بررسی اینفلونسر‌ مارکتینگ در ایران در گفتگو با فرزاد نجاریان؛ (بخش اول)

نرخ علاقه‌مندی مخاطب ایرانی به اینفلونسر زیاد است / بازده اینفلونسر مارکتینگ ۸ تا ۱۰ برابر بیشتر از تبلیغ در وبسایت‌هاست

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

شاید قبل صنعت چاپ، درست زمانی که تبلیغات در دست جارچی‌ شهرها بود و یا برای معرفی کالا و خدمات به دیوار نویسی و درج علایم تجاری اختصاصی روی کالاها اکتفا می‌شد، کسی فکر نمی‌کرد که در آینده با ایجاد صنعت چاپ انقلابی در دنیای تبلیغات به وجود آید.

بعد از آن رادیو و تلویزیون بود که بیشتر بار تبلیغات را به دوش گرفت و این امکان را به وجود آورد تا افرادی که سواد ندارند هم مخاطب تبلیغات قرار گیرند.

در طول زمان تبلیغ همراه با پیشرفت تکنولوژی ابزارهای جدیدی را در اختیار خود گرفته است، کاری که سابقا توسط جارچی‌ها انجام می‌شد در حال حاضر به شکلی متفاوت و تاثیرگذار توسط اینفلونسرها در سوشال مدیا صورت می‌گیرد.


بدون شک در هر دوره‌ای از تاریخ فارغ از اینکه چه ابزاری برای تبلیغ کارآمدتر بوده، آسیب شناسی و اصلاحات صورت گرفته سبب پیشرفت صنعت تبلیغات شده است.

حال این سوال پیش می‌آید که اینفلونسرمارکتینگ در ایران بهتر است چه مسیری را برای بهبود و کارآمدی بیشتر خود طی کند.

در پایین بخش اول گفتگوی خبرنگار وبنا با فرزاد نجاریان، موسس ۱‌هشتگ را در این مورد مطالعه می‌کنید:

فرزاد نجاریان ریشه کلمه اینفلونسر را influence به معنای تاثیر و نفوذ معرفی می‌کند و توضیح می دهد: «اینفلونسر کسی است که به هر دلیل حرفش نفوذ دارد و بقیه حرف او را می‌خرند. engagement از مفاهیم حوزه اینفلونسر مارکتینگ است که به نرخ مشارکت کاربر نسبت به اینفلونسر اشاره دارد و مشخص می‌کند که کاربران چه میزان خریدار حرف‌های یک اینفلونسر هستند.»

سلبریتی‌ها، ماکرواینفلونسرها و میکرو‌اینفلونسرها

نجاریان در مورد انواع اینفلونسرها می‌گوید: « سلبریتی‌ها، مایکرواینفلونسرها و میکرو‌اینفلونسرها انواع اینفلونسرها هستند. سلبریتی‌ها یا همان افراد مشهور داستان مشخصی دارند و به دلیل شهرت و محبوبیت خود می‌توانند روی کاربران تاثیر بگذارند. به اینفلونسرهای دارای  ۲ تا ۵۰ هزار فالوور میکرواینفلونسر و به اینفلونسرهای دارای بیش از ۵۰ هزار فالوور ماکرواینفلونسر گفته می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «اینفلونسر محتوای جذاب و عامه‌پسندی را در صنف خود تولید کرده و به طور ارگانیک شروع به جذب مخاطب می‌کند. جذب ارگانیک مخاطب یعنی جذب مخاطب با استفاده از ابزارهای معمول اینستاگرام نظیر هشتگ، کپشن مناسب، محتوای بی‌نظیر و تکنیک‌هایی که پست‌ها را به بخش اکسپلور اینستاگرام ببرد.»

نجاریان معتقد است نرخ علاقه‌مندی مخاطب ایرانی به اینفلونسر زیاد است و دلیل این موضوع را اینگونه تشریح می‌کند: «مردم ایران تفریح به خصوصی ندارند و همه با گوشی سرگرم هستند. این موضوع سبب شده تا اینستاگرام در ایران نسبت به سایر کشورها پلتفرم محبوب تری باشد. نرخ بالای علاقه‌مندی مخاطب ایرانی به اینفلونسر سبب می‌شود اینفلونسر برای بالا بردن تعرفه تبلیغ خود کمی بازی عددی اضافه کند و برای مثال چند هزار فالوور فیک بخرد. این موضوع زمانی بد می‌شود که اطلاعات پیج اینفلونسر آنالیز شده و وارد چارت شود. با آنالیز می‌توان متوجه همخوان نبودن تعداد فالوورها با میزان علاقه‌مندی مخاطب به او شد.»

موسس ۱هشتگ در مورد تفاوت فالوور بالا و نرخ علاقه‌مندی بالای مخاطب به اینفلونسر می‌گوید: «پیج امیر تتلو ۴ میلیون فالوو داشت و همه به اتفاق می‌گفتند این افراد فالوور شخص تتلو نیستند بلکه پیگیر هستند تا ببینند او چه کار می‌کند. بعد از بسته شدن پیج تتلو توسط اینستاگرام پیج جدید او با هزار زحمت ۴۰۰ هزار فالوور داشت و در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار فالوور دارد. این به این معنی است که کل دایره تاثیر او ۴۰۰ هزار نفر است. آدم‌های زیادی دنبال آن آدم بودند ولی او روی همه آن افراد نفوذ و تاثیر نداشت.»

در ایران در زمینه اینفلونسرمارکتینگ به شدت به اعداد تکیه می‌شود 

او در ادامه در مورد تفاوت‌های اینفلونسر مارکتینگ در ایران و خارج از ایران می‌گوید: «اینفلونسر‌ مارکتینگ در ایران نسبت به خارج قدری خام‌تر است. در ایران در این حوزه به شدت به اعداد تکیه می‌شود و بیشتر تعداد فالوورها و لایک‌ها برای انتخاب اینفلونسر مد نظر است. این در حالی است که تعداد بالای فالوور زمانی به درد می‌خورد که فالوورها واقعی باشند و فرد تلاش کرده و آن‌ها را جذب کرده باشد. البته شاید میزان engagement پیج خارجی دارای ۸۰ هزار فالوور با پیج ایرانی دارای ۸۰ هزار فالوور که بخشی از آن را فالوور فیک تشکیل می‌دهد برابر باشد که این را می‌توان به حساب علاقه بیشتر ایرانی‌ها به اینستاگرام گذاشت.»

او ادامه می‌دهد: «خارج از ایران اینفلونسر شدن پروسه مدت داری است و افراد یک شبه اینفلونسر نمی‌شوند. باید به اینفلونسر مارکتینگ به دید یک حرفه نگاه کرد و اخلاق حرفه‌ای داشت و حداقل هر اینفلونسر برای خود یک سیاست داشته باشد.»

نجاریان موج سوشال مدیا مارکتینگ را مختص ایران نمی‌داند و می‌گوید: «در ایران کسب‌و‌کارها دیرتر به سراغ سواشال مدیا رفتند. این موضوع به این دلیل بود که صنعت ما مقطع تاریخی ترند شدن فیس‌بوک را از دست داد. آن روزی که برندها از دشبرد فیس‌بوک برای تبلیغ و تاثیرگذاری دقیق استفاده می‌کردند، فیس‌بوک در ایران فیلتر شد. بعد از آن شبکه‌های مختلفی راه اندازی شد. برای مثال وایبر به صورت دمو امکان راه اندازی کانال را برای برخی از کاربران ایجاد کرد. یک کانال ایرانی در وایبر ظرف یک روز پانصد هزار عضو گرفت. این نشان می‌دهد که مردم ایران دنبال یک محیط آنلاین برای سرگرم شدن هستند. فیس‌بوک نبود و جایگزین مناسب نداشت. اینستاگرام آمد و بعد برندها فهمیدند که برای دسترسی به کاربران ایرانی باید به شلوغ‌ترین پاتوق آن‌ها یعنی اینستاگرام بروند.»

او ادامه می‌دهد: «در دنیا اولین پلتفرم مورد علاقه مردم طی سالیان گذشته فیسبوک بوده که با برهم زدن حریم خصوصی کاربرانش روز به روز از محبوبیت آن کاسته شد اما اینستاگرام و یوتیوب کماکان در حال رشد هستند. یوتیوبر یک شغل خیلی معروف است و دوره‌های تخصصی دارد. در دنیا در بحث ویدئو سازی خیلی به شغل یوتیوبر حرفه‌ای نگاه می‌شود.»

او دلیل اقبال برندها با سوشال مدیا را اینگونه تشریح می‌کند: «برای اولین بار در دنیاست که برند می‌تواند با استفاده از سوشال مدیا رفتار مستقیم کاربر خود را ببیند و فیدبک زنده بگیرد. به این دلیل سوشال مدیا برای برندها خیلی اهمیت دارد.»

آگاهی جامعه سبب شده تا گرایش به فالوور فیک کم شود

نجاریان در پاسخ به سوال خبرنگار وبنا مبنی بر اهمیت میزان فالوور برای برندها می‌گوید: « کم بودن تعداد مخاطبان برای یک برند بد است البته به این بستگی دارد که میزان حضور آن برند در یک شبکه اجتماعی چه مدت بوده است. آگاهی جامعه سبب شده تا گرایش به فالوور فیک کم شود. برای مثال قبلا اگر برندها مراجعه می‌کردند که ۱۰۰ هزار فالوور فیک بگیرند حالا به رقم منطقی‌تری مثل ۱۰ هزار فالوور اما از طریق تبلیغات و جذب مخاطب علاقه‌مند فکر می‌کنند. الان فهمیده‌اند که اگر از ۱۰۰ هزار نفر ۲۰ نفر پستشان را لایک کند برای آنها کردیت منفی ایجاد می‌کند»

او در مورد مضرات سوشال مدیا می‌گوید: « چند وقت پیش برای نوشتن مقاله‌ای در مورد مضرات شناخته شده سوشال مدیا در جهان دنبال مطلب بودم. روان‌شناسان، جامعه شناسان و مهندسان آی‌تی به نظر جامعی در مورد مضرات سوشال مدیا نرسیده است. به جز یک مورد کلی که همه روی آن تاکید می‌کنند که شبکه‌های مجازی انسان را تنهاتر می‌کند. با این حال اینفلونسر مارکتینگ برای کاربر، اینفلونسر و برند مزیت زیادی دارد. طبق آمار جهانی بازده اینفلونسر مارکتینگ ۸ تا ۱۰ برابر بیشتر از تبلیغ روی وبسایت‌هاست. کاربر دوست دارد اگر گوشی نیاز دارد کسی به او توصیه کند که گوشی خاصی را بخرد تا خیالش راحت باشد. و اثرپذیری بیشتر توصیه یک کالا از زبان نفر سوم برای برند مفید است.»

بخش دوم گفتگو:

سازوکار همکاری با اینفلونسرهای ایرانی به ضرر برندهاست / خارج از ایران پلتفرم‌ها اطلاعات اینفلونسرها را به برندها می‌دهند

 

 

 

۲ دیدگاه برای این مطلب ارسال شده است

  1. لطفاً دکمه اشتراک گذاری در انتهای مطالبتون بذارید که بتونیم به راحتی اونها رو شیر کنیم.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *