ایجاد زیرساخت‌‏های مبتنی بر آخرین فناوری‌ها برای مدیریت بحران میراث ماندگار فاوا برای کشور

بیانیه سازمان نظام صنفی رایانه‏‌ای در خصوص بحران سیل اخیر؛

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در رابطه با سیل‌های اخیر بیانیه صادر کرد.

به گزارش وبنا، متن این بیانیه به شرح زیر است:

«در نوروز ۹۸ شوربختانه مناطق زیادی از میهن‏مان درگیر یکی از بحران‌‏های طبیعی بود. این حوادث تلخ و تاسف بر انگیز و ویرانی‌‏های برجامانده از سیلاب‌‏های اخیر، بار دیگر نشان داد که رویکرد «مدیریت بحران» باید از رویکرد «مسئله-محور» به رویکرد «راهبرد-محور» تبدیل شود، رویکردی که بر اساس آن، مدیریت بحران بر پیش‌‏بینی و تدارک تمهیدات لازم برای مقابله با حادثه پیش از وقوع متکی است و نه صرفا در زمان وقوع آن. قطعا برای نیل به این هدف و برپایی چنین ساختار مدیریتی، شناخت منابع و استفاده بهینه از آن‏ها و وجود اراده پیشران دست‏‌اندرکاران اجتناب‏‌ناپذیر است.
زندگی امروزی در تمام جنبه‌‏ها با فناوری اطلاعات درگیر است و این موهبت ساخته دست بشر در هنگامه بحران بیش از همیشه به یاری انسان می‏‌آید. استفاده از داده‌‏های معتبر و فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی باعث پیشگیری از هدررفت منابع و ثانیه هایی می‌‏شود که در زمان بحران ارزشمندتر از همیشه هستند مدیریت این منابع و داده‌‏ها هم جز در سایه استفاده از فناوری‌‏های متنوع، کارا و اثربخش این حوزه امکان‌‏‏پذیر نیست.
سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای، به عنوان یکی از بزرگترین و فراگیرترین تشکل‌‏های مردم‏‌نهاد در حوزه فناوری اطلاعات، با علم به ظرفیت‌‏ها و قابلیت‌‏های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در مدیریت اثربخش بحران‌‏ها، بر این باور است که باید از این تجربه تلخ، یک درس مهم آموخت تا بتوان بحران‏‌های بعدی را به شکل مناسب‌‏تری مدیریت کرد.
سازمان در نظر دارد بر اساس مسئولیت‌‏های اجتماعی خود، با پرهیز از اقدامات هیجانی و عوام‌‏پسندانه و تبیین چشم‌‏اندازی بلندمدت و مانا در حوزه مدیریت بحران کشور، رویکردی متفاوت را در این مورد پیش رو بگیرد. این رویکرد دارای دو مشخصه است: نخست: اطلاع‏‌رسانی، فرهنگ‏‌سازی و آگاه‌‏سازی مدیران ارشد و تصمیم‌‏ساز در خصوص ضرورت به کارگیری و استفاده اثربخش از فناوری‌‏های اطلاعاتی و ارتباطی برای پیشگیری و مدیریت بحران؛ دوم، تلاش برای ایجاد زیرساخت‌‏های لازم با هدف واکاوی، یکپارچه‌‏سازی و پردازش داده‏‌هایی که برای ارائه اطلاعات مورد نیاز تصمیم‏‌سازی و تصمیم‌‏گیری مدیران ارشد برای مدیریت بحران ضروری است.
بر این اساس، سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای با تشکیل ستادی برای تعریف، هدایت و اطلاع‌‏رسانی فعالیت‌‏های مرتبط با این موضوع، با هماهنگی بخش‌‏های مختلف حاکمیتی، دولتی و خصوصی به ایجاد و نگهداشت زیرساخت‌‏های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مدیریت بحران، به مثابه میراث ماندگار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای کشور بپردازد .
به منظور نیل به این هدف، سازمان دست همکاری همه بخش‌‏ها و نهادهای دولتی و مردمی را، با هدف مدیریت هرچه بهینه‌‏تر منابع ملی و جلوگیری از اتلاف آن‏ها و تبدیل تهدیدهای موجود به فرصتی برای تحول مدیریتی ملی مبتنی بر تفکر سیستمی و بهره‏‌گیری اثربخش از فناوری اطلاعات، به گرمی می‏‌فشارد و آن‏ها را به همکاری و مشارکت دعوت می‌‏کند.
سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای از همه اعضای خود و فعالان این حوزه درخواست می‌‏کند در کنار سایر هموطنان، حسب توان و در چارچوب مسئولیت‌‏های اجتماعی خود، از همراهی و تامین کمک‏‌های نقدی و غیرنقدی و ارسال از روش‌‏های قابل اعتماد به هم‌‏میهن‏مان سیل‏‌زده دریغ نکرده و آن‏ها را حمایت خود محروم نسازند.»


درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *