امضا تفاهمنامه همکاری میان سازمان داطلبان هلال احمر و اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
توقف در رتبه‌بندی کسب‌وکار‌های مجازی

در جریان نشست مشترک سازمان داوطلبان و اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، تفاهم نامه‌ای میان محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان و محمد کرمی، رئیس اتحادیه کسب و کارهای مجازی به منظور همکاری‌های مشترک و استفاده از ظرفیت‌های اتحادیه پیش، حین و پس از بحران امضا شد.

سرمایه اجتماعی کسب و کارهای مجازی قابل توجه است

محمد نصیری در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های موجود کسب و کارهای مجازی در زمینه کمک به حادثه‌دیدگان، گفت: یکی از نمونه در این زمینه دیجی کالا بود که پس از وقوع سیل گلستان وارد عمل شد و لیست اقلام مورد نیاز را گرفت و این اقلام با تخفیف ۵۰ درصدی از سوی کاربران این سایت برای اهدا به سیل زدگان خریداری و در گلستان به جمعیت هلال احمر تحویل داده شد. کاری که اگر هر مؤسسه خیریه ای برای آن فراخوان می‌گذاشت، نمی‌توانست این حد از مشارکت را جذب کند، لذا چنین سرمایه اجتماعی قابل توجه است و می‌توان در حوادث از آن بهره برد.


در حاشیه این نشست اعضای اتحادیه بازدیدی از بخش‌های مختلف سازمان امداد و نجات داشتند و با ظرفیت‌ها و ساز و کارهای موجود در این سازمان آشنا شدند.

نصیری در این زمینه گفت: هدف از این بازدید این است که بتوانیم از ایده‌ها و ظرفیت‌های کسب و کارهای مجازی نیز برای بهبود شرایط استفاده کنیم.

وی به گزارش تیم ارزیاب صلیب سرخ که برای بررسی وضعیت پس از سیل در ایران حضور پیدا کرده بودند، اشاره و اظهار کرد: از نکات قابل ذکر در گزارش این تیم، دفترچه‌های امدادی بود که اکنون به ما تکلیف شده تا این الگو را تغییر داده و به روز کنیم و در این زمینه می‌توانیم از ایده‌های شما استفاده کنیم.

نصیری همچنین گزارشی از شیوه خدمت رسانی در مناطق سیل زده و استفاده از ظرفیت‌های داوطلبی ارائه کرد و گفت: مجموع پرسنل جمعیت هلال احمر در کشور نزدیک به ۸ هزار و۵۰۰ تن است، اما در سیل اخیر ۲۵ هزار تن در قالب ساز و کار جمعیت هلال احمر خدمت‌رسانی کردند که ۱۰ هزار نفر آنها از داوطلبان بودند. در واقع فقط ۵ تا ۱۰ درصد نیروهای حاضر از کارمندان جمعیت هلال احمر بودند و باقی افراد حضور داوطلبانه داشتند.

وی درباره برآورد مالی بخشی از خدماتی که جمعیت هلال احمر در سیل ارائه کرده است، گفت: جمعیت هلال احمر در حادثه اخیر به جز خدمات هلی‌کوپتری و هزینه تمام شده خدمات انسانی نزدیک به ۱۸۰ میلیارد تومان از محل ذخایر خود برای انجام وظیفه اصلی خود در خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزینه کرد.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه کمک‌های نقدی مردم به رقم ۱۶۵ میلیارد و ارزش کمک‌های غیر نقدی به ۹۲ میلیارد تومان رسیده است گفت: نکته مهم اینکه ریالی از کمک‌های نقدی مردمی به سیل‌زدگان صرف جبران هزینه‌های جمعیت هلال‌احمر نشده، بلکه این مبالغ امانت در دست هلال احمر است و برای جبران خسارت آسیب دیدگان خرج می‌شود. کمک‌های غیرنقدی نیز به صورت بسته بندی‌های استاندارد شبیه همان بسته‌های ۷۲ ساعته و یک ماهه میان مردم حادثه دیده توزیع شده با این تفاوت که روی این بسته‌ها عنوان کمک‌های اهدایی مردمی ثبت می‌شود.

استفاده از ظرفیت اتحادیه برای تأمین ۵۰ هزار بسته لوازم خانگی حادثه دیدگان سیل

نصیری با بیان اینکه جمعیت هلال احمر تأمین لوازم خانگی برای ۹۰ هزار خانوار را تقبل کرده، بر استفاده از ظرفیت اتحادیه برای تأمین بخشی از پک های لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: تا کنون هزینه ۵۰ هزار پک تأمین شده و درخواست داریم تا از ظرفیت اتحادیه برای تأمین بخشی از ۴۰ هزار پک باقی مانده بهره ببریم.

وی در مورد همکاری متقابل جمعیت هلال احمر با اتحادیه، گفت: متعهد می‌شویم که برای اعضای اتحادیه و پرسنل شرکت‌های عضو در آن دوره‌های آموزشی پایه امداد و نجات برگزار کنیم و افرادی که مایل به عضویت داوطلبانه در جمعیت هلال احمر هستند را به عضویت در بیاوریم و همچنین از ظرفیت‌های این افراد و شرکت‌ها در بحران‌ها استفاده کنیم.

شناسایی ظرفیت کسب و کارهای مجازی برای استفاده در زمان بحران

وی تاکید کرد: درخواستی که از دوستان داریم این است که ظرفیت‌های کار خود را برای استفاده در زمان بحران شناسایی کنند تا بتوانیم از این ظرفیت برای کمک رسانی به حادثه دیدگان در بحران‌ها استفاده کنیم. این تفاهم نامه ابتدای مسیر است و می‌توانیم در آینده با هر کدام از شرکت‌هایی که در فضای کسب و کار مجازی فعالیت می‌کنند، تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا کنیم.

گزارش تیم ارزیاب صلیب سرخ و ماجرای هتل پنج ستاره

نصیری در صحبت‌هایش به بخشی از گزارش تیم ارزیاب صلیب سرخ از عملکرد جمعیت هلال احمر در سیل و خدمت رسانی به حادثه‌دیدگان که اخیراً مطرح شدن آن حواشی را هم ایجاد کرده اشاره و تصریح کرد: در گزارش این تیم اشاره شده که جمعیت هلال احمر در حوادث اخیر به نحوی خدمت رسانی کرده که رکوردهای ارائه خدمات را جا به جا کرده است و در این گزارش دقیقاً از عبارت ارائه خدمات هتل پنج ستاره و ارائه خدمات به نحوی که مادر به کودک می‌رسد، اشاره شده است.

وی افزود: نکته مهم اینکه، گزارش تیم‌های ارزیاب با هدف جذب و ارائه کمک‌های بین‌المللی است و از همین رو آنها در گزارش سخت‌گیرانه برخورد می‌کنند.

نمایندگان شرکت‌های عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی که در سازمان امداد و نجات حضور پیدا کرده بودند از بخش‌های مختلف سازمان از جمله امداد هوایی، سالن ورزشی و محل تمرین و آماده سازی امدادگران تخصصی و همچنین مرکز کنترل و فرماندهی عملیات سازمان امداد و نجات بازدید کرده و با ساز و کار این بخش‌ها آشنا شدند.

منبع: ایلنا

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *