعدی این کارگاه باشیم.

با توجه به این موضوع که محمد هدایتی به عنوان یکی از فعالان حوزه سئو در این رویداد نقش داشت و از نزدیک شاهد روند پیشرفت دانشجویان حاضر در دوره بود در گفت‌وگویی که با وی ترتیب دادیم به اهداف برگزاری کارگاه سئولب، چالش‌های پیش روی برگزاری دوره و… پرداختیم. با ما همراه باشید و گپ و گفت ما را با سئو مستر تخفیفان بخوانید.


اگر بخواهید یک مفهوم کلی از سئولب به ما بگویید، آن چیست؟

سئولب یکی از معدود کارگاه‌های آموزش سئو است که در آن مفاهیم سئو مانند دانشگاه به کسی دیکته نمی‌شود. در واقع کار اصلی سئولب این است که یک جرقه‌ای در ذهن دانشجویان روشن کند و آنها برای دستیابی به صفر تا صد آن به دنبال تحقیق و بررسی و خطا و آزمون بروند.

این دانشجویان چگونه مجاز به ورود به این کارگاه می‌شوند؟

قبل از هر چیز برای ورود به سئولب یک پیش ثبت نام وجود دارد که مشتاقان یادگیری مفاهیم سئو در این کارگاه باید اول در آن ثبت نام کنند. مرحله بعدی آزمون است که ما در دوره اول آن را برگزار نکردیم و منتخبین به مرحله بعد، یعنی مصاحبه راه پیدا کردند. که در این مصاحبه، انگیزه بچه‌ها و اینکه چقدر اهل چالش هستند بیشتر مهم بود. زیرا در کارگاه سئولب قرار است با کلی چالش روبه‌رو شوند و صرفا در کارگاه شنونده نیستند. اما در دوره دوم بعد از ثبت نام یک آزمون هم برای کسانی که ثبت نام می‌کردند، در نظر گرفتیم.

آیا داشتن تجربه کار، برای افرادی که در سئولب ثبت نام می‌کنند مهم است؟

خیر. افرادی که در سئولب شرکت می‌کنند می‌توانند حتی در اول راه سئو باشند؛ ولی در عین حال نباید به این صورت باشند که در پی یادگیری مسایل کوچک و پیش پا افتاده وب باشند. رسالت اصلی سئولب این است که دانشجویان را به چالش بکشد و با مشخص کردن یکی از مفاهیم ادامه یادگیری و تجزیه تحلیل آن را از دانشجویان می‌خواهد؛ یعنی دانشجویان باید روحیه تحقیق داشته باشند و تمام مفاهیم را حاضر و آماده از مدرسان نخواهند.

هدف اصلی دیگر سئولب، کار تیمی است. یعنی دانشجویان حاضر در سئولب که در قالب یک تیم به فعالیت خود در کارگاه ادامه می‌دهند، باید بتوانند از پس چالش‌ها به صورت تیمی بربیایند. در هنگام انجام پروژه‌های خود توسط مدرسان سئولب یک سری راهنمایی‌هایی دریافت می‌کنند که باید بتوانند با استفاده از آنها پروژه محوله به خود را پیش ببرند. باید روحیه سرچ کردن داشته باشند و همچنین نباید فقط در روز کلاس فعال باشند و کار کنند، بلکه باید کل هفته را مشغول بررسی و تحقیق باشند.

بنابراین اینکه دانشجویان باید سئو را خیلی حرفه‌ای بلد باشند ملاک ورود به سئولب نیست و حتی بسیاری از کسانی که مشتاق حضور در کارگاه هستند کار محتوا انجام می‌دهند و با فضای سئو غریبه هستند.

یعنی افرادی که در این کارگاه ثبت نام می‌کنند، نباید یک دانش پایه‌ای از سئو داشته باشند؟

افرادی که در مصاحبه سئولب قبول می‌شوند، افرادی هستند که اهل چالش و دانستن هستند. این افراد وقتی سر کلاس‌های سئولب می‌نشینند به صورت ناخودآگاه به دنبال دانستن بیشتر سئو می‌روند و قطعا بعد از ورود به کلاس‌ها اون دانش پایه‌ای سئو را خودشان می‌سازند.

یعنی فاکتور اصلی برای قبول شدن در آزمون ورودی سئولب انگیره و علاقه است؟

انگیزه در کنار علاقه. اگر علاقه به این موضوع نباشد هیچ وقت کسی به سمت این کارگاه نمی‌آید.

کمی بیشتر درباره آزمون سئولب برای ما بگویید.

در مرحله دوم جذب دانشجو در کارگاه سئولب، فلیتر آزمون را قرار دادیم. یعنی پیش ثبت نام، آزمون و مصاحبه که در این حالت همه به مرحله مصاحبه راه پیدا نمی‌کنند و در مرحله آزمون رد می‌شوند. باز هم باید بگویم که این آزمون بیشتر انگیزشی و کمی بر پایه سئو است.

آزمون سختی بود؟

خیر سخت نبود. سوالات کلی و مفهومی بود. سوالات بیشتر در حد این بود که ما طرز تفکر شرکت کنندگان را بدانیم.

سئولب بعد از دوره دوم ادامه پیدا می‌کند؟

بله. بعد از دوره اول و دوم این کارگاه به کار خود ادامه خواهد داد. فقط با این تفاوت که در دوره سوم به بعد کارگاه سئولب به صورت رایگان به کار خود ادامه نخواهد داد و فقط دو دوره اول رایگان است.

روند کار سئولب به چه صورت است؟

ظرفیت سئولب ۹ نفر است که در آن دانشجویان به سه تیم سه نفره تقسیم می‌شوند. هر تیم با سه کلمه کلیدی باید یک سایت را از صفر تا صد طراحی و راه‌اندازی کند که در نهایت در آخر پروژه، این سه کلمه کلیدی باید در صفحه اول گوگل باشند. یکی از کلمات سه سیلابی و دو کلمه دیگر دو سیلابی هستند. برای این کار باید دامین و هاست بخرند و برای طراحی سایت از وردپرس استفاده کنند. در این دوره موضوعاتی که دانشجویان بر حسب آنها سایت زدند سایت‌ گردشگری، اجاره خانه و سایت نقد و بررسی فیلم بود که باید در آنها استانداردهای سئو را رعایت می‌کردند.

در انجام این راه اندازی سایت خود دانشجویان صفر تا صد را انجام می‌دهند یا اینکه شما هم به آنها کمک می‌کنید؟

همانطور که گفتم در سئولب مفاهیم به دانشجویان دیکته نمی‌شود ولی در حد رفع اشکال در کنار دانشجویان هستیم و روند کاری آنها را زیر نظر داریم. دانشجویان همین دوره به شدت اهل سرچ کردن بودند و فقط کافی بود تا اسم GTmetrix را بیاوریم تا آنها صفر تا صد آن را دربیاورند. در واقع این روحیه تحقیق آنها بود که باعث شد در مصاحبه قبول شوند.

در پایان راه دانشجویان توانستند شما را راضی کنند؟

برای ما در سئولب تلاش دانشجویان و تیم سازی و جنگندگی آنها در قالب یک تیم مهم بود. این تیم‌ها در سئولب لیستی از هدف براشون مشخص می‌شود که باید به این اهداف برسند. در طول راه در کنارشان بودیم ولی هدف اصلی ما این بود که دانشجویان رو پای خودشان باشند.

به عنوان مثال امروز چهارشنبه پنجم تیر ماه یکی از تیم‌ها همایش نگتیو سئو داشتند. درباره این موضوع ارائه داشتند و مردم هم می‌توانستند ارائه آنها را از نزدیک تماشا کنند. در واقع یکی از چالش‌های سئولب این است که این افراد در طول دروه باید یک ارائه داشته باشند. چالش اصلی این موضوع این است که موضوعی که برای تحقیق آنها انتخاب می‌شود، اصلا موضوع آسانی نیست و به راحتی نمی‌توانند مقاله‌های مرتبط با آن را در اینترنت پیدا کنند.

کار دیگری که با دانشجویان انجام می‌دهیم این است که با هم بنشینیم و سایت‌های بزرگ را تحلیل و بررسی کنیم. در واقع کار ما با اتمام کارگاه سئولب با بچه‌ها به پایان نمی‌رسد و شاید تا یکسال یا بیشتر طول بکشد.

دانشجویان در ادامه راه چه کاری می‌توانند بکنند؟

این بچه‌ها می‌توانند بعد از اتمام کارگاه در کنار ما در پروژه‌ها باشند و حتی اگر علاقمند باشند در پروژه‌های سئو می‌توانند دستیار باشند که نه تنها دانش سئو آنها را پرورش دهیم بلکه بتوانیم دانش مدیریتی آنها را نیز بیشتر و بیشتر کنیم.

شنیده‌ایم که در این دوره آقای عادل طالبی و آقای صفری حضور داشتند. آیا حضور آنها برای دوره‌های بعد نیز تکرار می‌شود؟

در این دوره آقاین طالبی، صفری و افشین زندی حضور داشتند که هر کدام بخشی از سئو را تدریس کردند؛ یعنی ما در این دوره و دوره‌های بعد تدریس و آموزش سئو به این صورت را خواهیم داشت. آقای حسینی که نیز در سئولب کار تدریس را داشته‌اند. برای دوره‌های بعد نیز مهمان‌ها سورپرایز هستند و اشخاص جدیدی در سئولب به عنوان میهمان خواهیم داشت.

از تجربه سئولب برای خودتان به ما بگویید.

از زمانی که آقای علی حسینی ایده سئو لب رو داد، اولین تصمیمی که گرفتیم، این بود که تا جایی که می‌شود سعی کنیم از روند کلاسیک آموزشی فاصله بگیریم و همه چیز را بر اساس الگوی کار تیمی جلو ببریم. توی سئولب تلاش بر این بود که بچه‌ها هدایت بشوند. ‌

باید اعتراف کنم روزهای ابتدایی که ایده سئولب در ذهن ما شکل گرفت فکرش را هم نمی‌کردم که بتوانم خودم پیشرفتی داشته باشم و هر چقدر هم که به پلن کار تیمی فکر می‌کردم باز هم باورم نمی‌شد قرار باشد از بچه‌ها چیزی یاد بگیرم و طبق همه دوره‌های آموزشی، مدرس به دانشجوها به شکل یک طرفه‌ای درس بدهد. به قول مولوی: «اشتباهی هست لفظی در بیان».‌

توی سئولب کسی تنهایی کار نمی‌کرد. توی سئولب ما تمرین کردیم که به هم گوش کنیم. ما یاد گرفتیم می‌شود بدون پیش فرض با همدیگر ارتباط برقرا کنیم و دانش‌هایی که داریم را منتقل کنیم. سئولب برای من و همه بچه‌های دوره فقط یک کلاس درس نبود، پروژه‌ای بود که می‌توانستیم هر چیزی را که می‌خواهیم امتحان کنیم و هر مسیری را که احساس می‌کنیم نیاز است طی کنیم. تجربه‌ای که در کشور ما خیلی کم پیش می‌آید که بشود انجامش داد.‌

به طور خلاصه باید بگویم دوره اول سئولب به بهترین شکلی که می‌توانست تمام شد و در مواجه با چالش‌ها، ما کلی تجربه برای دوره‌های بعدی آن پیدا کردیم تا بتوانیم سئو را اصولی، استاندارد و حرفه‌ای، در کنار دوستان جدیدی که قرار است به ما ملحق بشوند، یاد بگیریم.

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *