افزایش کارخانه های نوآوری در کشور/ تشکیل زنجیره نوآوری در ۵ شهر

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری از توسعه کارخانه نوآوری در شهرهای مختلف خبر داد و گفت: در شهرهای مشهد، تبریز، اصفهان، فارس و یزد قرار است کارخانه نوآوری ایجاد شود.

دکتر اسماعیل قادری فر گفت: کارخانه نوآوری آزادی که در محل کارخانه صنعتی متروکه نزدیک میدان آزادی ایجاد شده و تقریباً تمامی عملیات بهسازی و بازسازی آن انجام شده است با حضور ۷۵۰ نفر از فعالان حوزه اکوسیستم استارت آپی سال گذشته شروع به کار کرده است.

وی با بیان اینکه ان شا الله ظرف یک ماه آینده و بعد از ماه مبارک رمضان این کارخانه نوآوری با حضور مسئولان رسماً افتتاح خواهد شد، بیان کرد: این کارخانه با ظرفیت ۳۵۰۰ نفر به عنوان بزرگترین کارخانه نوآوری آسیای جنوب غربی در خاورمیانه با حضور مقامات افتتاح رسمی می‌شود.


قادری فر با اشاره به کارخانه‌های دیگر در استان‌های دیگر گفت: همزمان با این کارخانه برای تنوع بخشی زیست بوم نوآوری در کشور، برخی کلان شهرهای کشور هم مبادرت به انجام این کار کرده‌اند که خوشبختانه کارخانه نوآوری مشهد در یک کارخانه قدیمی و متروکه با قرار دادی که بین شهرداری مشهد معاونت علمی منعقد شده ایجاد می‌شود؛ در حال حاضر عملیات عمرانی و بازسازی این کارخانه در حال انجام است که شهریور امسال آن را افتتاح خواهیم کرد.

به گفته رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک چتر حمایتی از معاونت علمی و فناوری بر سر همه کارخانه‌های نوآوری است اما همه این کارخانه‌ها کاملاً خصوصی هستند و توسط شتابدهنده های خصوصی اداره می‌شوند.

وی در خصوص حوزه‌های فعالیت کارخانه‌های نوآوری خاطر نشان کرد: معمولاً بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای و بومی فعالیت کارخانه‌های نوآوری مشخص می‌شود؛ به عنوان مثال مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران و بزرگترین شهرهای مذهبی در دنیا می‌تواند برای توسعه کسب و کار خود به سمت فرهنگ زیارت، سوغات، صنایع خلاق می‌روند.

به گفته قادری فر، سومین کارخانه نوآوری که به زودی قرارداد آن را با دست اندر کارانش امضا می‌کنیم در استان فارس است که در یک کارخانه متروکه راه اندازی و ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: در سفری که سال گذشته معاون علمی و فناوری به استان فارس داشت ایجاد کارخانه نوآوری در دستور کار قرار گرفت که هفته آینده انعقاد قرار داد برای شروع عملیات بازسازی در یک فضای ۱۸ هزار متری آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین در استان‌های اصفهان و یزد هم قرار است کارخانه‌هایی برای اختصاص کارخانه نوآوری اختصاص یابد که پیش از اینها کارخانجات اماکن صنعتی متروکه بودند.

وی با بیان اینکه برای راه اندازی کارخانجات نوآوری از طریق راه و شهرسازی، شهرداری، استانداری اقدام می‌شود، بیان کرد: امیدواریم در کلان شهرهای کشور ایجاد کارخانه‌های نوآوری را در کنار مراکز نوآوری داشته باشیم.

قادری فر خاطر نشان کرد: همچنین در تبریز دو مرکز نوآوری بزرگ راه اندازی شده و یکی از آنها در حال ایجاد است؛ یک مرکز نوآوری در دانشگاه تبریز در فضای ۳ هزار متر است و دیگری که قرار است راه اندازی شود در فضای ۴ هزار متر تا یک ماه آینده افتتاح می‌شود؛ همچنین مرکز نوآوری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حال آماده سازی است که به مرحله افتتاح برسد.

وی خاطر نشان کرد: این مراکز نوآوری کوچک‌تر از کارخانجات نوآوری هستند ولی می‌توانند زمینه‌ای برای ایجاد چنین کارخانه‌های نوآوری شود.

وی با بیان اینکه هدف این است که در فاز اول سوله‌ها و پهنه‌های صنعتی را با بازسازی به کارخانه‌های نوآوری تبدیل کنیم، بیان کرد: ما یک محدودیت جدی در تخصیص منابع عمرانی داریم و اینکه قصد نداریم در این شرایط هزینه‌ای به هزینه‌های دولت اضافه کنیم و به ساخت و ساز ساختمان‌های جدید اقدام کنیم.

به گفته رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ما همواره در معاونت علمی به فکر هستیم که این پهنه‌های صنعتی متروکه از یک طرف و ظرفیت‌های خالی وارد چرخه نوآوری شوند و از آنها اشتغالزایی بدون دود و آلودگی‌های زیست محیطی بیرون بیاید.

وی بیان اینکه تمام کارخانه‌ها با الگوبرداری از کارخانه نوآوری آزادی که زیر نظر پارک فناوری پردیس است، آغاز به کار می‌کنند، عنوان کرد: در واقع این کارخانه، مدل موفقی است که مجموعه‌ای از استارت آپها، شتابدهنده ها، سرمایه گذاران وvc ها در یک اکوسیستم و زیست بوم در کنار هم جمع شوند تا به توسعه کسب و کار فناورانه و دانش بنیان بپردازند.

وی تاکید کرد: کارخانه نوآوری مدل‌های خارجی جهانی هم دارد که مدل بومی آن در کشور ما پیاده سازی شده است تا بتواند بستری برای توسعه فعالیت‌های فناورانه و اقتصاد دانش بنیان باشند.

وی افزود: در تهران پهنه‌های صنعتی متروکه زیادی داریم که در شعاع ۲۰ کیلومتری تهران هستند؛ باید به جای اینکه به کارخانه‌های دودزا، به مال‌ها، ساختمان‌های مسکونی و بازارهای بزرگ و… تبدیل شوند به محلی برای بروز فکر و اندیشه تبدیل شوند.

منبع: مهر

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *