در مرکز ملی فضای مجازی؛

طرح جامع حمایت از کتاب دیجیتال تدوین شد

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

کمیسیون عالی ارتقا محتوا و خدمات مرکز ملی فضای مجازی، «طرح کتاب دیجیتال ایران و موانع و راهکارهای توسعه آن» را بررسی و تدوین کرد.

به گزارش وبنا به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، در نود و چهارمین جلسه کمیسیون عالی ارتقا محتوا و خدمات مرکز ملی فضای مجازی، وضعیت کتاب دیجیتال در ایران و جهان، مزایای رشد و توسعه صنعت کتاب دیجیتال در ایران، موانع و چالش‌های فراروی صنعت کتاب دیجیتال و راهکارهای رشد و توسعه کتاب دیجیتال بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

طبق آمار مؤسسه خانه کتاب ایران، طی ۴۰ سال اخیر حدود ۱ میلیون و ۳۲۰ هزار عنوان کتاب کاغذی چاپ شده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۷۵۰ هزار عنوان کتاب از کل کتاب‌های چاپ شده در ۴۰ سال اخیر، به سهولت در دسترس عموم مردم نیست و به نوعی «حبس شده» تلقی می‌شود چرا که چاپ مجدد کاغذی آنها توجیه اقتصادی ندارد.


بر این اساس انتشار دیجیتال و کم هزینه این ۷۵۰ هزار عنوان کتاب در فضای مجازی، راهکار مناسبی برای در دسترس عموم مردم به ویژه نسل جوان قرار گرفتن این کتاب‌ها است.

با توجه به این که متوسط ضریب نفوذ کتاب دیجیتال در جهان ۱۳ درصد است، این آمار در ایران کمتر از یک درصد برآورد شده و این نشان می‌دهد فرهنگ سازی و تلاش جهت ارتقا سرانه استفاده از کتاب دیجیتال در ایران ضروری است.

در همین راستا تدوین «طرح جامع ساماندهی کتاب دیجیتال» توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سایر نهادها و سازمان‌ها از جمله مصوبات این جلسه بود.

در این جلسه علاوه بر اعضای دائمی کمیسیون عالی ارتقا محتوا و خدمات مرکز ملی فضای مجازی، نماینده معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی کشور، ۵ نماینده از بخش خصوصی فعال در حوزه کتاب دیجیتال ایران نیز حضور داشتند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *