آذری جهرمی در سخنانی به مناسب روز ارتباطات مطرح کرد:

افزایش۳۰ برابری توان دفاعی در برابر حملات سایبری/ ۱۴۲ آزمایش موفق برای راستی آزمایی پایداری شبکه ملی اطلاعات

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همزمان با روز ارتباطات از آزاد سازی داده ها برای استفاده کسب و کارهای نوپا خبر داد وی همچنین در بخشی از سخنانش از افزایش ۳۰ برابری توان دفاعی ایران در برابر حملات سایبری خبر داد.
به گزارش وبنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی با تبریک روز جهانی ارتباطات به خانواده بزرگ ارتباطات در سراسر کشور گفت: امسال را در مجموعه وزارت ارتباطات، سال «رونق تولید و گسترش خدمات دیجیتال» نامگذاری کردیم تا هدف گذاری سازمان را تبیین کنیم.

وی با بیان اینکه هم رونق تولید برای ما حائز اهمیت است و هم گسترش خدمات دیجیتال، گفت: مجموع این دو هدف توسعه اقتصاد دیجیتال و رسیدن به اهدافی که در برنامه های توسعه ای کشور مد نظر بوده است را فراهم می کند.

خودکفایی ۷۰ درصدی در توسعه تجهیزات مخابراتی


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: خیلی خشنودم که به اطلاع برسانم بر اساس برنامه مدون و حساب شده دو نیم سال گذشته وزارت ارتباطات با همکاری سندیکای مخابراتی و شرکت های تولید کننده تجهیزات مخابراتی، تواسته ایم به خودکفایی ۷۰ درصدی در توسعه تجهیزات مورد نیاز برای پهن باند ثابت در کشور برسیم.

وی با بیان اینکه شرکت های تولید کننده خدمات مخابراتی به توانمندی قابل توجه ای رسیده اند گفت: علی رغم افت شاخص های اقتصادی در سایر بخش ها، این شرکت ها با رشد روبرو هستند و دستاوردشان هم امروز منجر به آن شده که در ۴ استان کشور، زیر ساخت ارتباطی و زیر ساخت پهن باند ارتباطی که تامین کننده نیاز لایه دسترسی است را با تجهیزات تولید خودشان پوشش داده اند و شرکت مخابرات هم تجهیزات خارجی را در این مناطق از دسترس خارج کرده و از تجهیزات ایرانی استفاده کرده است.این عدد در پهن باند موبایل به ۳۰ درصد رسیده است. یعنی ما امروز می توانیم ۳۰ درصد تجهیزات مورد نیاز برای پهن باند موبایل را در داخل کشور تولید کنیم.

داده های دولتی ملی شدند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه امروز دو اتفاق مهم در راستای آنچه به عنوان اقتصاد دیجیتال از آن نام می بریم و خدمات دیجیتال پایه آن محسوب می شود افتاده است گفت: آزاد سازی داده های دولتی یکی از آن اتفاقات است. داده های دولتی امروز ملی شدند. اگر امروز را روز ملی شدن داده های کشور بنامیم حرف بی راهی نیست

وی افزود: صنعت فضایی کشور سالیان سال اطلاعاتی را در مراکز داده های خود نگهداری می کرد بدون آنکه از این داده ها استفاده ای شود. امروز این داده ها را به صورت آزاد در اختیار همه استارتاپ ها قرار قرار داده ایم.

آذری جهرمی تصریح کرد: سال گذشته ۱۰۰ استارت آپ در این حوزه شکل گرفته است و توانسته اند برای خود بازار ایجاد کنند و با اپلیکیشن های که تولید کرده اند به کشاورزان مشاوره بدهند و برای خودشان درآمد ایجاد کنند. این داده ها متعلق به دولت نیست متعلق به همه مردم ایران است و هم می توانند از آن آزادانه استفاده کنند.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید با بیان اینکه دولت بایستی به کسب و کارهای نوپا خدمات ارایه دهد گفت: وقتی یک کسب و کار نوپا سایتی را راه انداخته از طریق آن سایرین تبلیغات خود را ارایه کنند ممکن است یک عده سود جو در این فضا با قیمت ها بازی کنند و امنیت روانی جامعه را بر هم بزنند. این کسب و کار چگونه باید جلوی گیری کند؟

تصدیق هویت کاربران با استفاده از پروژه «سروا»

وی افزود: در پروژه «سروا» خدمات دولت به این کسب و کارها تسهیل می شود و این شرکت ها می توانند کاربرانی که به آنها مراجعه می کنند را با استفاده از داده های موجود در بانک اطلاعاتی اپراتورها تصدیق هویت کنند.

آذری جهرمی ادامه داد: البته ما در خصوص بحث رونق خدمات دیجیتال برنامه های مفصلی داریم همانطور که برای رونق تولید با سندیکا مذاکره کردیم در حوزه اقتصاد دیجیتال هم با سازمان «نصر» (نظام صنفی رایانه ای) جلسات متعددی داشتیم. آنها یک برنامه مدونی تحت عنوان «بیستون» استخراج کرده اند و ما هم در اواخر خرداد ۳ بسته حمایتی دولت در این حوزه را رونمایی خواهیم کرد.

وی افزود: نخستین بسته بحث طرح های ۱۳گانه اشتغال خواهد بود که بسیار مهم است. دومین بسته، بسته نوآفرین است که امیدوارم امشب در دولت به تصویب برسد و سومین بسته هم بسته ای برای توانمند سازی کسب و کارها به صورت منطقه ای در استان ها است. این برنامه ها هدف گذاری ما در جهت حرکت در مسیر «رونق تولید و توسعه خدمات دیجیتال» است.

ایجاد زنجیره حفاطتی با «دژفا»؛ دژ فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات با بیان اینکه پروژه سومی هم که امروز رونمایی شد و آن هم دستاورد مهمی محسوب می شود، بخش مهمی از آن برای رونق تولید و توسعه خدمات دیجیتال است و در توضیح گفت: زمانی که خدمات دیجیتال توسعه پیدا می کنند مخاطرات امنیتی آن نیز افزایش پیدا می کند، بنابراین اختلال در سامانه های خدمات دیجیتال می تواند مردم را دچار مشکلات جدی کند.

آذری جهرمی افزود: امروز اگر خدمات بانکداری الکترونیک روی گوشی های تلفن همراه از کار بیفتد، خدمات حمل و نقل ارایه نشود یا هر یک از بخش های دیگر خدمات دیجیتال دچار اختلال شود، جدا از این که کسب و کاری را دچار مشکل می کند آسیب های اقتصادی کلان برای کشور ایجاد می شود.

وی با تاکید بر اینکه ما به عنوان حاکمیت موظف هستیم که امنیت اقتصاد دیجیتال را تامین کنیم گفت: این مسئله در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات مورد تاکید قرار گرفته است. ما این زنجیره ای حفاظتی ایجاد کرده ایم و اسمش را گذاشته ایم «دژفا» یا دژ فناوری اطلاعات.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید افزود: امروز ۱۰ پروژه زیر مجموعه «دژفا» مورد بهره برداری قرار می گیرد که ۲۰ میلیارد تومان هزینه پژوهشی برای آن صرف شده است و نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان هم هزینه عملیاتی دارد که بر این اساس گام بلندی برای تامین امنیت زیر ساخت های شبکه ملی اطلاعات به منظور احقاق حقوق مردم و تامین امنیت در شبکه ملی اطلاعات که موضوع بسیار مهمی است برداشته خواهد شد.

آذری جهرمی تصریح کرد: «دژفا» ۷ پروژه جاری دیگر هم دارد و هنوز به اتمام نرسیده است که درباره آنها در طول سال اطلاع رسانی خواهد شد. در این رابطه این خبر را بدهم که میزان شناسایی و توان دفاعی ما در برابر حملات سایبری به زیر ساخت ها و کسب و کارهای ما بیش از ۳۰ برابر افزایش پیدا کرده است. البته این مفهومش این نیست که ما در برابر همه حملات ایزوله هستیم. ما این پرژه را با جدیت به عنوان تکلیف قانونی پیش می بریم و آن را تقدیم می کنیم به استارتاپ های کشور برای اینکه بتوانند فضای امن تری داشته باشند.

۷۲۰۰ روستا به خدمات پهن باند موبایل تجهیز شده اند

وزیر ارتباطات با بیان اینکه بخش دیگرتوسعه ارتباطات روستایی است، گفت: چیزی که در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته این است که دولت مکلف شده است ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به این خدمات مجهز کند و زیر ساخت های لازم برای ۴ خدمت اصلی در روستاها را فراهم کند. نگاه حاکمیت به این مضوع نگاه عدالت اجتماعی و رفع تبعیض است.

وی با بیان اینکه بر همین اساس ۷۲۰۰ روستا به خدمات پهن باند موبایل با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی دولت تجهیز شده اند گفت: بر اساس آماری که مدیر شبکه ملی اطلاعات ارایه کرد، بر اثر توسعه پهن باند در روستاها، فاصله ۵ برابری مصرف داده شهرها در مقایسه با مناطق روستایی به زیر ۲ و نیم برابر رسیده اند و این یعنی توانسته ایم شکاف دیجیتال را نصف کنیم. این ۴ دستاوردی بود که امروز مورد تاکید قرار گرفت و راهبردی به سمت آینده است.

مسئولیت ما در شبکه ملی اطلاعات زیر ساخت است نه محتوا و خدمات

آذری جهرمی افزود: توسعه زیر ساخت های فضای مجازی وظیفه ما است. شبکه ملی اطلاعات سه لایه خدمات، محتوا و زیر ساخت دارد. مطابق با تقسیم بندی مسوولیت ها، بخش زیر ساخت با وزارت ارتباطات است. زیر ساخت یک سند تبیین الزامات دارد و تک تک وظایف حوزه ارتباطات در آن مشخص است. شبکه ملی اطلاعات در لایه زیر ساخت دیگر یک کلید واژه فضایی نیست؛ قابل ارزیابی است که چه میزان از اهدافش پیش رفته است و ما در گزارشی که ارایه کردیم در لایه زیر ساخت مطابق با سند در ۱۸ ماه گذشته ۸۰ درصد رشد داشته ایم.

وزیر جوان کابینه ادامه داد: اگر امروز در فضای دیجیتال کشور خدمات پرداخت الکترونیکی شکل می گیرد، مسوولیت این خدمات با وزارت ارتباطات نیست. اگر سلامت الکترونیکی شکل می گیرد وزارت ارتباطات مسوول سلامت کشور محسوب نمی شود. همانطور که اگر جرم در فضای مجازی رخ می دهد مسوول تامین امنیت وزارت ارتباطات نیست. مسوول امنیت، بهداشت و نظام بانکی کشور و مسوول حوزه رسانه ای کشور مشخص است.

وی تصریح کرد: کسانی که متولی تولید محتوا در موضوع شبکه ملی اطلاعات هستند باید تلاششان را بیشتر کنند. مطالبه مراجع و علما ارزشمند است. فرهنگ دیرینه کشورمان ارزان به دست نیامده است که ارزان از دست بدهیم. نمی توانیم در برابر تهاجمات بی تفاوتی باشیم. در مقابل هم نمی توانیم مردم را از تکنولوژی محروم کنیم.

آذری جهرمی ادامه داد: همانطور که تکنولوژی توسعه پیدا می کند سایر بخش ها هم باید شتاب بیشتری داشته باشند. خدای نکرده اینگونه نباشد کسانی که مسوول توسعه زیر ساخت هستند بدوند و بابت دویدن و توسعه دادن مورد حمله قرار گیرند و کسانی که مسوول تولید محتوا و خدمات هستند به عنوان عامل عقب افتادگی خود توسعه دهنده زیر ساخت حمله کنند. این اتفاقی است که امروز در کشور رخ می دهد. باید درک کنیم که مسوولیت هر بخشی با چه کسی است.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: ما به صورت آتش به اختیار وارد بحث کودکان در چارچوب «جشنواره کودکآنلاین» شدیم. اما چند مرجع فرهنگی معترض شدند که چرا وزارت ارتباطات وارد حوزه محتوا شده است. خب بسیار عالی ما وارد حوزه محتوا نمی شویم، شما در این رابطه چه کرده اید؟ به مردم از دستاوردهای خودتان در فضای مجازی بگویید. دستاوردهای ما توسعه زیر ساخت است و آن را می گوییم. در این حوزه، استقلال شبکه را ایجاد کردیم. ۱۴۲ آزمایش برای راستی آزمایی استقلال شبکه ملی اطلاعات انجام شد تا ببنیم در صورت قطع اینترنت، شبکه ما کار آمد است یا خیر؟ که هر ۱۴۲ آزمایش موفقیت آمیز بود. ما توانسته ایم یک شبکه امن و ارزان با کیفیت فراهم کنیم.

آذری جهرمی ادامه داد: مسوولیت محتوا و خدمات با دستگاه های دیگر است. شورای عالی فضای مجازی باید این اسناد را به تصویب برساند البته گویا در لایه خدمات این سند تهیه شده است. اما در لایه محتوا هنوز اطلاعی نداریم که تهیه سند آن به کجا رسیده است. آن وقت دستگاهی که در لایه تولید محتوا مسوولیت دارد می گوید شما در لایه زیر ساخت توقف کنید تا ما خودمان را برسانیم. البته در این حوزه ما بی کار نماندیم و جشنواره کودکآنلاین در همین راستا بوده است.

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: نشست های مختلفی در یک ماه اخیر با ناجا برای توانمندسازی قدرت انتظامی به منظور برخورد با تخلفاتی که در فضایی مجازی رخ می دهد داشتیم. باید ناجا را توانمند کرد تا بتواند کسی که وارد سایتی می شود و با استفاده از فضای روانی قیمت ها را به هم می ریزد شناسایی کند، اگر نتوانند چنین فردی را دستگیر کند کسب و کار مختل و اقتصاد کشور آشفته می شود. باید توان انتظامی ناجا را در این حوزه بالا ببریم.

وی ادامه داد: شتاب رشد تکنولوژی منتظر ما نمی ماند. برای رسیدن به اهداف بلند با داشته های محدود چاره ای جز هم‌افزایی نداریم. به جای سیاست برکناری سیاست درکناری و به جای مچ گیری سیاست دست‌گیری در پیش بگیریم.

آذری جهرمی در خاتمه گفت: همه ما با استفاده از توان خودمان قطعا تهدیدات تحریم را به یک فرصت تبدیل می کنیم و از چندجانه گرایی به عنوان فرصتی برای برهم زدن سیاست یک‌جانبه‌گرایی استفاده می کنیم.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *