تفاوت‌های میان مدل‌های خرده فروشی آنلاین و بازار اینترنتی (مارکت‌پلیس)

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

در دنیای فروش آنلاین، تمام مدل‌های کسب‌وکار ساختار مشابهی ندارند. مدل خرده فروشی آنلاین (online riteil) و مارکت‌‌پلیس (marketplace) امروزه دو مورد از محبوب‌ترین مدل‌های کسب‌وکار بر روی اینترنت هستند. وبسایت آمازون مثالی از مدل خرده فروشی آنلاین است؛ شرکت آمازون محصولات شرکت‌های دیگر را می‌خرد و از طریق وبسایتش آنها را بصورت مستقیم به کاربران می‌فروشد. وبسایت اتسی (Etsy) مثالی از از مارکت‌پلیس‌ است؛ این برند خود در زمینه خرید و فروش محصولات فعالیت نمی‌کند، بلکه ابزار انجام این کار را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.
البته شرکت آمازون از طریق برنامه‌های دیگران بخش مارکت‌پلیس را نیز در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد، اما کار اصلی آن در حوزه مارکت‌پلیس نیست.
بیایید تفاوت خرده فروشی آنلاین با مارکت‌پلیس را به شیوهٔ دیگری بیان کنیم: مارکت‌پلیس می‌تواند یک وبسایت خرده فروشی آنلاین باشد، اما تمامی وبسایت‌های خرده فروشی آنلاین مارکت‌پلیس نیستند. این دو مدل تجاری شاید در ابتدا گیج‌کننده به نظر برسند، اما تفاوت‌های آشکاری میان ‌آنها وجود دارد که در ادامه بیان می‌شود.
تفاوت‌های اصلی میان این دو مدل
یکی از برجسته‌ترین تفاوت‌ها در راه‌اندازی یک خرده فروشی آنلاین و ایجاد یک مارکت‌پلیس این است که خرده فروشی آنلاین به سرمایه‌گذاری اولیه بسیار بیشتری نیاز دارد. به منظور راه‌اندازی موفقیت‌آمیز یک مدل خرده فروشی آنلاین باید کالا یا خدمات مرغوب و با کیفیت بسیار بالایی را به مشتریان عرضه کنید. به این معنی که به فهرست کالاهای موجودی بسیار جامع‌تر، سرمایه‌گذاری اولیه هنگفت، و مواردی از این دست نیاز دارید. اما برای راه‌اندازی مارکت‌پلیس لزوما به این موارد نیاز ندارید زیرا فروشندگان مسئولیت تمامی کالاهایشان را بر عهده دارند. ‌شما فقط کانالی را در اختیار فروشندگان قرار می‌دهید تا با استفاده از آن کالاهایشان را به دست مخاطبین هدف‌شان برسانند.

بخشی از دفتر کار اتسی
اما از بعد وبسایت، هر دو فرایند بسیار مشابه به هم اجراء می‌شوند. در هر صورت باید برای راه‌اندازی یک وبسایت، ایجاد پلتفرم، طراحی تجربه کاربری و مواردی از این دست هزینه کنید. با وجود اینکه چارچوب واقعی یک وبسایت خرده فروشی آنلاین نسبت به مارکت‌پلیس بسیار پیچیده‌تر خواهد بود، اما این موارد همچنان اولویت‌های اصلی شما هستند.
حجم: در این بازی اعداد در اولویت هستند
یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی میان مدل‌های خرده فروشی آنلاین و مارکت‌پلیس در ارتباط با حجم است. هنگامیکه یک مارکت‌پلیس راه‌اندازی می‌کنید، در واقع با تعیین کارمزد برای فروش‌هایی که از طریق وبسایت شما انجام می‌شود درآمد کسب می‌کنید. مثلاً، فروشنده کالایی را با قیمت ایکس تومان می‌فروشد و شما درصدی از قبل تعیین شده از درآمد حاصل از فروش آن کالا را دریافت می‌کنید. این شیوه هرچند مزایای بخصوص خود را دارد، اما برای اینکه یک مارکت‌پلیس موفق باشد باید حجم فروش بسیار بیشتری داشته باشد.
اگر یک وبسایت خرده فروشی آنلاین راه‌اندازی کنید، کل سود حاصل از فروش‌های انجام شده بر روی وبسایت به شما خواهد رسید. به دلیل اینکه در مارکت‌پلیس حاشیه سود برای هر فروش نسبت به خرده فروشی آنلاین بسیار پایین‌تر است، باید تعداد فروش بسیار بیشتر باشد تا به مقدار درآمدی مشابه با خرده فروشی آنلاین حاصل شود.
به‌صرفه‌گی در مقیاس بالا
برای کارکشته‌های کسب‌وکاری که اهداف بلند مدت و بزرگی دارند درک تفاوت مقیاس‌پذیری میان این دو مدل بسیار حائز اهمیت است. هنگامیکه یک وبسایت خرده فروشی آنلاین راه‌اندازی و در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید، باید دائما کالاهای جدیدی به فهرست موجودی‌تان اضافه کنید و تعداد کالاهای بسیار بیشتری بخرید؛ که مشخص نیست چه تعداد از آنها فروخته شوند.

انبار غول‌آسای آمازون، قبل از بلک فرایدی (جستجو برای یافتن عکسی از انبار اتسی نتیجه‌ای نداشت، البته با خواندن این مطلب حتما علت را دریافتید!)
در خصوص مارکت‌پلیس، هیچ کالایی را نمی‌خرید؛ و در نتیجه ریسک مالی بسیار کمتری را متحمل می‌شوید. به همین دلیل، مارکت‌پلیس‌ها بسیار ساده‌تر می‌توانند مقیاس کسب‌وکارشان را افزایش دهند و بدون سرمایه‌گذاری‌های هنگفت دامنه مخاطبین‌شان را گسترش دهند.
اگر بخواهید محصولاتی را به وبسایت خرده فروشی آنلاین تان اضافه کنید باید آنها را پیدا کنید، بخرید، و برای ذخیره‌سازی آنها هزینه صرف کنید.
خیابان دو طرفه
بنابراین تفاوت اصلی میان این دو گزینه به رابطهٔ یک شرکت با مشتریانش خلاصه می‌شود. در کانال خرده فروشی آنلاین ، برند ارتباط مستقیمی با مخاطبینش دارد. محصولی را می‌خرید و سپس مستقیماً به فرد دیگری می‌فروشید. از طرف دیگر در مارکت‌پلیس اساساً به عنوان یک واسطه عمل می‌کنید. وبسایت شما همانند یک پایانه آنلاین عمل می‌کند که فروشنده و مشتری هر دو به آنجا آمده‌اند تا راحت‌تر یکدیگر را پیدا کنند. اگر دیدتان را بازتر کنید، در مارکت‌پلیس، فروشنده و کاربر نهایی هر دو جزء مشتریان شما هستند.


ترجمه شده در شبکه مترجمین

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *