نشست گفتمان بازی با موضوع جایگاه و اقتصاد رسانه های تخصصی بازی های ویدئویی در ایران ۲۸ خرداد ۹۸ برگزار می شود.
دکتر داتیس خواجهئیان، عضو هیئت علمی گروه مدیریت رسانه دانشگاه تهران و علی فخار، مدیر روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای و رایانهای و محسن وفانژاد، سردبیر ویجیاتو سخنرانان این تشست خواهند بود.
در مورد این رویداد نوشته شده است:
با توجه به نوپا بودن صنعت بازیهای دیجیتال در کشور، غالب جریانهای رو به جلو برای طرح مسئله توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای اتفاق میافتد و بیرون از بنیاد، عمدتا یا جریانی برای توسعه این هنر-صنعت شکل نمیگیرد و یا به صورت منفی صرفا بر تهدیدهای ناشی از این بازیها متمرکز است.
این معضل باعث شده تا مطالبات و چالشهای بازیسازان نادیده گرفته شود، راهکارها و تلاشهای بازیپژوهان بهرهوری کافی را نداشته باشد و نهادهای دولتی نیز از اثربخشی لازم برخوردار نباشند. در عین حال مخاطب عام این صنعت که بیش از ۲۸ میلیون ایرانی را شامل میشود نیز درک درستی از وضعیت این اکوسیستم ندارند و به همین دلیل این چرخه نامتصل و ناکارآمد به درستی حرکت نمیکند.
در همین راستا، با هدف گفتمانسازی میان صنعت، دانشگاه و دولت و همچنین ایجاد جریان رسانهای در سطح گسترده برای مردم، مجموع نشستهای تخصصی «گفتمان بازی» در نظر گرفته شده است که به صورت مشترک توسط معاونت پژوهش و مدیریت روابط عمومی بنیاد برگزار خواهد شد.
برای هر یک از این نشستهای تقریبا ۲ ساعته، ابتدا موضوعی اولویتدار مشترکا توسط دو واحد و با جلب نظرات و بازخوردها از صنعت و با تکیه بر نیازها و چالشهای فعالان صنعت که امکان برطرف شدن آنها توسط دانشگاه و دولت وجود دارد تعیین شده و در روز برگزاری نشست سه کارشناس هریک به نمایندگی از صنعت، دولت و دانشگاه به علاوه یک مجری کارشناس در کنار یکدیگر قرار میگیرند. در قالب این نشست، نماینده صنعت به طرح معضلات صنعت پرداخته و نمایندگان دولت و دانشگاه نیز بر نقشها و راهحلهای خود در آن موضوعات تمرکز مینمایند.
در اولین نشست از این مجموعه با عنوان «جایگاه رسانههای تخصصی بازیهای ویدئویی در ایران» به معرفی کارکردهای رسانههای تخصصی در صنعت بازی و طرح موانع موجود برای تحقق آنها پرداخته میشود. محورهای کلیدی این نشست به شرح زیر هستند:
– سیر شکلگیری و تحولات رسانههای تخصصی در ایران به چه صورت بوده است؟
– ژورنالیسم تخصصی تا چه میزان در ایران رشد کرده است؟
– آیا رسانههای تخصصی توانستهاند به خوبی از دولت و فعالان صنعت مطالبهگری کنند؟
– تعاملات رسانههای تخصصی با فعالان صنعت و خصوصا بازیسازان باید چگونه باشد؟
– چه راهکارهایی برای شکلگیری چرخه اقتصادی و بقای رسانهای تخصصی قابل تصور است؟