گفتگو با هادی فرنود در آستانه برگزاری فینال دومین رویداد استارتاپ جاده ابریشم؛

تحریم‌ها جاده ابریشم را مسدود نمی‌کند

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

فینال دومین دوره استارتاپ جاده ابریشم ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت ۹۸ در تهران برگزار می‌شود.

در این رویداد هشت تیم برتر رویدادهای کشوری به رقابت خواهند پرداخت و تیم برتر مشخص خواهد شد.

اولین فینال جاده ابریشم ۲۹ و ۳۰ فروردین ۹۷ در جزیره کیش برگزار شد. در آن رویداد ۱۶ استارتاپ منتخب ایران در کنار سخنرانی ۳۰ میهمان ایرانی و خارجی به رقابت پرداختند.


در آستانه برگزاری دومین رویداد فینال استارتاپ جاده ابریشم با هادی فرنود، هم‌بنیانگذر استارتاپ جاده ابریشم در مورد استارتاپ جاده ابریشم و اهداف آن گفتگو کردیم.

شاید برای شروع بهتر باشد پرسیده شود، چرا جاده ابریشم؟

به این دلیل که قصد داریم جاده باستانی ابریشم را تکمیل کنیم و تبدیل به یک رویداد بین‌المللی و فرامنطقه‌ای شویم.

در اخبار منتشر شده از دومین فینال استارتاپ جاده ابریشم از رقابت ۸ استارتاپ منتخب کشور صحبت به میان آمده است. در مورد ساز و کار این رویداد توضیح  دهید.

فعالیت استارتاپ راه ابریشم ۳ سال پیش شروع شد. این رویداد دو بخش دارد؛ یک بخش RoadTrip است که به شهرهای مختلف سفر می‌کنیم و در قالب pitch competition استارتاپ‌ها ارائ کرده و داوران از بین آن‌ها استارتاپ‌های برتر را انتخاب می‌کنند. در هر شهر به استارتاپ‌ها ۵ دقیقه فرصت داده می‌شود تا کار خود را ارائه کنند و از بین آن‌ها سه استارتاپ برتر انتخاب می‌شود و اولین استارتاپ به رقابت اصلی راه ابریشم راه پیدا می‌کند.

بخش دیگر جاده ابریشم یک کنفرانس استارتاپی است که تقریبا شبیه سایر کنفرانس‌ها بوده ولی رقابت هم در آن وجود دارد. این دو بخش از یک دیگر چند ماه فاصله دارند و معمولا roadtrip اواخر سال و کنفرانس استارتاپی اوایل سال بعد برگزار می‌شود.

معیارهای شما برای انتخاب استارتاپ‌های برتر چیست؟

تیم، محصول، قابلیت صادرات محصول، بیزینس مدل، میزان درآمد، استیجی که استارتاپ در آن قرار دارد و این که چقدر مشکلی که درصدد رفع آن است را میشناسد، معیارهای ما برای انتخاب استارتاپ‌های برتر هستند.

چرا بخش RoadTrip جاده ابریشم خیلی بی سر و صدا برگزار می‌شود؟

از طریق همفکر که در ۳۵ شهر ایران هر هفته برگزار می‌شود، نتورک گسترده‌ای در شهرستان‌ها داریم. نیازی به سر و صدا برای زیاد شدن استارتاپ‌های داوطلب برای ارائه در جاده ابریشم در شهرستان‌ها نداریم. همین که از طریق همفکر برگزاری جاده ابریشم در شهرستان‌ها اعلام شود، تعداد زیادی استارتاپ برای شرکت در رقابت درخواست می‌دهند.

پتانسیل زیادی در شهرستان‌ها وجود دارد و باید به دیده شدن آن‌ها کمک کرد. در دوره گذشته اتفاقات خوبی افتاد برای مثال استارتاپ کمدا موفق به جذب سرمایه شد و به تهران آمد.

به طور کل تمرکز ما روی کنفرانس اصلی جاده ابریشم است. شاید ۱۰ درصد کنفرانس اصلی جاده ابریشم موضوع رقابت باشد. رقابت استارتاپ‌ها به کنفرانس‌ هیجان می‌دهد و یک ویترین برای ایران است چون مهمان‌های خارجی علاوه بر اینکه متخصصان و کارآفرینان ایرانی را می‌بینند، با ۸ استارتاپ برتر ایران آشنا می‌شوند. این ویترین نشان می‌دهد که چه فرصتی در ایران وجود دارد.

رویدادهای زیادی سالیانه با اهداف مختلف در اکوسیستم استارتاپی ایران برگزار می‌شود، جاده ابریشم چه اهدافی را دنبال می کند؟

هنوز تحریم‌ها شروع نشده بود ولی احساس می‌کردم که باید کاری با کشورهای اطراف انجام شود و اگر این اتفاق نیفتد دچار مشکلات بزرگی می‌شویم. دلیل دوم این بود که مسیر این کار باز شده بود. با معاونت علمی ریاست جمهوری صحبت کردیم، به ما گفتند قصد راه اندازی کمیسیونی برای دعوت از مهمان‌های خارجی با یک روند مشخص داریم و آن روند با ما شکل گرفت. این تنها راهی بود که می‌شد چنین رویدادی را طوری برگزار کرد که بعد از رویداد مشکلی برای برگزارکننده پیش نیاید. این دو دلیل در کنار هم سبب برگزاری اولین رویداد جاده ابریشم در ۳ سال پیش شد.

هدف ما این بود که به اکوسیستم استارتاپی کمک کنیم. وضعیت اکوسیستم آن زمان بد نبود ولی آینده خوبی را پیش‌بینی نمی‌کردیم. خواستیم کاری کنیم که با انتقال تجربه، شبکه ارتباطاتی که ایجاد می‌شود و شتاب دهنده آنلاین ما که به استارتاپ‌ها کمک می‌کند، وضعیت اکوسیستم بهبود یابد.

در مورد شتاب‌دهنده ای که از آن صحبت کردید، بیشتر توضیح دهید.

بین RoadTrip‌‌‌ و کنفرانس پایانی جاده ابریشم یک شتاب‌دهنده آنلاین با حدود ۴۰ منتور از سراسر دنیا به استارتاپ‌ها خدمات می‌دهد. در این شتاب‌دهنده کارگاه‌ها به طور آنلاین و جلسه‌های منتورینگ با اسکایپ برگزار می‌شود. این شتاب‌دهنده بسیار تاثیرگذار بوده و به لحاظ محتوا، منتورها و برنامه چهارماهه‌ای که اجرا می‌کند، خیلی خوب است.

دور اول رویداد جاده ابریشم در فروردین ۹۷ در کیش برگزار شد. در آن دور در بین سخنرانان جاده ابریشم نام افرادی از کشورهای اروپایی هم به چشم می‌خورد. چرا این روند در دومین رویداد جاده ابریشم دنبال نشد؟

در دور اول از ۱۶ کشور در این رویداد حضور پیدا کردند که می توان به فرانسه، سوئیس، آلمان، ژاپن، کانادا و چین اشاره کرد. در این دوره سعی کردیم که از کشورهای اروپایی فاصله بگیریم و به سمت کشورهای اطراف برویم. به این دلیل که در حال حاضر با توجه به شرایط حاکم حضور اروپایی‌ها در ایران بی فایده است. البته انتقال تجربه صورت می‌گیرد ولی با توجه به وضعیت موجود نمی‌توانیم جذب سرمایه کنیم و یا خدمات خود را در اروپا به فروش برسانیم. در دوره دوم به سمت کشور‌های منطقه رفتیم و از ارمنستان، کویت، پاکستان و دوبی مهمان داریم. همچنین در سال آینده قصد داریم جاده ابریشم را در ارمنستان و پاکستان برگزار کنیم.

گفتید برای حضور مهمانان خارجی در ایران از مساعدت‌‌های دولت استفاده می‌کنید، دولت کجای استارتاپ جاده ابریشم است؟

هیچ کجا. دولت فقط حمایت کننده است. صرفا مهمان‌های خارجی را توسط یک مکانیزم مرکزی کنترل می کند. به این معنی که ما که برگزار کننده رویداد هستیم دیگر به اماکن یا سازمان اطلاعات برای آماده سازی زمینه حضور مهمان خارجی، مراجعه نمی‌کنیم و در این زمینه دولت نقش تسهیل کننده دارد.

جذب سرمایه و صادرات خدمات به کشورهای مختلف دنیا را از دلایل راه اندازی جاده ابریشم برشمرید، در حال حاضر چه مقدار این امکان وجود وجود دارد؟

کشورهای اطراف مشکلی برای نقل و انتقال پول با ایران ندارند. با ارمنستان میلیون‌ها دلار روابط اقتصادی داریم و با کشورهای زیادی تجارت می‌کنیم. تحریم ارتباطات ایران را صفر نکرده و مشکلی برای جذب سرمایه وجود ندارد.

هدف ما فقط جذب سرمایه نیست. بلکه هدف اصلی کمک به صادرات خدمات استارتاپ های ایرانی است. ما استارتاپ‌هایی داریم که می‌توانند با قیمت‌های بسیار رقابتی در کشور‌های دیگر خدمات خود را بفروشند. استارتاپ‌های ما خدمات با کیفیت را با نصف قیمت خارجی‌ها عرضه می‌کنند. ارائه خدمات در کشورهای خارجی برای استارتاپ‌های ایرانی هم به دلیل نرخ تبدیل ارز بسیار سودآور است. تحریم‌ها جلوی فعالیت جاده ابریشم در منطقه را نمی‌گیرد. در ایران یک اکوسیستم کوچک داریم و ارتباطی با هیچ کشوری نداریم به همین دلیل وقتی تحریم مان می‌کنند از بین میرویم. اگر شبکه خود را کامل کنیم خیلی می‌توانیم مفید باشیم.

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *