رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور: نداشتن رگولاتور نقطه ضعف کسب و کارهای آنلاین است / سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی: طبق قانون بر کسب و کارهای آنلاین نظارت می کنیم

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸

اختلافات در اکوسیستم کسب و کارهای آنلاین بار دیگر با ماجرای پیش آمده بین مسافر و راننده اسنپ خودنمایی کرد.

این بار بیانیه های حمایت آمیز از اسنپ بود که سبب بروز اختلافات بین اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور شد.

ماجرا از آن جا شروع شد که در بیانیه سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور که به منظور حمایت از اسنپ صادر شده بود از تعیین یک رگولاتوری منظم و دقیق و چابک برای تطبیق رشد و توسعه کسب و کارهای فناورانه سخن به میان آمده بود.


این در حالی بود که اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در بیانیه خود در حمایت از اسنپ نظارت بر سامانه‌های هوشمند جابه‌جایی را بر عهده خود اعلام کرد و از پیگیری مستمر امور سامانه های هوشمند جابه جایی در کارگروه تخصصی تاکسی های آنلاین در اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی خبر داد.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در این مورد به خبرنگار وبنا گفت: «این بیانیه با هماهنگی کسب و کارها و در دفاع از کسب و کارهای آنلاین منتشر شد. اعتقاد ما این است که هیجانات ایجاد شده در جامعه در یکی دو هفته اخیر می توانست تمامی کسب و کارهای مجازی را زیر سوال برد. این بیانیه بر اساس اصولی که سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور به آن معتقد است، منتشر شد.»

بیانیه سازمان نظام صنفی رایانه ای را با زاویه خواندند

محمد باقر اثنی عشری با بیان اینکه نداشتن رگولاتور واحد نقطه ضعف کسب و کارهای آنلاین است، گفت: «این که کسب و کاری یک تنظیم کننده و رگولاتور داشته باشد مورد پذیرش همه است. این موضوع مورد انتقاد کسب و کارها نیز واقع شده چون مجبورند به نهادهای مختلفی جوابگو باشند. خواسته همه کسب و کارها این است که پنجره واحدی برای رفع مسایل آن ها وجود داشته باشد. معتقدیم چنین رگولاتوری باید وجود داشته باشد و این که چه تشکلی رگولاتور کسب و کارهای آنلاین باشد نیاز به بحث و بررسی و گفتگو دارد.»

او در رابطه با واکنش ها به بیانیه اخیر سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور گفت: «بعضی از دوستان بیانیه سازمان نظام صنفی رایانه ای را با زاویه خواندند. این بیانیه چند صد کلمه ای نقاط مثبت بسیاری دارد ولی یک ذهن مغشوش می تواند فقط یک جمله یا کلمه بیانیه را به مسائل متفرقه مرتبط کند و از آن برداشت اشتباه داشته باشد.»

او در مورد ایجاد رگولاتوری واحد برای کسب و کارهای آنلاین گفت: «باید مجموعه نهادها و سازمان های تاثیرگذار در کسب و کارهای آنلاین نظیر دولت، بخش خصوصی، کسب و کارها، اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی با کمک هم چنین رگولاتوری را تعیین کنند. تشتت هایی که برخی از دوستان در بخش خصوصی ایجاد می کنند به وحدت صنف ضربه می زند. ما در حمایت از اسنپ بیانیه ای دادیم دوستان دیگر هم بیانیه دادند، همه می توانیم پشت هم باشیم و مسائل را برطرف کنیم.»

سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور به اسم حمایت از اسنپ به تاکسی های آنلاین ضربه می زند

سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی با بیان اینکه بر اساس قانون نظام صنفی فعالیت کسب و کارهای آنلاین صنفی است، گفت: «قانون نظام صنفی شامل حال کسب و کارهای مجازی است. اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی نیز براساس ماده ۸۷ قانون نظام صنفی و ذیل اتاق اصناف فعالیت می کند. اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در طول ۲ سال فعالیت خود ۹۵ مجوز صادر کرده و امور کسب و کارهای مجازی را پیش می برد. این اتحادیه دارای کارگروه های مختلف و ضوابط مشخص است و طبق قانون بر کسب و کارهای آنلاین نظارت می کند.»

رضا الفت نسب با بیان اینکه هیچ قانونی برای ورود سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور به فضای مجازی وجود ندارد، گفت: «سازمان نظام صنفی رایانه ای براساس قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزاری و رایانه ای فعالیت می کند و می تواند به نرم افزارهای کسب و کارهای آنلاین مجوز دهد. این مجوز صرفا برای نرم افزار است و شامل حال فعالیت و خدمات دهی کسب و کارهای آنلاین نمی شود. کسب و کارهای آنلاین برای فعالیت باید دارای مجوز از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی باشند.»

او با گلایه از سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور گفت: «تیم جدید سازمان نظام صنفی رایانه ای بارها اعلام کرده اند که به دنبال حذف نیستیم و می خواهیم تعامل کنیم. چرا طبق گفته هایشان عمل نمی کنند و از فضای ایجاد شده سواستفاده می کنند. از دید ما اتفاق رخ داده برای اسنپ یک اتفاق معمول است که در تاکسی های غیر اینترنتی هم رخ می دهد. چرا این موضوع را به این ربط می دهند که کسی نیست تا بر کسب و کارهای آنلاین نظارت کند؟»

الفت نسب ادامه داد: «امروز در یکی از کارگروه های زیربنایی مجلس جلسه ای با موضوع مجوز تاکسی های آنلاین برگزار می شود. همانطور که می دانید دولت گزینه ای دارد که تاکسی های آنلاین از شهرداری ها مجوز بگیرند. بیانیه سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در این زمان به اسم حمایت از اسنپ به تاکسی های آنلاین ضربه می زند. با این بیانیه خط اشتباه داده شد و جلسه امروز تحت شعاع این بیانیه قرار خواهد گرفت. زیرا طرف مقابل می گوید شما در بین خودتان اختلافات دارید و نمی توانید تاکسی های آنلاین را زیر نظر خود داشته باشید و موضع کسب و کارهای آنلاین تضعیف می شود.»

این اولین باری نیست که اختلافات بین اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور بروز می کند.

۲۱ مرداد ۹۷ بود که سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در نامه ای هشدار آمیز به اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی خواهان خودداری آن اتحادیه از ارسال اخطاریه به اعضای خود شده بود.

همچنین در گزارش وبنا در تاریخ ۲۳ مرداد ۹۷، رضا الفت نسب، سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و علی آذرکار، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران به بیان نقطه نظرات خود پیرامون این اختلافات پرداختند.

محمد جعفر نعناکار پیش از انتصاب به سمت مدیر کل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفتگو با وبنا تفاوت انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی، اتحادیه کسب و کار مجازی و سازمان نظام صنفی رایانه ای را به لحاظ حقوقی بررسی کرد و اعتقاد داشت که تشکیل اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی محمل قانونی ندارد.

با این حال سید علیرضا شکوهیان، کارشناس ارشد حقوق اقتصادی و دکتری حقوق خصوصی تشکیل اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی را دارای منع قانونی نمی دانست.

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *