توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛

تدوین چارچوب تحلیل سناریوهای بکارگیری رمز ارزها در کشور

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درحال نهایی سازی چارچوب تحلیل سناریو های بکارگیری رمزارزها در کشور است.
به گزارش وبنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، ابوذر عرب‌سرخی مجری فعالیت محوری زنجیره بلوکی پژوهشگاه گفت: پژوهشکده امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی نسبت به تدوین چارچوب تحلیل سناریوهای به‌کارگیری رمز ارزها در کشور اقدام کرده است.

این پژوهشگاه به‌عنوان بازوی مشاور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و یکی از مراکز تحقیقاتی برتر کشور، سند حاضر را به‌عنوان یک ساختار پشتیبان تصمیم و راهنمایی مفید برای توسعه یا به‌کارگیری انواع مختلف رمز ارزها در کشور تهیه و تدوین کرده است.

بر اساس گفته‌های عرب‌سرخی، هدف از سند مذکور کمک به سیاست‌گذاران و تصمیم سازان حاکمیتی و دولتی جهت اتخاذ تصمیم بهینه برای انتخاب سناریوی مناسب پیرامون توسعه یا به‌کارگیری رمز ارزها در کشور است. این سند، قابل بهره‌برداری در سطح نهادهای مختلف ازجمله شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی فضای مجازی، بانک مرکزی، شورای عالی پول و اعتبار و سایر مراجع ذیصلاح است.


سند حاضر با بهره‌گیری از تجارب منتشرشده در ۱۷ کشور از سراسر جهان در حوزه رمز ارزها، تعداد ۱۰ بررسی موردی پیرامون رمز ارزهای توسعه داده‌شده، مطالعه تعداد بیش از ۵۰ مقاله معتبر یا سند مرجع در حوزه رمز ارزها و همچنین جلب مشارکت و اخذ نظرات خبرگان دانشگاهی و بخش خصوصی تدوین و ارائه شده است.

در این بررسی از تخصص‌های سیاست پژوهی، اقتصادسنجی، توسعه فنی و مهندسی، تحلیل‌های امنیتی، تجاری و زیرساختی موجود در گروه‌های پژوهشی چهار پژوهشکده این پژوهشگاه استفاده‌شده است.

طی نیمه دوم سال ۱۳۹۶ و نیز سال ۱۳۹۷، این پژوهشگاه پذیرای بیش از پنجاه طرح پیشنهادی درزمینهٔ سناریوهای مختلف به‌کارگیری یا توسعه رمز ارز در کشور، بخش/ صنعت و سازمان با رویکردهای متفاوت بوده است. در این راستا نیز جلسات متعددی جهت ارائه طرح‌ها از طرف پیشنهاددهندگان و ارزیابی آن‌ها از طرف تیمهای تخصصی پژوهشگاه برگزارشده است. این امر موجب انباشت دانش تخصصی در بدنه پژوهشی مجموعه گردیده که مجموعه این موارد و تجارب در قالب سند پیشنهادی اعمال شده است.

در تدوین سند حاضر، مجموعه اسناد بالادستی و الزامات حاکمیتی منتشرشده موردمطالعه قرارگرفته و تلاش شده تا حد امکان آسیب‌پذیری‌ها و چالش‌های آن‌ها پوشش داده شود.

در این راستا پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر دارد تا ضمن همفکری و ارائه مشاوره به ذینفعان حاکمیتی در این حوزه، در قالب یک فراخوان عمومی سند مربوطه را در معرض نقد و بررسی کارشناسان و خبرگان این حوزه قرار دهد که تاریخ این فراخوان متعاقباً اعلام خواهد شد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *