یادداشت؛

استارتاپ‌ها جادو نمی‌کنند

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸
استقلال جشنواره وب

شایان شلیله، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در یادداشتی از مصائب و مشکلات این روزهای اکوسیستم استارتاپی نوشته است.

به گزارش وبنا متن این یادداشت به شرح زیر است:

استارتاپ ها باید به رشد اقتصادی کمک کنند، استارتاپ ها باید جلوی فرار مغز ها را بگیرند، استارتاپ ها باید بازار را متعادل نگه دارند، جلو اختلاس و فساد را بگیرند، مانع افزایش قیمت خودرو شوند، تمام مشکلات فرهنگی و خانوادگی را رفع کنند و هزار حرف و حدیث دیگر.


خیلی وقت ها این حرف ها را خودمان می‌زنیم که به خود امید دهیم و به آینده امیدوار باشیم. ولی واقعا باید بدانیم که استارتاپ ها جادو نمی‌کنند. دلیل گران شدن قیمت خودرو استارتاپ‌ها نبودند که بتوانند در پایین آمدن قیمت خودرو کمک کنند. بالا رفتن قیمت مسکن هم در دست استارتاپ ها نبوده که حالا با یک دگمه اقدام به پایین آوردن آن کنند.

از همه این ها گذشته، ما انتظار داریم که استارتاپ ها دست به دست هم داده و جلوی قاچاق کالا و کلاهبرداری ها را  هم بگیرند. به سادگی هم کلمه مجازی و آنلاین به تمام اینها می‌چسبانیم و چشممان را بر روی تمام مشکلات موجود در دنیای واقعی می‌بندیم و می‌خواهیم استارتاپ‌ها نتیجه مشکلاتی که سال‌ها و بر اثر برنامه‌ریزی های نادرست ایجاد شده‌اند را در مدت بسیار کوتاهی برطرف کنند.

استارتاپ هایی شاید، تاکید می کنم شاید، بتوانند این همه کار مفید را در کشور انجام دهند، ولی آنقدر درگیر مشکلات بیمه، مالیات و قانون‌های پیچیده هستند که اگر هم بتوانند این مشکلات را رفع کنند، زمانی برای فکر کردن و تلاش برای رفع این مشکلات ندارند.

قصدم از نوشتن این مطلب کوتاه این بود که بگویم انتظارمان از استارتاپ ها زیاد شده و دنبال جادو و جادوگر هستیم. اشتباه فکر می‌کنیم. با کمبود زیرساخت مواجهیم ولی می‌خواهیم یک شبه بهشت کارآفرینی بسازیم. تلاش نمی‌کنیم مشکلات این اکوسیستم را رفع کنیم ولی انتظار‌های عجیبی از آن داریم.

در ماه‌های گذشته از اتحادیه املاک گرفته تا اتحادیه ماشین فروش‌ها و هر سازمان و نهادی دیگری، به دنبال این هستند که تمام مشکلات، مسئولیت و خرابی را سر اکوسیستم و صنعتی خالی کنیم که چند سال بیشتر از عمر آن نگذشته و خیلی جوان‌تر از آن است که بتواند با تمام این مشکلات مبارزه کند.

جالب اینجاست که سنتی‌ها در برابر مشکلات کنار کشیده اند، نه قیمت ماشین می‌دهند، نه مشکلی را حل می‌کنند، نه دنبال مبارزه با گرانی مسکن هستند و نه مسئولیت آن رو قبول می‌کنند. چشمشان را بر تمام درگاه های ورودی کشور می‌بندند و دنبال قاچاق و قاچاقچی در سایت‌های مختلف می‌گردند. شاید بهتر باشد بگوییم که بیرون گود نشسته‌اند و می‌گویند: آهای استارتاپ‌ها مشکلات را حل کنید، اگر مشکلات را حل نکنید شما را می‌بندیم.

نمی‌دانم اسم این مطلب رو طنز یا واقعیت بگذارم، ولی موضوعات مطرح شده درد مشترک چند ماه گذشته اکوسیستم استارتاپی، انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی و اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی است. انشالله این مشکلات هم مرتفع شود. تقاضا دارم که نقش زن ‌بابا یا پدر و مادر ناتنی را برای استارتاپ‌ها بازی نکنیم.

مسئولان و کارکنان این‌ها کسب‌و‌کار‌ها، بچه های همین کشور و مملکت هستند که مانده اند و سعی می‌کنند کشور خودشان را بسازند.

شایان شلیله

دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای ایننرنتی

۹۸/۳/۱

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *