امیدعلی مسعودی - استاد ارتباطات:

فقط ۴ درصد از کاربران فضای مجازی از سروش استفاده می‌کنند

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۸

عضو هیات‌ علمی دانشگاه سوره می‌گوید: طبق آمار ارائه‌شده، کاربران فضای مجازی ۷۱ درصد از تلگرام و ۴۲ درصد از اینستاگرام استفاده می‌کنند و تنها چهار درصد از سروش استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد که در زمین دشمن بازی می‌کنیم.

به گزارش وبنا به نقل از ایسنا، امیدعلی مسعودی در نشست سواد رسانه‌ای تولید محتوا و آموزش عمومی، با اشاره به گسترش فناوری تصریح کرد: در عصری زندگی می‌کنیم که نرم‌افزارها و تکنولوژی زندگی را برای ما راحت کرده است و بسیاری از کارهای ما مانند تفسیر اطلاعات را در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهد.

وی افزود: واقعیت افزوده از دیگر مواردی است که در عصر جدید به وجود آمده است، واقعیت مجازی زندگی دوم ما است و نمی‌توانیم بگوییم وجود ندارد.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه سوره تصریح کرد: تکنولوژی و اینترنت اشیا در دهه ۹۰ بسیار رواج پیدا کرده و به راحتی قابل‌دسترس است.

وی تأکید کرد: در سال‌های آینده اتفاقاتی از قبیل تله‌پاتی و ادغام حواس پنجگانه توسط وب صورت می‌گیرد و تحولات عظیمی از جمله تراشه چشمی، پروتز تمام بدن، کنترل امواج مغزی رخ خواهد داد.

مسعودی بیان کرد: در آینده امکانات وسیعی در اختیار خبرنگاران نیز قرار می‌گیرد و کار را آسان می‌کند، همان‌طور که امروز با حضور شبکه‌های اجتماعی شهروند خبرنگار رونق گرفته است و خبرنگاران بیشتر در قالب سردبیر حاضر می‌شوند.

وی بیان کرد: انتشار اخبار جعلی نیز به‌واسطه فضای مجازی افزایش داشته است، از طرفی مطبوعات و خبرگزاری‌ها رسانه‌های جریان اصلی هستند که اخبار صحیح و موثق را منتشر می‌کنند.

در زمین دشمن بازی می‌کنیم

این پژوهشگر رسانه یادآور شد: اخباری که توسط رسانه‌های رسمی مطرح می‌شود قابل‌پیگیری است اما پیگیری خبرهای فضای مجازی که منبع آن مشخص نیست سخت و زمان‌بر است.

وی تأکید کرد: در شرایط کنونی برخی از شبکه‌های خارجی خبرنگار ندارند و اغلب از شهروند خبرنگار استفاده می‌کنند.

مسعودی تصریح کرد: خبرنگار باید مجهز به سواد رسانه‌ای باشد تا بتواند کنترل رسانه‌ای داشته باشد، هدف سواد رسانه‌ای تقویت توانایی و تشخیص خبر درست از نادرست است.

وی یادآور شد: اخبار جعلی اگر کنترل نشوند بحران ایجاد می‌کنند، درحالی‌که جریان‌های اصلی قدرت کنترل دارند و قابل‌اعتماد هستند و گزینشگری انجام می‌دهند.

مسعودی بیان کرد: دروازه‌بانی خبر موردی است که بعد از سواد رسانه‌ای باید مورد توجه قرار بگیرد و در مدارس آموزش داده شود.

وی یادآور شد: طبق آمار ارائه‌شده کاربران فضای مجازی ۷۱ درصد از تلگرام و ۴۲ درصد از اینستاگرام استفاده می‌کنند و تنها چهار درصد از سروش استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد که در زمین دشمن بازی می‌کنیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه سوره خاطرنشان کرد: عموم مردم پیامی را که دریافت می‌کنند می‌پذیرند بدون اینکه منافع فرستنده را دریابند، وظیفه اصحاب رسانه است که نیازها را شناسایی و دسته‌بندی کنند و به مخاطبان اطلاعات موردنیاز را بدهیم.

وی بیان کرد: سواد رسانه‌ای می‌تواند سبک زندگی را تعیین کند بنابراین باید مورد توجه قرار بگیرد و مهارت‌های سواد رسانه‌ای ایجاد شود.

مسعودی اظهار کرد: وقتی وارد عرصه شبکه‌های اجتماعی می‌شویم باید مخاطبان را شناسایی کنیم و مطابق نیاز آن‌ها محتوا تولید کنیم.

نوآوری و جذابیت مورد توجه رسانه‌ها باشد

وی تأکید کرد: همگرایی رسانه‌ای مهارتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، باید توجه داشت کاربران چه چیزهایی دوست دارند در این دوره مخاطبان مطالب کوتاه و انتقادی می‌پذیرند، که در بحث انتقاد باید انتقاد سلطه را در دستور کار قرار دهیم.

این استاد دانشگاه یادآور شد: اصحاب رسانه باید به سمت گزارش تحقیقی حرکت کنیم، نوآوری و جذابیت مورد دیگری است که باید در رسانه‌ها موردتوجه قرار بگیرد.

وی تأکید کرد: لینک‌ها یکی از عناصر اخبار هستند باید بررسی کنید که کدام لینک بیشتر منتشر می‌شود و طبق ذائقه مخاطب مطالب را بیان کند، در این میان تیتر اهمیت زیادی دارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه سوره بیان کرد: استفاده از کلیدواژه، زمان کوتاه برای ویدیوها، انتشار عکس‌ها با وضوح‌بالا، استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *