مدیرعامل شرکت ملی پست ایران اعلام کرد:

آغاز برنامه تحول پست با همکاری بخش خصوصی / استقبال پست از استارت آپ ها و کسب و کارهای پستی

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۸

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران با اشاره به اقدامات انجام شده برای تدوین و طراحی برنامه تحول دیجیتال پست و سکوی تجارت الکترونیک با عنوان «ستاپ»، از آغاز این برنامه با اعلام فراخوان برای مشارکت بخش خصوصی خبر داد.
حسین نعمتی مدیر عامل شرکت ملی پست ایران با اشاره به آغاز تحول در شرکت ملی پست ایران، گفت: با شرایط جدید بازار، کسب و کارها و بر اساس اساسنامه این شرکت، برنامه تحول شرکت ملی پست ایران تدوین و طراحی شده است.

وی با اشاره به تغییرات مدیریتی و حضور اعضای جدید هیات مدیره با رویکردهای به روز، افزود: با بررسی پست کشورهای مختلف و مطابق با رویکرد اتحادیه پستی جهانی برنامه پلتفرمی شرکت ملی پست طراحی شد که بر اساس این برنامه شرکت ملی پست ایران به عنوان سکوی تجارت الکترونیک در کل کشور تبدیل می شود.

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران تصریح کرد: ما می توانیم امکانات و تجهیزات خود را با تمام بخش های مختلف که در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت دارند به اشتراک بگذاریم و حرکت منسجم و هدف مندی داشته باشیم.


تشکیل ۱۱ کمیته راهبری برای اجرای طرح تحول پست

وی با اشاره به پروژه هایی که در گذشته در راستای تحول در پست انجام شده است، افزود: به دلیل عدم انسجام و بی توجهی به تمام جوانب، پروژه هایی مانند ۱۹۳ (خدمات شهروندی) یا سیماک، دچار مشکلاتی شدند و به نتیجه پیش بینی شده دست نیافتند، اما در حال حاضر تمام جوانب پروژه هایی که قرار است با همکاری بخش خصوصی انجام شود دیده شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

نعمتی با اشاره به اینکه برای تحول در شرکت ملی پست ۱۱ کمیته راهبری تشکیل شده است، گفت: در هر یک از این کمیته ها ۴ تا ۵ پروژه تعریف شده است و نتایج مباحث این کمیته ها در شورای راهبری طرح تحول دیجتال و (ستاپ) که اعضای هیات مدیره و معاونین شرکت ملی پست عضو آن هستند، مطرح و تصویب می شود و جنبه قانونی و اجرایی پیدا می کند.

وی، کمیته راهبری برنامه توسعه روابط تجاری و منابع برون سازمانی، مدیریت یکپارچگی و توسعه زیرساخت فناوری اطلاعات، مدیریت هزینه و محاسبه قیمت تمام شده، مدیریت و توسعه منابع کلیدی وبرنامه ریزی و مدیریت تغییر و تحول را از کمیته های تشکیل شده در این حوزه اعلام کرد.

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران در ادامه از کمیته راهبری بازطراحی مدل کسب و کار سرویس ها، مدیریت جریان نقدی و بودجه، بازمهندسی عملیات و فرآیندهای کلیدی، برنامه جامع بازاریابی، فروش و نگهداشت مشتری، استقرار نظام های کیفی و مدیریتی و پایگاه مدیریت نشانی مکان محور ( جی نف) به عنوان کمیته های دیگر تشکیل شده در این حوزه یاد کرد.

طراحی ۷۰ پروژه در کمیته های راهبری طرح تحول پست

معاون وزیر ارتباطات، با اعلام اینکه ۷۰ پروژه در زمینه تحول در این کمیته ها تدوین و تصویب شده است، گفت: از هفته گذشته با اعلام ۳ فراخوان اقدامات اجرایی در این حوزه آغاز شده و از تمام شرکت های بخش خصوصی و استارت آپ های توانمند و خلاق در این حوزه برای مشارکت و همکاری دعوت شده که تاکنون نیز استقبال خوبی از این فراخوان ها صورت گرفته است.

وی افزود: با اعلام فراخوان، شرکت ها و کسب و کارهای موفق در این حوزه شناسایی می شوند.

نعمتی با بیان اینکه امکانات و تجهیزات پست در کشور بی نظیر است، تصریح کرد: آمادگی داریم این زیرساخت ها و امکانات را در تمام نقاط کشور با فعالان و کسب و کارهای بخش خصوصی این حوزه به اشتراک بگذاریم تا سهم بازار پست در این حوزه هم در بخش خصوصی و هم در شرکت پست افزایش پیدا کند و به این صورت زنجیره ارزش تکمیل شود.

وی با تاکید به اینکه برای تمامی ۷۰ پروژه، برنامه اجرایی تعریف شده است، افزود: پیش بینی افزایش بازار در این حوزه در یک سال آینده افزایش دو برابری است که امیدواریم با اجرایی کردن برنامه تحول پست در حوزه تجارت الکترونیکی بتوانیم به این بازار دست پیدا کنیم.

افزایش سهم دو برابری تجارت الکترونیکی در پست

مدیرعامل شرکت ملی پست، به تغییر رویکرد پست در دنیا از نامه به بسته و پست الکترونیکی اشاره کرد و گفت: با این تغییر رویکرد در پست ایران نیز ما بخشی از ترافیک شرکت را از دست می دهیم و جایگزین کردن آن کار سخت و دشواری است اما امیدواریم با حفظ ترافیک گذشته سهم تجارت الکترونیک را به دو برابر افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه طرح تحول پست در شورای معاونین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مجمع پست به تصویب رسیده است، افزود: این طرح کاملا با وظایف ذاتی پست منطبق است و مشکلی از نظر قانونی ندارد.

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران، نیروی انسانی را یکی از مهمترین عوامل اجرای طرح تحول در پست عنوان کرد و گفت: در همین زمینه کمیته راهبری مدیریت و توسعه منابع کلیدی به عنوان یکی از ۱۱ کمیته وظیفه رسیدگی به این موضوع را دارد که ایجاد انگیزه برای اجرای پروژه ها و رفع تبعیض و بی عدالتی در پرداخت ها و آموزش نیروی انسانی از مهم ترین موضوعاتی است که در این کمیته برای آنها برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار نیروی مستقیم، ۳ هزار نیروی شرکتی و ۱۵ هزار نفر نیز به صورت پیمانکاری برای پست کار می کنند، افزود: ما اعتقاد داریم علاوه بر اینکه نیروی های داخل سازمان باید آموزش ببینند و انگیزه داشته باشند نیروی های خارج از سازمان نیز باید به همین صورت دارای انگیزه باشند و اگر غیر از این باشد این کار با شکست مواجه می شود.

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران با اشاره به تغییراتی که در نحوه پرداخت نیروهای قرار دادی ایجاد شده است، تصریح کرد: با این تغییرات ماهانه بیش از پنج میلیارد تومان به جمع پرداختی های این شرکت به کارکنان افزوده شد.

طرح تحول پست به امیدواری بیشتر کارکنان این مجموعه منجر می شود

وی با تاکید به اینکه طرح تحول پست نگرانی برای نیروها و کارکنان پست ایجاد نمی کند، افزود: طرح تحول پست به امیدواری بیشتر کارکنان این مجموعه منجر می شود چرا که برای مسائل و مشکلات برنامه ریزی شده و قرار نیست کار زیاندهی انجام شود.

نعمتی درباره همکاری شرکت ملی پست با اپراتورهای خصوصی پستی در کشور نیز گفت: در جلساتی که با این اپراتورها داشتیم با صراحت اعلام کردیم که شرکت ملی پست آماده است تمام ظرفیت های خود را برای یک همکاری سالم و برد، برد با این اپراتورها به اشتراک بگذارد که با موافقت آنان روبرو شده است.

وی به همکاری با استارت آپ ها در چهارچوب سیاست های حمایتی دولت اشاره کرد و افزود: شرکت ملی پست می تواند امکانات و فضا در اختیار استارت آپ ها قرار دهد و با پیگیری های وزارت ارتباطات برای تصویب «طرح نوآفرین» در دولت، استارت آپ ها می توانند از معافیت های مربوط به مالیات و مزایای دیگر این طرح نیز استفاده کنند.

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران درباره میزان درآمد و سود این شرکت در سال جاری نیز با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و تورم موجود، گفت: در سال جاری ۲۰ درصد در هزینه های پرسنلی و ۴۰ درصد نیز در هزینه های لجستیک و تجهیزات افزایش داشته ایم این در حالیست که تعرفه های پستی با همان نرخ های ۳ سال گذشته محاسبه می شود؛ با این حال امیدواریم امسال نیز سال سوددهی داشته باشیم.

ارسال نامه به وزیر ارتباطات به تقویت فرهنگ مکاتبه کمک می کند

وی درباره اعلام آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای انتقال مسائل و مشکلات مردم به صورت نامه، افزود: شرکت ملی پست، اعلام وزیر ارتباطات برای ارسال نامه به صورت مکتوب را فرصتی برای این شرکت و همچنین کمک به تقویت فرهنگ مکاتبه می داند و مقدمات این کار نیز برای استفاده از این فرصت آماده شده است.

نعمتی از درخواست برخی از مسوولان کشوری برای ایجاد چنین امکانی برای آنان خبر داد و گفت: این فرصت و امکان فقط مختص وزارت ارتباطات نیست و در چهارچوب مقررات، تمام دستگاه ها و مسوولانی که درخواست ارتباط مستقیم از طریق مکاتبه داشته باشند شرکت ملی پست آماده همکاری در این زمینه است.

منبع: روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *